رضا بهبودی به همراه ۲ نمایش در سوئیس و رومانی


رضا بهبودی از بازیگران باسابقه‌ی تئاتر با دو نمایش “ایوانف” به کارگردانی امیررضا کوهستانی و “گفت‌وگوی فراریان” میلاد شجره در کشورهای سوئیس و رومانی به صحنه می‌رود.
بهبودی در سوئیس و رومانی به صحنه می‌رود

به گزارش تئاتر فستیوال ، رضا بهبودی از بازیگران باسابقه‌ی تئاتر با دو نمایش “ایوانف” به کارگردانی امیررضا کوهستانی و “گفت‌وگوی فراریان” میلاد شجره در کشورهای سوئیس و رومانی به صحنه می‌رود.

رضا بهبودی بازیگر نمایش “گفت‌وگوی فراریان” به نویسندگی و کارگردانی میلاد شجره درباره‌ی نحوه‌ی ورودش به این نمایش گفت: آشنایی من با میلاد شجره به سال‌های دوری می‌رسد. او از دوستان تئاتری من است و در نمایش “دایی وانیا” با یک‌دیگر هم‌بازی بودیم. شجره از من دعوت کرد تا یکی از کارهای‌شان را در سالن “آف” ببینم، وقتی کار را دیدم برایم جذاب بود. در طی سال‌های گذشته بارها از من دعوت شده تا در نمایش‌هایی که به نوعی فعالیت‌های تجربه‌گرایی در شیوه‌های روایت و به کارگیری بدن دارند حضور داشته باشم، تمرکز و انرژی دوستان برایم جذاب بود و به‌عنوان تماشاگر حضور یافتم و از شکل اجرا و مضمون آن خوشم آمد. بعد هم که به دلیل پذیرش این کار از سوی جشنواره‌ بابل در رمانی پیش‌نهاد دادند، فرصت را مغتنم شمردم تا سهم کوچکی در انجام این کار داشته باشم.

وی در ادامه گفت : نمایش “گفت‌وگوی فراریان” قرار است در جشنواره‌ بابل رومانی حضور داشته باشد.

بهبودی علاوه بر حضور در نمایش “گفت‌وگوی فراریان”، این روزها مشغول تمرین در نمایش “فاوست” به کارگردانی حمیدرضا نعیمی است که تیرماه به روی صحنه می‌رود. او درباره‌ی این نمایش نیز گفت: نعیمی را از سال‌های دور به‌واسطه‌ی کارهایی که نویسنده‌اش بودم یا در آن‌ها بازی کردم می‌شناسم مانند “مکبث” و “لیرشاه”. متن این نمایش‌نامه براساس داستان “فاوست” اثر گوته است و مانند اغلب اقتباس‌هایی که نعیمی از ادبیات دارد، رنگ و بوی قلم خودش را گرفته و می‌توان گفت، ربط چندانی به “فاوست” گوته ندارد، بلکه متعلق به خود نعیمی است.

او در ادامه افزود: بسیار خوش‌حالم از این حضور، چرا که برای من بسیار چالش‌برانگیز و درگیرکننده است و از نوجوانی برایم این نمایش جذاب بود و نفس جست‌وجوگری و خواست بهترشدن جهان پیرامون آن‌را دوست دارم و با اشتیاق حضور در این کار را پذیرفتم.

رضا بهبودی در رابطه با ویژگی‌های این شخصیت گفت : جست‌وجویی که این شخصیت دارد، جست‌وجویی معرفتی است. ضمن این‌که همیشه قرار نیست این جست‌وجو به شکوفایی تن و روان منجر شود. گاهی این جست‌وجو در آدمی بسیار خطرناک است. داستان در واقع حکایت انسانی است که از وضعیت اکنون خود راضی نیست و از کلمات، زبان و فرهنگ خود ناراضی است و در جست‌وجوی بهترین‌هاست.

بازیگر نمایش “گلن گری گلن راس” با اشاره به خلاقانه بودن این اثر و نحوه‌ی کارگردانی آن اظهار کرد: من همیشه چه کارگردان از نظر سنی از من جوان‌تر باشد چه مسن‌تر، گوش به‌ فرمان او هستم و خودم را صرفا بازیگر کار قلم‌داد می‌کنم. در واقع شجره، کارگردانی و هدایت‌کننده کار است. تعامل خوبی بین ما وجود دارد و هم‌کاری جذاب و اکتشافی است و یک کار تمرین‌شده‌ی صرف نیست.

او ادامه داد: این نمایش یک کار مالوف و مرسوم در نوع اجرا نیست و این ویژگی اصلی “گفت‌وگوی فراریان” است.

بهبودی درباره‌ی هم‌زمانی این دو نمایش اظهار کرد: گفت‌وگوی فراریان اجرای رپرتواری دارد و قبل از حضور در جشنواره بابل رومانی در استودیو آف به اجرا رفت و جمعه ۲۳ خردادماه نیز به اتمام می‎رسد و پس از چند ماه دیگر اجرایش از سر گرفته می‌شود و تداخلی با فاوست ندارد و من هم اصولا آدم دو اجرایی نیستم.

او با اشاره به نحوه‌ی اجرای این نمایش گفت: شیوه‌ی اجرایی هر کدام را من بازیگر باید فرابگیرم، تمرین کنم و انجام دهم و همه‌ی این چالش‌ها نیز برایم انجام شدنی است. ضمن این که وقت زیادی برای هر کدام می‌گذارم و متن را بارها می‌خوانم و آن‌را ضبط کرده‌ام و مداوم می‌شنوم و درباره‌ی آن فکر می‌کنم. اگر درباره‌ی عوالم هر کدام منبعی وجود داشته باشد نیز سعی می‌کنم یافته و مطالعه کنم. در واقع این منابع پشتیبانی برای من هستند تا تمرکز بیش‌تری روی نقش داشته باشم. برای هر نمایش اصولا به‌صورت مداوم درگیر هستم و برای آن اندیشه دارم.

بازیگر “شهرهای نامرئی” درباره‌ی تفاوت این دو اثر و دل‌چسب‌بودن نقش‌ها عنوان کرد: “گفت‌وگوی فراریان” سر و شکل مشخص‌تری دارد. اما “فاوست” برای خود جذابیت‌ها و مختصات دیگری می‌طلبد. در دوران دانشجویی فاوست را بسیار اتود می‌کردم و خیلی درگیر آن بودم، ضمن این‌که هنوز در حال تمرین هستیم و نمی‌توانم تفکیک کنم که کدام‌یک دل‌چسب‌تر است. هر دو روح جست‌وجو‌گری و بهترشدن خود را به‌نحوی نشان می‌دهند و حتی برخی از مضامین در هر دو اثر مشترک است و این روزها من درگیر این ماجرا هستم و این هم‌شکلی و هم‌مضمونی در بخشی از سطوح برای من جذاب است.

بهبودی ادامه داد: کارکردن در تئاتر برایم دل‌چسب است. خواه در تالار وحدت باشد یا در یک کار کارگاهی، هر دو حائز اهمیت هستند و آن‌چه مهم است شرافت کار و نفس رخداد است. هیچ‌کدام را بر دیگری ترجیح نمی‌دهم و برای هر دو به یک میزان انرژی و وقت می‌گذارم.

او در پایان درباره‌ی برنامه‌های آتی خود خاطرنشان کرد: اجرای “ایوانف” را ماه آینده با گروه امیررضا کوهستانی در سوئیس اجرا خواهیم داشت. ضمن این‌که پیش‌نهادات دیگری نیز شده که در حال بررسی هستم.

گفتنی است، نمایش “فاوست” به کارگردانی حمیدرضا نعیمی از ۶ تا ۲۶ تیرماه در تالاروحدت به‌روی صحنه می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *