در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

عالیه شریفی : “ملودی شهر بارانی” را با تمام وجود زندگی کرده ام .


عالیه شریفی از شاگردان میکائیل شهرستانی است که تاکنون در نمایش های ” سلام … خداحافظ ” ، ” دایی وانیا ” و ” خانه برناردا آلبا ” که به کارگردانی او به روی صحنه رفته ، به ایفای نقش پرداخته است و امروز در نمایش ” ملودی شهر بارانی ” بازی می کند . به بهانه ی اجرای این نمایش خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با عالیه شریفی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

شریفی در رابطه با مطالعات و تمریناتی که برای نزدیک شدن به پرسوناژی که در نمایش “ملودی شهر بارانی” برعهده دارد ، توضیح داد : در مرحله اول سعی کردم خود اثر و ادبیات نمایشنامه که در ” ملودی شهر بارانی ” همه چیز تحت تاثیر متن قراردارد و در واقع متن بر نمایش سنگینی می کند و مفاهیمی که در پشت هر دیالوگ نهفته است را بفهمم و بطور صحیح درک کنم که در اصطلاح پاتکس هر دیالوگ را پیدا کنم که درک این قسمت از کار به اجرای صحیح بازیگر کمک زیادی می کند. در مرحله بعد تجزیه و تحلیل شخصیتها و علت حضور هر یک در نمایش و فضای کار و اینکه مرحوم رادی چگونه به ان شخصیت نکاه می کرده و نگاه من چقدر به آن شخصیت توانسته نزدیک شود.

وی همچنین در مورد پرسوناژ آفاق که ایفای آن را بر عهده دارد، گفت : در طول تمرین و تکرار زیاد شخصیت آفاق را پیدا و پیداتر می کردم و درکنار همه اینها نقش استاد شهرستانی به عنوان کارگردان و راهنمایی های تیزبینانه و با درایت ، نقش و کمک زیادی به من داشت که آفاق ملقب به خانم جان ، خانم آهنگ ، زنی اشرافی و به قول استاد شهرستانی عصا قورت داده و مقتدری است که با حضور خود در هر صحنه فضای سنگینی را بوجود می آورد و در حال حاضر بعد از مرحوم آهنگ او است که حرف آخر را می زند واز نظر من به زیبایی خود خیلی می رسد و با سیاست حرف می زند و در پس هر کلامی طعنه و سیاستی نهفته است و در آخر هم با کمک استاد یکسری حرکات خاص برای آفاق پیدا کردیم که نشانگر شخصیت او است . و در نهایت تمرین ، تمرین و تمرین .

بازیگر پرسوناژ آفاق در مورد مدت زمان تمرینات و تجربه همکاری با میکائیل شهرستانی گفت : اگر اشتباه نکرده باشم حدود ۱۲۰ ساعت تمرین داشتیم .استاد شهرستانی بسیار منضبط هستند و از کوچکترین چیزی در کار نمی گذرند و حتی در روز پایانی اجرا هم در حال نکته بینی و راهنمایی شاگردان خود هستند و صادقانه بگویم ایشان پدرانه و دلسوزانه حاصل دسترنج یک عمر تجربه کاری و حتی زندگی خودرا در اختیار شاگردانشان میگذارند تا ماهم بتوانیم لذت بازی در صحنه را بچشیم و به قول خودشان : “شما شاگردان من ، حاصل دسترنج و سرمایه کاری من هستید” و این جزو افتخارات من است که شاگردی چینین استادی را دارم .

شریفی در پاسخ به این سوال که پیش از بازی در نمایش ” ملودی شهر بارانی ” چه میزان با آثار اکبر رادی آشنایی داشته است ، گفت : صادقانه بگویم فقط تئاتر ” هفت پرده ” استاد را دیده بودم اما در حال حاضر ” ملودی شهر بارانی ” را با تمام وجود می فهمم و در واقع زندگی اش کرده ام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *