دکتر محمدرضا خاکی : تماشاگر و رسانه دو مدافع بزرگ تئاتر هستند .


دکتر محمدرضا خاکی ، کارگردان ، مترجم و مدرس تئاتر که جزء هیئت داوران بخش مسابقه تئاتر ایران سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر می باشد ، تاکنون نمایش هایی چون “روال عادی” ، “دیده بانان” ، “مرغ دریایی” ، “تراس” و … را به روی صحنه برده است . می دانستیم به دلیل حضور ایشان در هیئت داوران جشنواره فجر توانایی پاسخگویی به سوالاتی راجع به کیفیت آثار حاضر در جشنواره را ندارند ، به همین دلیل خبرنگار تئاتر فستیوال نظر ایشان را درباره عملکرد رسانه ها در جریان جشنواره تئاتر فجر جویا شد .

دکتر محمدرضا خاکی

الناز امیرخانی – تئاتر فستیوال : دکتر محمدرضا خاکی با بیان اینکه به دلیل داوری در این ایام و کمبود وقت ، خیلی عملکرد رسانه ها را نمی بینیم ، گفت : اما به صورت کلی تئاتر دو مدافع بزرگ دارد ، یکی تماشاگر است و دیگری رسانه ها . در تئاتر ما که با این همه سختی ، مشقت و کمبود امکانات رو به رو است و خیلی اوقات هم امکاناتش عادلانه تقسیم نمی شود ، هیچ چیز بهتر و موثرتر از مطبوعات برای دفاع از تئاتر نیست ، می گویم دفاع چون واقعا تئاتر ما ، امروز نیازمند حمایت است . منظورم از حمایت این نیست که فقط بگوئیم چقدر تئاتر ما عالی است در صورتی که خوب نیست ، بلکه با نقد کردن و حرف زدن ، فضا را باز کنند .

وی افزود : شاید بتوانیم بگوییم در جامعه ما تئاتر یکی از سالم ترین اوقات فراغت است و نمی دانم چرا به نسبت خیلی از عرصه های دیگر ، حمایت از تئاتر بی نهایت ناچیز است . مثلا در تهران که شهری بزرگ است و حداقل باید پانصد هزار نفر از جمعیتش تئاتر ببینند و طرفدار تئاتر باشند ، طبق برآوردی که من کردم ، اگر تئاتری بتواند خیلی خوب کار کند و فروش داشته باشد ، در مجموع می تواند ده تا دوازده هزار نفر تماشاگر بیاورد . برای شهری به این بزرگی جمعیت خیلی کمی به حساب می آید . بنابراین نیازمند حمایت هستیم .

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جشنواره یک فرصت خاص است ، گفت : برای خیلی از نقاط جشنواره اتفاق مهمی است ، برای اینکه می توانند بیلان یک ساله را بدهند و فرصتی بشود که نگاه گسترده ای به تئاتر  کشور بیاندازند . چون نمونه هایی از شهرستان می آیند ، جنبه ی مسابقه ای هم دارد و تلاش می شود تئاتر هایی را که کمابیش از کیفیت خوبی برخوردار هستند ، کنار هم قرار بگیرند . از این نظر جشنواره همیشه یک نقطه ی مثبت به حساب آمده است .

این کارگردان تئاتر در ادامه افزود : من گروهی را دیدم که می گفت ما از شهرستان برای جشنواره آمده ایم اما تنها سه شب هتل به ما دادند که یک شب دکور بزنند ، یک شب اجرا کنند و فردایش باید بروند . البته می دانم که محدودیت مالی وجود دارد . اما چه فرصتی بهتر از اینکه تمام تئاتری هایی که از شهرستان می آیند بتوانند در ایام جشنواره باشند و کارها را ببینند که هم جنبه آموزشی دارد هم این گفت و گو و در کنار هم بودن ، باعث می شود که جامعه تئاتری احساس کند که یک خانواده است . احساس نکند که پایتخت نشینان از هنرمندان شهرستانی بالاترند . اصلا اینطور نیست ، امیدوارم جشنواره ی ما روزی این امکان را پیدا کند که چنین اتفاقاتی بیافتد ، گروه ها فرصت کنند کارها را ببینند . البته امسال به نظرم نسبت به سالهای قبل یک اتفاق خوبی افتاده است ، اینکه هم زمان در سراسر کشور جشنواره تئاتر فجر  اجرا می شود تا جشنواره فقط مختص تهران نباشد . در واقع حالتی بشود که به عنوان جشنواره تئاتر فجر ، در سراسر کشور هفته ی بزرگداشت تئاتر داشته باشیم ، به طوری که بدانند اگر حتی کل سال نتوانند تئاتر ببینند در این هفته می توانند به دیدن تئاتر بروند .

دکتر محمدرضا خاکی با مهم شمردن نقش مطبوعات و منتقدین ، گفت : نقش مطبوعات و منتقدین برای معرفی جنبه های خوب دیداری مان و بازتاب تلاشی که صورت می گیرد ، بسیار مهم است . البته حرف های من به این معنا نیست که نقد نکنیم و ضعف های هم را نگوییم ، بلکه همیشه می توانیم با نقد و گفت و گوی سازنده همه چیز را رشد دهیم . اگر فرصت انتقاد را از خودمان بگیریم هیچ وقت پیشرفت نمی کنیم  .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *