در مصاحبه اختصاصی با تئاترفستیوال :

سمیه مهری : کرونا بدترین ضربه ای بود که به بدنه تئاتر وارد شد


نمایش خیابانی ” آخرین اولی ” به نویسندگی و کارگردانی سمیه مهری در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش رقابتی تئاتر خیابانی اجرا شده است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفتگویی با کارگردان این اثر انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

آمنه ملاحاجی – تئاتر فستیوال : در مورد نمایش ” آخرین اولی” توضیح بدهید .

نمایش  داستان آدمی است که در زندگی اش با هر شرایط و اتفاقی ، میخواهد نفر اول شود‌ . در این بین طی اتفاقی می میرد و می فهمد که اول شدن خیلی  هم برایش مهم نیست . در واقع این نمایش راجع به مرگ و دنیای پس از مرگ است که سعی کرده ام این موضوع را در قالب این نمایش نشان دهم .

در مورد ایده شکل گیری این نمایش توضیح بدهید .

ایده شکل گیری این نمایش حاصل کار گروهی بود . تلاشمان این بود به شکل صحیح و درست به ایده ای بکر برسیم چون احساس می کردیم که موضوع دنیای پس از مرگ برای مخاطب جذاب است ، کسی اطلاعات خاصی راجع به آن ندارد و جایی نیست که کسی در این دنیا آن را تجربه کرده باشد اما یک سری ایده ها در این رابطه مدام تکرار می شوند .

با توجه به مسئله کرونا طی دو سال گذشته فعالیت های تئاتری شما چطور تحت تاثیر قرار گرفت ؟

فعالیتمان در این دوران بسیار کم شد و نمی توان شرایط را نادیده گرفت . حتی بسیاری از هنرمندان تئاتر با مشکلات حادی مواجه شده اند . ما در روزهای پایانی استرس این را داشتیم که کسی از اعضای گروه درگیر بیماری نشود که به اجرا ضربه وارد شود . نمایشی که قرار بود به یاد زنده یاد ساشا کشوادی عزیزم اجرا شود ، به خاطر شیوع کرونا و مریض شدن همزمان چند تا از اعضای گروهشان لغو شد و از جشنواره تئاتر فجر انصراف دادند . وضعیت پیش آمده ، در اوضاع اقتصادی و کاری تاثیرات بسیاری داشت که غیر قابل انکار است . می توانم بگویم در بیست سال کاری من ، این بدترین ضربه ای بود که به بدنه تئاتر وارد شد .

از برنامه هایی که برای آینده در نظر دارید بگویید .

بعد از جشنواره تئاتر فجر به همراه همین گروه درگیر یک برنامه ” کنسرت – نمایش ” هستیم . همزمان با اجرای نمایش ” آخرین اولی” ، در نمایش “به هیچکس هیچی نگو” که روز جمعه ، ۲۲ بهمن ماه در تالار قشقایی اجرا می‌شود هم بازی می کنم .

در پایان اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید .

متاسفانه یکی از هنرمندان ما که از اعضای خانه تئاتر هستند ، شدیدا درگیر کرونا دلتا شده اند و برای درمان پول ندارند . تمام دغدغه من ، قبل از اجرا این بود که به طریقی کاری کنم که این خانم نازنین بتواند داروهایش را تامین کند و اتفاقات مثبتی رقم بخورد . امیدوارم روزی اتفاقی بیفتد که اهل هنر و هنرمندان تئأتر دستشان جلوی کسی دراز نباشد . شاید این حرف به جشنواره تئاتر فجر ربطی نداشته باشد و بیشتر دغدغه من است . وضعیت مالی هنرمندان واقعا بد است و امیدوارم اتفاقات مثبتی جهت بهبود شرایط آن ها پیش بیاید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *