در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

شکوفه طاهری : در « عمل » سعی کرده ام تجربه ی متفاوتی را اجرا کنم /هزینه ی سالن های تئاتر، عجیب و غریب است


 مهدی اسدزاده و  شکوفه طاهری از ۲۴ شهریورماه ، ساعت ۲۱:۳۰ در عمارت نوفل لوشاتو اجرا می شود . در این نمایش ، عرفان ابراهیمی، بیتا ایپکچی، حسن تسعیری، نسرین درخشان زاده، ناز شادمان (مهمان از گروه تئاتر بازی) و مسعود غزنچایی ایفای نقش می کنند .
به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال با کارگردان این اثر ، درباره اجرای این نمایش گفت و گویی انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

شکوفه طاهری درخصوص سوژه نمایش « عمل » که در رابطه با اعتیاد است ، به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : اعتیاد دغدغه ای است که در جامعه وجود دارد و همین مسئله این فرصت را به ما داد تا در این نمایش فضای موهومی را بسازیم .

او در پاسخ به این سوال که آیا در اجرای این نمایش به دنبال ارائه راه حلی برای حل معضل اعتیاد بوده است یا نه ؟ و آیا برای اجرای آن ، تحقیقاتی انجام داده است ، گفت : من در اجرای این نمایش ، فقط قصه ام را گفته ام و به دنبال راه حل نبوده ام . در زندگی شخصی من ، نویسنده ی این نمایش و بازیگران ، آدم هایی را دیده ایم که شکل دهنده ی شخصیت های این نمایش هستند ولی در اجرای آن به دنبال پیامی نیستیم .

او درباره چگونگی اجرای نمایش « عمل » ، توضیح داد : متن نمایش « عمل » براساس ایده ای که مهدی اسدزاده داشت ، مدتی قبل نوشته شد و من برای اجرای آن ، گفتگوهای زیادی با او ، در رابطه با شکل اجرایی و روایت قصه داشتم تا در نهایت آن را به روی صحنه بردم و شکل اجرایی آن نسبت به متن نوشته شده ، تغییر کرد .

طاهری همچنین در رابطه با فرم اجرایی « عمل » اضافه کرد : برای اجرای این متن ، دو مسئله وجود داشت ، یکی اینکه قصه در متن ، چگونه روایت شود و دیگری زبان متن که سخت و خاص است . برای رسیدن به چگونگی روایت متن از زبان شخصیت هایی که روی صحنه هستند و اینکه به چه ترتیب و به چه صورتی باشد با چالش های زیادی مواجه بودیم و به شکل گروهی به نتیجه رسیدیم . ولی بعد از آن فکر کردم که چطور میتوان فضاهای موهوم درون متن را روی صحنه ، ساخت ؟! به همین خاطر ترجیح دادم ، از لحاظ بصری ، شکل رئالیستی را انتخاب کنم و با قرار دادن آدم ها ، در شرایط بی ربط به آنچه روی صحنه اتفاق می افتد ،  فضاهای موهوم را بسازم . چیزی که به جنس متن هم بخورد .

کارگردان این نمایش در خصوص مدت زمان تمرین گروه این نمایش گفت : من ، عرفان ابراهیمی و مهدی اسدزاده که یک گروه هستیم و همیشه با هم کار می کنیم و بقیه اعضای گروه که به فراخور زمان به ما اضافه شده اند ، برای اجرای این نمایش ، به مدت دو ماه تمرین کرده ایم .

طاهری که با اجرای این نمایش ، پنجمین تجربه کارگردانی خود را پشت سر می گذارد درباره بازخورد مخاطبان با اثر توضیح داد : چون در این نمایش ، کمی از فضای رئالیستی دور و وارد فضای عجیبی می شویم که کمتر دیده شده است ، کمی تردید داشتم که آیا مخاطب با آن ارتباط برقرار می کند یا نه ؟! اما تا به حال که شب های ابتدایی اجرایمان را پشت سر می گذاریم ، خدا را شکر می کنم که بازخورد مخاطبان بسیار خوب بود و با اثر ارتباط برقرار کرده اند .

شکوفه طاهری در پایان ، درباره مشکل سالن برای اجرای نمایش ها گفت : مشکل سالن همیشه وجود دارد و به همین خاطر ، در اجرای این نمایش تاخیر به وجود آمد چون سالن ها یا پر هستند یا هزینه ی آن ها ، بسیار عجیب و غریب است یا سالن های خصوصی بسیار سخت به دست می آیند . اما در هر صورت امیدوارم که نمایش ما دیده شود. ما در این نمایش سعی کرده ایم که تجربه متفاوت با آن چیزی که تا به حال کار می کردم اجرا کنیم . امیدوارم این تفاوتی که ساختیم برای مخاطب هم جذاب باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *