شیرین بزرگمهر از اجلاس I.T.I می گوید


 

شیرین بزرگمهر پژوهشگر و استاد دانشگاه  که به عنوان نماینده ایران در اجلاس I.T.I  با عنوان «حفاظت از نمایش های سنتی و نوآوری و توسعه آن در هنرهای معاصر» حضور داشت ، جایگاه تثبیت شده تئاتر سنتی ایران در منطقه آسیا و اقیانوسیه را از جمله دستاورد این سفر عنوان کرد.

IMG_2137

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ، شیرین بزرگمهر که از ۶ تا ۱۰ فروردین ماه سال جاری به عنوان نماینده I.T.I.  ایران در اجلاس «حفاظت از نمایش های سنتی و نوآوری و توسعه آن در هنرهای معاصر» حضور داشت در باره این رویداد گفت: بر اساس دعوت «مرکز آی تی آی چین»از نمایندگان مراکز آی تی آیInternational Theatre Institute (ITI) در «آسیا و اقیانوسیه» از جمله ایران برای شرکت در اجلاسی با عنوان «حفاظت از نمایش های سنتی و نوآوری و توسعه آن در هنرهای معاصر» “The Protection of Traditional Theatres and its Innovation andDevelopment in Contemporary Arts” فروردین ماه امسال سفری به شهر گوانجو که یکی از مراکز مهم فرهنگی چین است داشته ام.

این مدرس تئاتر ادامه داد: از سوی اداره کل هنرهای نمایشی از من خواسته شد به عنوان نماینده ایران در این هم اندیشی شرکت کنم.

وی با بیان این نکته که ارایه مقاله پژوهشی از الزامات شرکت در این اجلاس بوده گفت: بر اساس عنوان پیشنهادی  مرکز آی تی آی، مقاله ای با عنوان «نمایش های آیینی سنتی در ایران» تدوین کردم که در آن علاوه بر تشریح نمایش های آیینی و سنتی، به فعالیت هایی که اداره کل هنرهای نمایشی، برای حفظ و اشاعه این نمایش ها، انجام می دهد و یا در جهت انجام آن ها کوشاست، پرداختم.

بزرگمهر سرفصل های اصلی سخنرانی خود در این اجلاس را “حفظ و گسترش جشنواره های تئاتر آئینی – سنتی برای جلوگیری از فراموش شدن این نمایش‌ها”، “ایجاد نهاد علمی مستقل برای پژوهش درباره نمایش های آیینی و سنتی”، “ایجادموزه برای تئاتر سنتی و تشکیل مرکز پژوهش های بین المللی در کنار آنکه بتواند اطلاعات٬ تجربیات وآموخته های گذشتگان را به نسل بعد انتقال دهد و آنچه را ثبت نشده است٬ حفظ کند.”، “دعوت از هنرمندان سرشناس با داشتن تجربه های بین المللی برای همکاری”، “همراه کردن همه رسانه ها با نمایش های آیینی وسنتی وجذب پشتیبان های دایمی”، “ایجادکارگاه های آموزشی، و هنرستان ها واحدهای دانشگاهی” ، “تأسیس سالن های خاص و احیاء  قهوه خانه ها برای بازگرداندن هویت و جوهر تئاتر سنتی به فضای اصلی فیزیکی خود” عنوان کرد.

وی با اشاره به این که چکیده مقاله در نخستین روز اجلاس ارائه شد و مورد توجه حاضران قرار گرفت تصریح کرد: این مقاله را همراه با تصاویری از نمایش های آیینی و سنتی  ایران در صبح نخستین روز اجلاس ارایه کردم پس از این سخنرانی ، نمایندگان کشورهایی که با ما قرابت مذهبی و قومی دارند، خواست خود را نسبت به انجام پژوهش هایی مشترک با ما درباره شاهنامه خوانی، به سبب شناختی که از ابولقاسم فردوسی داشتند، تعزیه که آشنا با  فاجعه کربلا بودند و نیز تئاتر عروسکی سنتی، به سبب شیوه های اجرای مشترک، اعلام کردند.

این استاد دانشگاه درباره  جایگاه تئاتر ایران در این مجمع جهانی (منطقه آسیایی و اقیانوسیه است ) توضیح داد: ایران کشوری است که همواره به دلایل و جنبه های گوناگون دارای جایگاهی قابل توجه است. در مجامع تئاتری هم به سبب جشنواره های بین المللی تئاتری متعدد که همه ساله برگزار می کند،  شناخته شده است اما بسیاری از نمایندگان حاضر در این اجلاس از نزدیک تئاترهای ما را ندیده اند و تنها تعداد معدودی از آن ها از نزدیک با نمایش های ما آشنا شده اند. از این رو حضور نماینده ای از ایران، ارسال مقاله پژوهشی که در میان مجموعه مقالات این اجلاس چاپ شد و ایراد سخنرانی همراه با تصاویری از  نمایش های ایرانی ضرورت داشت.

وی مشارکت در بحث های رسمی و گفتگوهای جانبی در مورد نمایش درایران، و همسویی و مشابهت پیشنهادات نماینده ایران در باره «حفاظت از نمایش های سنتی و توسعه آن»، که در مقاله آمده، با پیشنهادات ارایه شده توسط آی تی آی چین، را نمونه هایی از حضور فعال ایران در این مجمع جهانی عنوان کرد.

بزرگمهر در پایان ، جایگاه تثبیت شده و معتبر تئاتر سنتی ایران در منطقه آسیا و اقیانوسیه ، حضور ایران در حرکت جمعی این منطقه فرهنگی و جغرافیایی برای حفاظت و توسعه تئاتر سنتی و مشارکت در جریان مبادلاتی و ارتباطی با دیگر کشورهای منطقه در جهت حفاظت توسعه این نمایش ها از جمله دستاورد های این اجلاس جهانی دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *