در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

سامان ارسطو : « کالبد شکافی » فکر کردن را به مخاطب یادآوری می کند .


 

« کالبد شکافی » نام نمایشی است که از ۱۹ دی ماه به کارگردانی سامان ارسطو در تالار سایه به روی صحنه می رود . در این نمایش که نادیا باوند ، هدیه خانیان ، حمیدرضا سنگیان ، مانا شریفیان ، سیما شکری ، ماهی عظیمی ، مرتضی علیدادی ، میثم غنی زاده ، حمیدرضا قبادی ، امیرموید باوند و سامان ارسطو ایفای نقش می کنند به بخش دیگری از مشکلات ترنسکشوال ها پرداخته می شود . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی به کارگردان این نمایش انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

سامان ارسطو در مورد تمرینات مربوط به نمایش ” کالبد شکافی”  گفت : ما در مجموع هشت ماه تمرین داشتیم . در این نمایش متن و نمایشنامه ای وجود ندارد ، یعنی بازیگران در لحظه تصمیم می گیرند که چه بگویند و این لحظات در کارگاه ها و تمریناتمان پیش از اجرا مشخص شده است .

وی با اشاره به موضوع نمایش و استفاده از بازیگران ترنسکشوال در اجرا توضیح داد : من کارگاه شناخت خود و تئاتر تراپی دارم که سال ها است افراد مختلفی به آنجا می آیند و اگر دوست داشته باشند ، حرف هایشان را در تمرینات تئاتر می زنند .

کارگردان نمایش کالبد شکافی ” در ادامه اظهار داشت : امیدوارم تئاتر به سمت باز کردن سوالاتی برود که در موضوعات مختلف وجود دارد . چرا که این وظیفه تئاتر و هنر است که پاسخگوی سوالات تماشاگران باشند . نه این که دوباره همان سوالات تکراری را برای تماشاچی بازگو کند .

ارسطو درباره قصه ی این نمایش عنوان کرد : فضای این نمایش ، واقعی است . در واقع آنچه که روی صحنه تئاتر می بینیم ، زندگی خود این افراد است . بازیگران این نمایش در یک طیف نیستند و سه نوع ترنس با سه قصه ی متفاوت داریم . در واقعیت هم به همین شکل است و ترنس ها یک شکل نیستند ؛ آدم های مختلفی هستند که شاید تمایلات جنسی شان فرق داشته باشد . امیدوارم پزشکان ، افرادی که در پزشکی قانونی هستند و مخصوصا آقای وزیر بهداشت که در بسیاری اوقات چشم هایشان را به روی این مسائل می بندند ، برای دیدن این نمایش بیایند و درد و دل این بچه ها را بشنوند .

او در خصوص واکنش تماشاگران به این اجرا گفت : واکنش ها بسیار عالی است . در نمایش ما دیوار چهارم وجود ندارد و تماشاگر به راحتی می تواند در نمایش ورود کند . در شب هایی که اجرا شده ، تماشاچی عادی داشتیم که حتی به روی صحنه آمده و نظراتش را گفته است . شب گذشته هم یکی از تماشاچیان با گفته ی یکی از ترنس ها مخالفت کرد و نظرش را گفت .

ارسطو در پاسخ به سوالی که آیا پیش آمده است که تماشاگری برخورد بد یا زننده داشته باشد ، توضیح داد : برخورد زننده نه ولی امکان دارد که مثلا در صحنه ” خانم باوند ” ، تماشاگر گفته باشد که اصلا تو چرا با یک ترنس ازدواج کرده ای ؟! و در این رابطه بحث شان شده است . ولی ما تمام سعی مان را می کنیم که این بحث ، کنترل شده باشد تا حوصله کسی سر نرود .

در پایان کارگردان نمایش همتون منو میشناسین درباره استقبال از تازه ترین نمایش خود گفت :  با اینکه هیچ حمایتی از گروه ما نشده است و بیلبورد و بنری به ما نداده اند ، استقبال از نمایش “کالبد شکافی” خوب بود . متاسفانه ، چون اثر ما سفارشی و سانتی مانتال نیست و فقط قرار است که فکر کردن را به ما یادآوری کند ، به همین علت حمایتی از آن نشده است . ولی بچه های گروه ، بسیار زحمت می کشند و تماشاچی می آورند و خوشبختانه همه بلیت می خرند . به قول شاملو « بالاخره یک شب ماه میاد » .

همچنین ، هم برای الان و هم برای همیشه ، بابت همه چیز از تئاتر فستیوال سپاس گزار هستم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *