شبیه‌‎خوانی زندگی قهرمانان ملی ایران در ” شهادت آرش “


شبیه‌گردان «شهادت آرش» گفت: «من همواره به دنبال اجرای شبیه‌خوانی زندگی قهرمانان ملی ایران بودم و چون  نسخه شبیه‌خوانی آن‌ها را پیدا نکردم خودم دست بکار نوشتن این نسخ شدم.»

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ، علی عظیمی که با شبیه‌خوانی «شهادت آرش» در بخش شبیه‌خوانی این دوره از جشنواره حضور دارد، گفت: «شهادت آرش بازنمایی همان آرش کمانگیر است که در فرهنگ اساطیری ما و در کتاب‌های «ویس و رامین» و «اوستا» وجود دارد، که ما آن را در قالب شبیه‌خوانی اجرا می‌کنیم. من همواره به دنبال اجرای شبیه‌خوانی زندگی قهرمانان ملی ایران بودم و چون نسخه شبیه‌خوانی آنها را پیدا نکردم خودم دست بکار نوشتن این نسخ شدم و شهادت آرش هم از همین دست نسخه‌هاست.»

او در ادامه افزود: «داستان شبیه‌خوانی «شهادت آرش» به جنگ ایران و توران می‌پردازد و زمانی که در جنگی نابرابر ایرانیان در مازندران محاصره می‌شوند، منوچهر پیشدادی پیشنهاد پرتاب تیر را برای تعیین مرز ایران به افراسیاب می‌دهد و افراسیاب برای تحقیر ایرانیان این پیشنهاد را می‌پذیرد، آرش مسئول پرتاب تیر می‌شود و برای پرتاب تیر به بالای دماوند می‌رود. او در قله کوه با رب النوع زمین اسپندارمزد ملاقات می‌کند و اسپندارمزد به آرش می‌گوید تیر را باید با تمام وجود پرتاب کند و بعد از آن هم خواهی مرد. اسپندارمزد نقبی به یک داستانی حماسی می‌زند و واقعه عاشورا را برای آرش تعریف می‌کند و می‌گویید در آینده چنین انسان‌هایی و اینگونه از خود گذشتگی خواهند کرد پس درنهایت برای اینکه نتیجه جنگ به نفع ایرانیان تمام شود آرش از ادامه زندگی خودش می‌گذرد و تیر را تا مرز توران پرتاب می‌کند.»

این شبیه‌گردان در خصوص روند تمرین و اجرا گفت: «از آنجایی که شبیه‌خوانی یک از هنرهای ملی است خواستیم تا با آن شیوه اساطیر ملی را برای مخاطب اجرا کنیم. این هنر که تا کنون بیشتر برای ارائه زندگی قهرمانان دینی و مذهبی ما استفاده شده است. توان بالایی در جهت بازنمایی زندگی و دلاوری‌های قهرمانان ملی هم دارد قهرمانانی مثل آرش رستم و سیاوش اما نسخه شبیه‌خوانی این اساطیر و قهرمانان وجود ندارد. من «شهادت آرش» را بر اساس تاریخ و نسخه‌نویسی را با تجربیات ۲۵ ساله خودم در تعزیه انجام دادم.»

«شهادت آرش» به نویسندگی و کارگردانی علی عظیمی اجرا میشود. علیرضا عظیمی، مصطفی عظیمی، اسمائیل عظیمی، حسین عظیمی، مهدی سالاری، علی حمیدی، محسن رستمی، سعید قدیمی و علی آهنگری در این شبیه‌خوانی نقش‌خوانی می‌کنند و موسیقی شبیه‌خوانی را اصغر کرم‌زاده و خلیل نیکزاد به عهده دارند.

هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از چهارم تا ۱۰ شهریورماه به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی‌بیگی در تهران برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *