رسولی : مراسم اختتامیه ی کوتاهی داریم


مصاحبه اختصاصی با محمدرضا رسولی، دبیر اجرایی پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر “تجربه”

مصاحبه با رسولی

نسترن داوودی- تئاتر فستیوال : جشنواره تئاتر تجربه در ساعت ۱۹ روز جمعه ۹ اسفند ماه ۹۲ پانزدهمین دوره خود را در تالار مولوی به پایان رسانید ، به این بهانه به سراغ دبیر اجرایی جشنواره رفتیم و نظر ایشان را در رابطه با کیفیت جشنواره امسال جویا شدیم .

سلام خسته نباشید ، در رابطه با جشنواره امسال لطفاً یک توضیح مختصری دهید .

– جشنواره امسال از مهر ماه با دبیری آقای امینی آغاز شد . آقای امینی از رئیس گروه آموزشی هنرهای نمایشی انتخاب شدند . چندین جلسه پشت سر هم گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم که موضوع بخش خلاقیت را شیوه های نوین نمایش های ایرانی ، شیوه های اجرایی نمایش های ایرانی انتخاب کنیم .

از همان موقع فراخوان ها در سایت ها و خبرگزاری ها و دانشکده ها توزیع شد و شروع به ثبت نام کردیم . در مرحله ثبت نام ۱۹۴ کار به دبیرخانه رسید ، ۱۵۰ کار در بخش آزاد و ۴۴ کار در بخش خلاقیت از دانشکده های مختلف از جمله دانشگاه تهران ، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد و دانشگاه سوره و دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر ، دانشکده صدا و سیما و دانشگاه آزاد بوشهر ، دانشگاه آزاد اراک ، دانشگاه جامع علمی کاربردی قزوین و دانشگاه علمی کاربردی تهران ، دانشگاه آزاد تنکابن ، دانشگاه بنی اکرم تبریز و برخی از دانشکده های آزاد برخی شهرها در این جشنواره شرکت کردند .

تا زمانی که مهلت ارسال متن به اتمام رسید و ما متن ها را به مرحله بازخوانی ارائه دادیم . در مرحله بازخوانی ، ۹۳ کار ریزش داشت و ۱۰۱ کار به مرحله بازبینی رسید و از بین ۱۰۱ کار ، ۷۰ کار به صورت بازبینی در دانشکده های مختلف اجرا شد و حدود یک هفته مرحله بازبینی طول کشید .

از بین ۷۰ کار اجرا شده برای بازبینی ، بازبین ها به دلیل اینکه می خواستند فضا برای کار دانشجویی باز شود ، ۲۸ کار را برای جشنواره ، یعنی ۲۰ کار در بخش آزاد و ۸ کار در بخش خلاقیت انتخاب کردند .

از بین ۲۸ کار انتخاب شده ۱۸ کار از دانشگاه تهران ، ۲ کار برای دانشگاه هنر و معماری ، ۲ کار دانشگاه سوره ، ۲ کار دانشگاه سینما تئاتر و یک کار دانشگاه آزاد بوشهر و یک کار برای دانشگاه علمی کاربردی قزوین بود که جمعاً ۲۸ کار به جشنواره ارائه شد .

چرا کمتر کاری از شهرستان در جشنواره  امسال دیده شد  ؟

– به این دلیل که کار از شهرهای دیگر کم فرستاده شده بود . مثلاً از دانشگاه آزاد تنکابن ۷ کار و دانشگاه نبی اکرم ۹ کار فرستاده بودند ولی به این دلیل که کارها در مرحله بازبینی خوب نبودند ،هیچ یک به جشنواره راه پیدا نکردند .

باز بین های جشنواره چه کسانی بودند ؟

–  آقایان دکتر فرشاد فرشته حکمت، فرزاد معافی و خانم زهره بهروزی‌نیا کار ما را بازبینی کردند.

این جشنواره تا سالهای پیش شاید شبهه ای در زمینه بازبینی ها برایش ایجاد می شد ، به این دلیل که می گفتند رپرتوار دانشگاه تهران است ولی امسال اصلاً چنین مشکلی نبود. چون کارها از دانشگاه های دیگر هم بودند و به احتمال خیلی زیاد کاندیدا هم خواهند شد و احتمال بسیار زیاد جایزه هم خواهند گرفت. تا امشب که روز آخر اجراها بود و امشب جلسه داوری است و فردا نیز اختتامیه جشنواره است.

کیفیت کارها نسبت به سال گذشته چطور بود ؟

– من در سال گذشته نیز دبیر جشنواره تئاتر تجربه بودم و کیفیت و کمیت کارها نسبت به سال گذشته بسیار بالا رفته است ، در سال گذشته مجموعاً ۵۵ کار تنها به دبیرخانه فرستاده شد ، درحالیکه امسال ۱۹۴ کار به دبیرخانه رسید. یعنی کارهای فرستاده شده خیلی بیشتر بود به این دلیل که امسال کمی فضا را باز کردیم و با جابجایی دبیر جشنواره کمی فضا باز شد.

بخش های جشنواره ی چهاردهم نیز شامل دو بخش آزاد و خلاقیت بود؟

– بله سال پیش هم بخش آزاد و خلاقیت داشتیم در حالیکه امسال بخش ویژه  شامل نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی نیز به جشنواره اضافه شد. در هفته ای که گذشت در سالن مشاهیر تئاتر شهر نمایشنامه خوانی ها انجام شد  و کاندیداهای آن شب گذشته اعلام شدند. اسامی برندگان این بخش فردا در مراسم اختتامیه اعلام می شود. داور های این بخش خانم زاهدی و خانم زهرا خسروی و آقای حمید رضا نعیمی بودند.

کیفیت کارهای بخش نمایشنامه خوانی چطور بود؟

– کیفیت کارها خوب بود. جمعاً ۴۵ کار برای نمایشنامه نویسی و ۸ کار نمایشنامه خوانی به دبیرخانه رسید که از بین آن یک کار انصراف داد و ۷ کار برای نمایشنامه خوانی اجرا شد.

استقبال مردم از جشنواره چطور بود؟

– در دو روز اول استقبال خوبی از جشنواره نشد ولی روز سوم یک تکانی به جشنواره خورد و در روزهای آخر هر روز شلوغ تر شد و واقعاً استقبال مردم خوب بود.علاوه بر آن ما امسال با وزارت صنعت، معدن، تجارت هم صحبت کردیم و دوستان حمایتمان کردند و اهالی این وزارتخانه این جشنواره را دیدند و با هنر تئاتر آشنا شدند.

نامزد های جشنواره چه زمانی اعلام می شود؟

– نامزد ها در چند ساعت آینده اعلام می شوند و ما کاندیدا ها را اعلام می کنیم و فردا ساعت ۶ عصر در سالن شهید آوینی دانشگاه تهران مراسم اختتامیه جشنواره برگزار خواهد شد.

اختتامیه به چه صورت برگزار می شود؟

– کارگردانی اختتامیه به عهدۀ پیام فروتن است و از دوستانی که ما را در اختتامیه کمک می کنند ، طراح صحنه کار آقای مصطفی مرادیان و دستیار کارگردان آقای فرزام رنجبر است و یک کلییپ ویژه برای این جشنواره ساخته شده است که مجموع کارهای اولین روز تا آخرین روز جشنواره است که این کلیپ به عمده ی آقای حسین نیکزاد بوده است.

فردا مراسم اختتامیه کوتاهی داریم که حداکثر یک ساعت الی یک ساعت و ربع خواهد بود. زیرا همانطور که می خواستیم جشنوارۀ کوتاهی داشته باشیم و نشد ولی در اختتامیه قرار است اختتامیه کوتاهی داشته باشیم ، بدون سخنرانی و صحبتی خاص ، مستقیم به بخش جوایز می رسیم.

جوایز جشنواره به چه صورت است؟

– نفرات اول تندیس و یک تبلت گلکسی سامسونگ ۳ می گیرند و از نفرات دوم تقدیر می شوند و یک هارد یک ترابایت دریافت می کنند.  کارهای برگزیده بخش آزاد و خلاقیت مستقیم به جشنوارۀ دانشجویی راه پیدا می کنند و کارهایی را که هیات داروان صلاح بدانند به مرحلۀ دوم جشنواره دانشجویی می رسند در واقع ما تفاهم نامه ای با جشنواره دانشجویی امضا کرده ایم که این اتفاق برای برگزیدگان جشنواره بیافتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *