سیروس همتی : حمایت مالی ، کیفیت اجرای نمایش را دوچندان می کند .


سیروس همتی کارگردان ، نویسنده و بازیگر تئاتر که به تازگی شاهد هنرنمایی او در نمایش “بوقلمون” بوده ایم ، سه سال بعد از نمایش “مرز” ، نمایش “صبح بخیر” را در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه خواهد برد . نمایش “صبح بخیر” قصه ی فرمانده ای را روایت می کند که شب عملیات صدایی او را آزار می دهد و سربازی را مامور می کند تا این صدا را خفه کند ، غافل از اینکه این صدا ، صدای مرگ خود فرمانده است . نمایش “صبح بخیر” ششم بهمن ماه در تالار قشقایی به روی صحنه خواهد رفت و به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با سیروس همتی داشته که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

الناز امیرخانی – تئاتر فستیوال : سیروس همتی در مورد ایده ی اولیه نمایش “صبح بخیر ” گفت : جرقه ی این نمایش مربوط به داستانی است که در جلسه شب داستان که در  تماشاخانه سه نقطه برگزار شد ، خواندم . وقتی بازخورد خواننده ها را شنیدم ، یکی از دوستان که از عوامل گروه مانی هم هست ، گفت که این قصه پتانسیل تبدیل شدن به یک نمایشنامه را دارد . به این ترتیب آن داستان تبدیل به نمایشنامه و سپس تبدیل به نمایشی شد که ششم بهمن در جشنواره ی فجر خواهید دید .

وی در مورد مراحل شکل گیری این نمایش افزود : اینکه کار چگونه شکل گرفت ، در وهله ی اول بهانه ی آن سی و چهارمین جشنواره ی تئاتر فجر بود ، اما بهانه ی اصلی تر ، دعوت دبیر است و اینکه بعد از سه سال و بعد از نمایش” مرز” دوست داشتم که در کنار بازیگری ، نویسندگی و کارهایی که می کنم ، کارگردانی را هم تجربه کنم .

کارگردان نمایش “صبح بخیر” در مورد شرایط تمرین و حمایت هایی که باید از گروه های نمایشی  صورت بگیرد ، گفت : من هیچ وقت از شرایط راضی نیستم ، نه من بلکه خیلی از آدم هایی که اگر پای صحبت آن ها بنشینیم ، جوابشان چیزی مانند جواب بنده است . قطعا بحث مالی به وجود می آید ، حمایت مالی آنطور که باید و شاید در شان گروه ها نیست  ، سالن های تمرین آنطور که باید و شاید در اختیار ما نیست . امکاناتی مانند کمک هزینه می تواند کیفیت طراحی صحنه را بالا ببرد یا اینکه می توانم از بازیگر بخواهم که کار دیگری را قبول نکند . اگر این حمایت مالی دو چندان می شد قطعا کیفیت اجرای من هم دوچندان می شد . اما وقتی کار به روی صحنه می رود ، مسائل حاشیه آن مهم نیست و امیدوارم حاشیه هایی که برای “صبح بخیر” به وجود آمده ، خیلی کیفیت کار را زیر سوال نبرد و این قول و اطمینان را به همه ی تماشاگران می دهم .

این کارگردان تئاتر در مورد حمایت هایی که از جانب جشنواره صورت گرفته است ، گفت : آن چیزی که من دیدم و شامل حالم شد این است که قبل از اینکه برنامه ی اجراهای جشنواره رسما چاپ شود ۱۵ به من دو روز در تالار قشقایی اجرا داده شده بود. خواهش کردم که این دو روز ، یک روز شود و این اتفاق انجام شد . اجرای نمایش ما نیز در دومین روز جشنواره بود ، به دلیل مشکلاتی که یا در تالار یا گروه ما وجود دارد ، تقاضا کردیم ا اجرایمان یک روز دیرتر باشد . تا این لحظه جشنواره فجر آنچه را که از عهده ی انجام آن برمی آید ، انجام داده است . گروه های دیگر را نمی دانم ، من می توانم از طرف خودم حرف بزنم و نمی دانم برای گروه های دیگر چه اتفاقی افتاده ، اما آن چیزی که برای من دورخیز خیلی مهمی است قول دبیر جشنواره مبنی بر اجرای عموم و حمایت مالی از کار است .

همتی در مورد کیفیت برگزاری و مدیریت های سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر گفت : اجازه می خواهم که جواب این سوال را بعد از جشنواره بدهم . امروز ، روز چهارم جشنواره است و جواب دادن به این سوال نیازمند آن است که زمان بگذرد و من کارهای خارجی ، داخلی و اغلب کارها را ببینم ، بعد در جواب سوال شما بگویم که نمره ی خوبی به دبیر می دهم یا نه . اتفاقات داخل جشنواره را هم شاملش کنم و دلایلم را بگویم اما تا امروز آن چیزی که فکر می کردم محرز شد و آن افتتاح تالار قشقایی است . نگران بودم و امیدوارم با تجهیزات نور و صدا این تالار همان تالاری باشد که مد نظر بنده است چرا که اجرای من هم در قشقایی است و خوشحالم که افتتاحیه تالار بعد از دو نمایش با نمایش بنده صورت می گیرد .

این نویسنده عرصه تئاتر در مورد عدم حضور نمایش “”صبح بخیر” در بخش مسابقه تئاتر ایران سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر گفت : اینکه بر حسب چه معیار و اصولی بعضی از نمایش های بخش مهمان وارد مسابقه ایران شدند را نمی دانم و این سوالی است که باید از دبیر جشنواره پرسده شود ولی دو مطلب خیلی مهم وجود دارد ، حضور ما در بخش مسابقه تئاتر ایران قطعا انگیزه بازیگر و گروه تئاتر مانی را بالا می برد و یادم هست که یک شب به دبیرخانه رفتم و به طور شفاهی از دبیر محترم جشنواره برای حضور در بخش مسابقه تئاتر ایران اعلام آمادگی کردم اما این بزرگوار اعلام کردند که بخش مسابقه بسته شده است و دیگر پیگیر نشدم . این اتفاق باعث شد که اگر چه انگیزه گروه کمی افت داشته باشد اما با توجه به اینکه دورخیز ما برای اجرای عمومی است  لذا به جشنواره و دبیر جشنواره خرده نمی گیریم به امید  قولی که در اجرای عمومی به ما داده شده است .

سیروس همتی در پایان با تاکید بر اینکه اجرای جشنواره قابل قیاس با اجرای عموم نیست ، گفت :  قطعا کاری که در جشنواره ی فجر می بینیم قابل قیاس با این کار در اجرای عمومی نیست به این خاطرکه در جشنواره یک عجله ای در همه ی گروه ها  وجود دارد . توجیه نمی کنم ولی قطعا اگر اجرای عموم نمایش “صبح بخیر” در تئاتر شهر در سال آتی را ببینید ، کیفیت آن اصلا قابل قیاس با آن چیزی نیست که در ششم بهمن شاهد آن خواهید بود . اما این به معنای واپس زدن نمایش نیست بلکه دفاعی است مبنب بر اینکه صد در صد آن چیزی که در ششم بهمن می بینید در اجرای عمومی محرز خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *