در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

سید صالح علوی‌زاده : تا داشتن جشنواره‌ای بدون نقص ، فاصله داریم


نمایش “راز بقا” به کارگردانی سید صالح علوی زاده ، یکی از نمایش هایی است که در بخش مسابقه تئاتر ایران یک سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال ، گفت و گویی با کارگردان این اثر داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

از سابقه تان در تئاتر و فعالیت هایتان در این زمینه برای ما بگویید .

بنده چندین سال است که تئاتر کار می‌کنم و مدتی دستیار سجاد افشاریان ، پیام دهکردی ، ابوالفضل کاهانی ، حسین پاکدل و بهمن فرمان‌آرا بودم . همچنین نویسندگی چندین نمایش به عنوان مثال یکی از نمایش های سجاد افشاریان را بر عهده داشتم و در حدود هفت یا هشت نمایش برای سجاد افشاریان ، ابوالفضل کاهانی ، سپهر حیدری‌نژاد ، فرید یوسفی ، جواد خورشا و چندین کار دیگر درمقام بازیگرحضور داشته ام . تا اینکه در سال ۹۵ ، اولین نمایش خود ، به نام “خدابس” را کارگردانی کردم که پرفروش‌ترین نمایش تماشاخانه دا ، در آن سال لقب گرفت .

در سال۹۶ نمایش “ما سه نفر بودیم” را کارگردانی کردم که این نمایش هم به عنوان پرمخاطب‌ترین نمایش اجراشده در سالن مولوی‌کوچک شناخته شد . در سال ۹۷ هم کارگردانی دو نمایش “رازبقا” و ” به‌صرف شام بدون شیرینی” را برعهده داشتم . “رازبقا” مردادماه در تماشاخانه پالیز و نمایش “به‌صرف شام بدون شیرینی” ، آبان ماه در سالن انتظامی خانه هنرمندان بر روی صحنه رفتند . “به‌ صرف شام بدون شیرینی” مونولوگی‌است که در جشنواره مونولوگ توانستیم با این نمایش ، تندیس بهترین کارگردانی و تقدیر بازیگری را کسب کنیم .

در رابطه با شکل گیری نمایش “راز بقا” ، متن و اجرای آیتم های این نمایش توضیح دهید .

نمایش “رازبقا” تقریبا یک‌ سال‌ و‌ نیم پیش براساس ایده اولیه‌ای از خودم شروع شد . کاملا فرم نمایش را در ذهنم ترسیم کرده بودم و برهمین اساس با خیلی از دوستان تئاتری و افرادی که می‌شناختم و می‌خواستند که درکار حضور داشته باشند ، صحبت کردم . با بازیگران بسیار خوبی کار را شروع کردیم اما متاسفانه شرایط مساعدی فراهم نبود . سپس با مدیریت خودم شروع کردیم به اتود زدن تا اینکه به ایده‌ها و جزییات بیشتری برای پرداختن به آن ها رسیدیم . درطول کار،  با نوسیندگان زیادی همکاری کردیم و این اجرای “رازبقا” چهارمین ورژن نمایش است و مداما روتوش شده ، چون می‌خواستم که نمایش به‌روز و آپدیت و شامل اتفاقات روز باشد .

نویسندگان این متن پویا سعیدی ، امیر نجفی و خودم هستیم که امسال در جشنواره دانشگاهی پویا سعیدی تندیس متن و امیرنجفی تقدیر متن را گرفتند . من و پویا سعیدی با هم همگروه هستیم و گروه تئاتر هفتاد را داریم و امیر نجفی هم ، در ورژنی که در تابستان اجرا کردیم با ما همکاری داشت و به نظرم نویسنده بسیار درخشانی است . این دوستان با توجه به اینکه نمایش را دوست داشتند ، برای نویسندگی اپیزودهای طولانی‌تر به کار اضافه شدند . چون، نمایش  به‌صورت تقریبی چهل اپیزود دارد که شامل سه اپیزود طولانی و بقیه کوتاه هستند که این اپیزودهای کوتاه با مدیریت خودم و ایده‌های بچه‌های بازیگر شکل‌ می‌گرفتند .

این نمایش تعداد زیادی بازیگر دارد . انتخاب بازیگران و تمرینات تان به چه صورت انجام گرفت ؟

همانطور که گفته شد ، در رابطه با انتخاب بازیگر ، در ابتدا با افرادی که می‌شناختم و دوست داشتند در کار حضور داشته باشند ، صحبت شد و بعد بر همان اساس ، نقش‌ها تقسیم شدند . چون می‌خواستم اجرای‌ بزرگتری با جزییات بیشتری داشته باشیم ، اعلام کردم که باتوجه به شرایط کار ، اگر کسی مایل به همکاری است اعلام کند تا با هم صحبت کنیم .در نتیجه افراد زیادی به کار ما اضافه شدند و  حضورشان در نمایش برای من بسیار خوشحال‌کننده بود . همچنین چند بازیگر دبیرستانی که کارشان را در ورکشاپ های بازیگری دیده بودم ، به‌کار اضافه کردم که متولدین هشتاد یا هشتاد و یک بودند و بسیار درخشان در کار ظاهر شدند . درکل می توانم بگویم هرکسی که در هرجایی بدون چشم‌داشتی ، شیفته بازیگری بود ، به کار ما اضافه شد .

در خصوص تجربه تان در جشنواره تئاتر فجر بگویید .

این نمایش اولین تجربه بنده در جشنواره تئاتر فجر نیست و سابقا به عناوین مختلف مثلا دستیار کارگردان و بازیگر در چندین دوره جشنواره حضور داشته‌ام ولی اولین تجربه من در مقام کارگردان بود .
امسال دبیرخانه جشنواره بسیار تلاش کرد ، ولی تا داشتن جشنواره‌ای بدون نقص فاصله داریم . درباره جزییات آن می شود خیلی صحبت کرد که هنوز چقدر نقاط ضعف وجود دارد . اما به‌نظرم آقای برهانی‌مرند ، به‌ شدت تلاش کردند که جشنواره خوبی داشته باشیم و به ایشان خسته نباشید می گویم . ترجیح میدهم درباره مشکلات صحبت نکنم .

بازخوردهای اجرای نمایش تان در جشنواره تئاتر فجر چگونه بود ؟

به نظرم بازخوردها خوب بودند . من قبلا نمایش را اجرا رفته بودم و تماشاگرهای زیادی کار را دیده بودند و نظرات مثبتی داشتند . در سانس اول اجرای مان در جشنواره تئاتر فجر ، با توجه به اینکه روز اجرا مجبور شدیم ، دوباره بازبینی برویم و هنوز نصب و تنظیم نور و صحنه نهایی نشده بودند ، با چند اشکال فنی مواجه شدیم که این مسئله انرژی بازیگران را گرفت و از برنامه زمانی‌مان عقب افتادیم ، اما از اجرای دوم بسیار راضی بودم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *