هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

علیرضا حیدرپور : نمایش “جی جی بی جی” ، قدمتی بیش از یک قرن دارد.


نمایش عروسکی “جی جی بی جی” نوشته و کار علیرضا حیدرپور از شیراز که از پیشکسوتان این عرصه می باشد ، در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با حیدرپور داشته است که ماحصل آن را می توانید در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

علیرضا حیدرپور درباره نمایش “جی جی بی جی” و تفاوت آن با نمایش های خیمه شب بازی توضیح داد : اجرای ما با “خیمه شب بازی” فرق دارد و همان است که می گویند فلانی رفته پس پرده ! خیمه شب بازی عروسک های ریسمانی و نخی است . در نمایش ما از عروسک های دستکشی استفاده می شود که به آن جی جی بی جی یا پهلوان کچل می گویند . این نمایش ، کاری از شیراز است که قدمتی بیش از یک قرن دارد . ما ۱۸ عدد از این عروسک ها داریم . داستان نمایش از این قرار است که مبارک بزرگ شده و  وقت زن گرفتنش است .

وی با اشاره به اینکه در گذشته برای مراسم های شاد از گروه هایی که با عروسک های جی جی بی جی کار می کردند ، دعوت می شد ، گفت : سابقا مردم در پاگشاها ، برنامه های پاتختی ، صبح عروسی ، زایمان ، ختنه سورانی ، شب عروسی و برنامه های شاد از گروه های جی جی بی جی یا خیمه شب بازی دعوت می کردند  و در این مراسم ها یک دست یا نیم دست ( یک دست ۱۲ نفر و نیم دست ۶ نفر بودند ) از عروسک ها به کار برده می شد . همچنین عروسک مینای شیراز ( مینا ناز داره مینا ) را که من چند سال قبل به جشنواره آوردم را نیز صبح عروسی به نمایش می گذاشتند البته تنها هدفشان جنبه شادی نبود ، شاد بودند اما در کنار آن آموزش داده می شد . به طور مثال عروسک دو رو و دو رنگی داشتیم که از طریق آن به بچه ها آموزش داده می شد . عروسک گردان می آمد و می گفت بچه من ساده است و هر حرفی که به او می زنند ، قبول می کند . سپس از عروسک دو رو و دو رنگ استفاده می کرد ، چهره سیاه آن را قایم می کرد و روی سفیدش را نشان می داد . با مبارک دوست می شد و وقتی پول مبارک تمام می شد ، مبارک می‌دید که چهره او عوض شده است . این آموزشی برای بچه ها بود که با همه کس دوست نشوند .

سرپرست گروه تئاتر سفیر در پاسخ به این سوال که آیا کودکان نسل جدید هم با چنین عروسک هایی ارتباط برقرار می کنند ، گفت : بله . بچه ها چه کوچک و چه بزرگ در کنار شادی که این نمایش دارد ، آن را دوست دارند و با آن ارتباط برقرار می کنند . در طول سال در مدارس ، فرهنگسراها و مهد کودک ها این برنامه ها را اجرا می کنیم و استقبال از آن نیز بسیار خوب است . من خودم نسل پنجم این هنر هستم و امروز فرزندم جواد حیدرپور نسل ششم و نوه های من عباس حیدرپور و علی زارع نسل هفتم هستند که با ما همکاری می کنند .

این هنرمند پیشکسوت عرصه نمایش در پایان گفت : از همه از مسئولین جشنواره ، اعم از امسال یا سال های گذشته یا سال های آینده که این آیین ها را برپا می کنند تا برای جوان ها یادآوری شود و زیرخاکی نماند  ، سپاسگزارم‌ . همچنین پیامی به هنرمندان عزیز دارم که سعی کنند جایگزین داشته باشند .  خدا رحمت کند آقای احمدی را که عروسک گردان تهران بود . در هفتمین جشنواره عروسکی با هم در اینجا اجرا داشتیم ، ما جی جی بی جی را داشتیم و ایشان در خانه هنرمندان خیمه شب بازی داشتند . همانجا گفت من نسل آخر احمدی ها هستم و بچه ای هم ندارم که خیمه شب بازی را به او آموزش دهم ، متاسفانه هفته بعد خبر درگذشت او را در تلویزیون دیدم . من جدا از اینکه ساخت عروسک جی جی بی جی را به فرزندان و نوه هایم آموزش می دهم ، به غریبه ها هم آن را آموزش می دهم تا این  آیین ها و سنت ها پابرجا بماند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *