هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

ساسان مهرپویان : ما توانستیم مبارک را سرپا نگه داریم .


ساسان مهرپویان کارگردان، نویسنده ، بازیگر و عروسک گردان حوزه تئاتر در هجدهمین دوره نمایش آیینی و سنتی با نمایش “جادوی شهرزاد” حضور دارد به بهانه اجرای این نمایش در جشنواره ، خبرنگار تئاتر فستیوال گفتگویی با وی در رابطه با این نمایش و جشنواره نمایش آیینی و سنتی داشته داده است که در ادامه می توانید ماحصل آن را بخوانید :

تئاتر فستیوال

ساسان مهرپویان در رابطه انتخاب متن حضور نمایش “جادوی شهرزاد” در هجدهمین جشنواره نمایش آیینی و سنتی گفت :  من از زمانى که کتاب هزار و یک شب را خواندم ، دوست داشتم برداشتى از آن کتاب را در غالب نمایش به روى صحنه ببرم . و این موقعیت در این جشنواره پیش آمد . خانم روستایى نویسنده عزیزمان طرحى را پیشنهاد دادند و من قبول کردم و گروه تشکیل شد و این کار به روى صحنه آمد .

کارگردان نمایش “جادوی شهرزاد” در رابطه با تفاوت شهرزاد قصه در این نمایش توضیح داد : قصه شهرزادى که خانم روستایی نوشتند ، تخت حوضى است و سیاه در کنار شخصیت شهرزاد قرار دارد و این اتفاق زیبایی خاصی به داستان داده است . هر استادى نگاه و دیدى متفاوت به قصه “هزار و یک شب” داشته است که هر نگاه به نوبه خود زیبا است . با نگارش متفاوت خانم روستایی اىن قصه با طرحى متفاوت و زیبا ارائه شد .

مهرپویان با بیان اینکه تلاش ما این است که بتوانیم مبارک را سرپا نگه داریم ، توضیح داد : متاسفانه نسل قدیم سیاه بازى از بین ما رفته اند و وارث آن ها آقاى داوود داداشى و یک سیاه باز دیگر است که همچنان برای نمایش ایرانی تلاش مى کنند و  جاى امیدواریست که دکتر فتحعلى بیگى با برنامه ریزى وسیعی که در رابطه با نمایش هاى آیینى و سنتى دارند ، و همچنین با سال ها تلاش در این حوزه ، توانسته اند این سبک را زنده نگه دارند . ما نیز یکى از عوامل گروه ایشان هستیم که مبارک را سرپا نگه داریم و اکنون به جاى دو سیاه باز نزدیک به چهارده سیاه باز حرفه اى داریم .

وی در پاسخ به این سوال که براى اجرای نمایش های ایرانی در طول سال چه مى شود کرد گفت :  گروه هایى که در جشنواره آیینى و سنتى حضور دارند ، به نوبت در تماشاخانه سنگلج اجرا مى روند . البته ما دوست داشتیم که نمایش ایرانى در سالن هاى دیگرى غیر از سنگلج در طول سال اجرا شود و امیدوارم که این موقعیت پیش بیاید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *