در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

صادق نصیری : ” جی ” یک درام روانشناسی در رابطه با مسائل اجتماعی است .


نمایش ” جی ” به نویسندگی کیوان میرمحمدی و کارگردانی صادق نصیری از یزد از جمله نمایش هایی است که در دو بخش مسابقه بین الملل و مسابقه مرور تئاتر ایران در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر شرکت دارد . خبرنگار تئاتر فستیوال به بهانه ی حضور این نمایش در جشنواره تئاتر فجر گفت و گویی با صادق نصیری داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

صادق نصیری با بیان اینکه نمایش ” جی ” دومین همکاری او با کیوان میرمحمدی است ، در مورد سبک نوشته های میرمحمدی گفت : نوع کارهای ایشان بیشتر کارهای اجتماعی و درام های روانشناسی در رابطه با مسائل اجتماعی است . اتفاقی که در نمایش ” جی ” می افتد با توجه به شرایط اقتصادی که وجود دارد ، معضل روز است . ما در این نمایش کاراکتری داریم که مدتی است بیکار شده و این بیکاری کل زندگی اش را بهم ریخته و او را دچار توهم کرده است . البته در نمایش به صورت مستقیم به این موضوع پرداخته نشده است .

کارگردان نمایش ” جی ” با ذکر این نکته که این نمایش از جشنواره استانی به جشنواره فجر آمده است ، در مورد مدت زمان تمرینات و حضور در بخش بین الملل جشنواره گفت : ما نزدیک به سه ماه به صورت فشرده تمرین داشتیم . برای بازیگرمان سانحه ای پیش آمد و یک بازیگر را عوض کردیم و با بازیگر جدیدمان تنها ۲۰ روز کار کردیم . برای اولین بار است که حضور در بخش بین الملل جشنواره فجر را تجربه می کنم که فشارهای خاص خود را دارد . بخش مسابقه بین الملل ویژگی خاص خود را دارد و وقتی می بینید باید با افرادی که از خارج کشور آمده اند ، رقابت کنید ، کمی کار سخت می شود ولی لذت های خاص خودش را دارد  .

وی در ادامه در مورد اجرای عموم نمایش ” جی ” در یزد و استقبال از این نمایش به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : ما نزدیک به ۲۴ شب در یزد اجرا داشتیم و خوشبختانه اجرا و استقبال مردم خوب بود . ولی هنوز زمان می برد که این نوع تئاتر در شهرستان جا بیفتد . چون فضای شهرستان با تهران فرق می کند ، تئاتر در تهران مخاطب خاص و حرفه ای خودش را دارد . فکر می کنم که در یزد اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و به سمت این می رویم که تماشاگر خود را داشته باشیم ، تماشاگری که با نگاهی حرفه ای به تئاتر نگاه کند . اتفاقات خوب دیگری نیز افتاده است اینکه تماشاگر پرورش داده شده ، بلیت می خرد و به تماشای نمایش می نشیند و تقریبا نمایش ها با سالنی پر اجرا می شوند . گرچه بیشتر نمایش های کمدی و طنز را می پسندند .

صادق نصیری در پایان در مورد اجرای عموم در تهران گفت : در رابطه با اجرای عموم باید گفت که متاسفانه کعبه آمال و آرزوی کارهای شهرستان بالا آمدن از جشنواره استانی و قرار گرفتن در فضای جشنواره فجر که بالاترین سطح جشنواره ی کشوری است ، می باشد . برای اجرای عموم باید مسئولین تئاتر کشور تدابیری بیاندیشند تا کارها بتوانند در تهران اجرا شوند تا حداقل ویترینی باشند از کارهایی که در شهرستان اجرا می شود . امیدوارم که این اتفاق بیفتد و زمانی را برای اجرای گروه های شهرستانی فراهم کنند تا بتوانند اجرا داشته باشند و کارشان را ارائه کنند  .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *