هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

ساسان قجر : اجرا در جشنواره چهارچوب و ساختاری معین دارد .


نمایش “جویندگان عشق “به نویسندگی و کارگردانی ساسان قجر در اولین روز از هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در خانه نمایش به روی صحنه رفت . به بهانه ی اجرای این نمایش خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی کوتاه با این کارگردان داشته است که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

تئاتر فستیوال

ساسان قجر کارگردان نمایش “جویندگان عشق” در رابطه با نگارش و کارگردانی این متن گفت : ما این نمایش را نزدیک به نوزده سال پیش اجرا کرده بودیم و امسال تصمیم گرفتیم ، کمی تغییرات در متن ایجاد کنیم و بار دیگر آن را به روی صحنه ببریم . اسم این نمایش در ابتدا “جویندگان طلا” بود و سوژه آن بر اساس داستان های قدیمی است که در آن طلسمی وجود دارد و یک عاشق آن طلسم را می شکند و به عشقش می رسد ، شکل گرفته است . من این متن را به کمک یکی از پیشکسوتان خوبمان آقای علی اکبر اوصانلو برای اجرا در این جشنواره تنظیم کردیم .
قجر در خصوص تجربه حضور در جشنواره آیینی و سنتی گفت : من از سال ۶۶ کار تئاتر می کنم . در این سی سال تنها سیاه بازی کار کرده ام و بیشتر در شهرستان اجرا می رفتم . زیرا علاقه زیادی به جشنواره ندارم . اجرای خوب برای تماشاگر برای من بیشتر از هر چیز مهم است . من نمایش ‍«جویندگان طلا» را سال ۷۵ در اکثر استان های ایران اجرا کردم . مخصوصا برای استان های مرزنشین به صورت افتخاری و بدون اینکه ریالی دریافت کنم ، اجرا می رفتیم و آخرین اجرایمان در قصر شیرین بود که چهار هزار نفر در میدان شهر برای دیدن نمایش جمع شدند .
نویسنده و کارگردان نمایش  “جویندگان عشق” با اشاره به اینکه اجرای جشنواره ساختاری معین دارد ، گفت : اجرای جشنواره با اجرای عموم خیلی فرق می کند ، اجرای جشنواره چهارچوب و ساختاری معین دارد و بیشتر به سمت تکنیک و کارهای هنری پیش می رود اما کار برای مردم فرق می کند . تماشاگری که می آید میخواهد لذت ببرد چون پول داده است .
وی در پایان با بیان اینکه از اجرای گروه نمایش رضایت دارد گفت :  اعضای این گروه ، شاگردان من هستند و برای اولین بار است که تجربه ی حضور در جشنواره ی سراسری را دارند . من سه روز است که با آن ها صحبت می کنم و روحیه می دهم که در جشنواره انگار همان مردم نشسته اند . ولی در نهایت در این اجرا از آنها راضی بودم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *