اجرای نمایشی با بازیگران ایــرانی و تاجــیکی


نمایشی به نویسندگی و کارگردانی علی عابدی قرار است با ترکیب بازیگرانی از ایران و تاجیکستان در دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی به صحنه برود. این اثر مشترک، روایتی از انسان در دنیای معاصر است.

علی عابدی

به گزارش تئاتر فستیوال ، علی عابدی در رابطه با این پروژه مشترک با تاجیکستان گفت : بهمن ماه پارسال، بحث کار مشترکی با تاجیکستان برای اجرا در دهمین جشنواره سراسری رضوی به وجود آمد. به دنبال آن و پس از صحبت‌هایی با دوستان دبیرخانه، من متنی را نوشتم و آماده کردم. در این مرحله که نوشتن متن آن به پایان رسیده است، به دنبال بازیگران نمایش هستیم که قرار است ایرانی و تاجیک باشند.

او درباره موضوع این نمایش توضیح داد: در این نمایش سعی کردیم از جنبه‌های شعاری و نگاه‌های نخ نما شده به سیره و زندگی امام رضا‌(ع) دور شویم. این نمایش در واقع چالشی برای روایت انسان در دنیای معاصر است. ایده‌ای که در متن وجود دارد، به ریشه‌های فرهنگی هر دو کشور برمی‌گردد و شخصیت مقدس و شریف امام رضا(ع) در بطن ماجرا وجود دارد.

علی عابدی در خصوص چگونگی همکاری با هنرمندان کشور تاجیکستان اضافه کرد: صحبتی که فعلاً شده، این است که سه نفر از بازیگران از هنرمندان کشور خودمان و از استان خراسان شمالی باشند و سه هنرمند دیگر از کشور تاجیکستان انتخاب شوند. با بخش بین‌الملل اداره‌کل هنرهای نمایشی صحبت‌هایی کرده و رایزنی‌هایی با کشور تاجیسکتان در این خصوص انجام داده‌ایم. این هفته قرار است با چندتا از گروه‌های معرفی شده تاجیکی ملاقات کنیم.
مدیر تماشاخانه سنگلج اضافه کرد که بخش اصلی تمرین‌های این نمایش در تهران و بخش دیگر در استان خراسان شمالی برگزار می‌شود. بازیگران تاجیک نیز بیشتر وقت تمرین‌ها را در ایران خواهند بود.

عابدی با اشاره به ریشه‌ها و نزدیکی فرهنگ ایران و تاجیکستان، این همکاری تئاتری را اتفاقی فرخنده خواند و گفت: بدهِ‌بستان‌های فرهنگی در هر حوزه‌ای، اتفاقی بیگانه با روابط امروز جهانی نیست. تاجیکستان نیز کشوری هم‌زبان با کشور خودمان است و ریشه‌های فرهنگی بسیار نزدیکی با ما دارد. این ارتباط فرهنگی در زمینه تئاتر و ادبیات بسیار نزدیک‌تر هم می‌شود. این ارتباطات فرهنگی در مقوله هنر بسیار واجب است و سبب می‌شود دردها و حرف‌های مشترک از طریقی مطرح شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *