شاهین چگینی : با کوچکترین حمایت از سوی مسئولین ، بزرگترین کارها را رقم می زنیم  .


اولین « جشنواره هنرهای نمایشی تئاتر مان » با مسئولیت شاهنی چگینی ، از ۲۱ تا ۲۶ دی ماه در تماشاخانه استاد مشایخی برگزار شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با مسئول برگزاری جشنواره در رابطه با اهداف و برنامه های این جشنواره انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

اهداف و برنامه های برگزاری اولین « جشنواره هنرهای نمایشی تئاتر مان » چه بود ؟

ما به دنبال این بودیم که نمایش های جوانانی را پیدا کنیم که واقعا فرصت اجرا به آن ها نمی رسد . از این رو تنها به خاطر محدودیت زمانی و مکانی ، مجبور شدیم تعدادی از نمایش ها را کنار بگذاریم . نمایش های بسیار خوبی پیدا شد و فکر می کنم اگر بتوانیم به صورت مستمر و مداوم این مسئله را داشته باشیم ، می توانیم بسیاری از گروه هایی که در جاهای مختلف کشور و حتی در تهران فعالیت می کنند و امکان دیده شدن و اجرا در سالن های دیگر را نداشته اند ، پیدا کنیم . این اتفاق برای من بسیار خوشحال کننده بود و امیدوارم شرایط به گونه ای باشد که بتوانیم دفعات بعد هم این جشنواره را برگزار کنیم .

چه آثاری در این دوره حضور داشتند و با یکدیگر به رقابت پرداختند ؟

به منظور پیدا کردن این جنس از نمایش ها ، فکر کردیم که می توانیم آن را در قالب یک جشنواره تعریف کنیم . به همین دلیل دو ماه پیش فراخوانی را منتشر کردیم که حدود ۹۰ اثر از سرتاسر ایران به دست ما رسید . جالب بود که از شهرستان های بسیار دور مثل جزیره خارک و از شمال کشور ، شهرهای بابل و آمل ، آثار متعدد و متنوعی به دست ما رسید که از میان آن ها ۳۶ اثر به بازبینی رسیدند ، بازبینی ، داخلی موسسه « تئاتر مان » برگزار شد و بعد از آن ۱۶ اثر به بخش مسابقه و ۵ اثر هم به بخش خارج از مسابقه راه پیدا کردند . در نهایت در مراسم اختتامیه ، جوایز به آثاری که توسط دکتر رفیق نصرتی ، خانم دکتر غزل اسکندرنژاد و آقای محرم زینال زاده داوری شدند ، تقدیم شد .

آیا برنامه ریزی برای برگزاری دوره های بعدی این جشنواره راه هم دارید ؟

واقعیت این است که ما بدون هیچگونه حمایت مالی و تنها از همان اندک فروش گیشه ای که در طی چند روز برگزاری جشنواره حاصل شد ، توانستیم درآمدی داشته باشیم و متاسفانه حمایت دیگری از هیچ ارگانی تا به امروز از ما نشده است . ولی قطع به یقین اگر عمری باشد و فضا و سالن در اختیارمان بماند ، می توانیم سال های بعد هم این کار را انجام دهیم . متاسفانه در حال حاضر شرایط تئاتر به شکلی است که از فردای خودمان هم خبر نداریم که می توانیم در این وضعیت ادامه دهیم یا نه ؟! ولی اگر باشیم ، قطعا دوره های بعدی این جشنواره را هم خواهیم داشت .

قصد ندارید آثار را دسته بندی و طبقه بندی کنید و جشنواره را به سمت و سوی خاصی ببرید ؟

بله ، قطعا . در اولین دوره ی این جشنواره ، هدف گذاری خاصی برای ساختار جشنواره نداشتیم ولی با صحبت هایی که با داوران این دوره از جشنواره و کارشناسان انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که در دوره های بعد قطعا نیاز داریم جشنواره را در مسیر مشخص تری هدایت کنیم و خروجی بهتری از آن بگیریم و امیدوارم این اتفاق بیافتد .

استقبال مردمی از آثار جشنواره چطور بود؟ به غیر از شرکت کننده ها و خانواده هایشان ، مخاطب بیرونی هم داشتید و چه کارهایی برای جذب مخاطب انجام دادید ؟

عمدتا خود گروه ها برای نمایش خودشان تبلیغات می کردند و زمانی که اجرا می کردند ، استقبال بسیار خوبی از آثار می شد و روزی نبود که سالن خالی باشد . ولی در نهایت کفاف خرج ما را نداد و ما بیشتر از تمام درآمدی که از این بخش حاصل شد ، در همین جشنواره هزینه کردیم ولی استقبال از نظر تعداد مخاطبانی که آمدند و کارها را دیدند واقعا راضی کننده بود .

اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید .

از شما سپاسگزارم که به مراسم اختتامیه جشنواره ما و بزرگداشت استاد محرم زینال زاده ، تشریف آوردید .

امیدوارم از این جریان چه توسط ما و چه در جاهای دیگر اتفاق می افتد ، حمایت شود . اگر کوچکترین حمایتی صورت گیرد ، ما می توانیم ، بزرگترین کارها را رقم بزنیم  . ولی متاسفانه ما با دست خالی وارد می شویم . ناراحت هم نیستیم اما امیدوارم مسئولین و کسانی که می توانند از این جریانات حمایت کنند ، شرایط را به سمت و سویی ببرند که کیفیت برگزاری جشنواره از اینی که هست خیلی بهتر شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *