علی فتوحی : متاسفانه جشنواره تئاتر فجر پایان تئاتر ایران شده است


نمایش ” ترانه های تلخ تارا ” به کارگردانی علی فتوحی در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفت . به همین بهانه تئاتر فستیوال مصاحبه ای اختصاصی با کارگردان این اثر  داشته است :

علی فتوحی - ترانه تلخ تارا 2

چه شد که ” ترانه های تلخ تارا ” به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کرد ؟

ما این کار را از اردیبهشت در جشنواره استانی آذربایجان شرقی شروع کردیم و در آن جشنواره کار برگزیده استان شدیم . در منطقه سه بندر عباس نیز کار برگزیده اعلام شد و از طریق جشنواره مناطق به سی و سومین جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کردیم . این کار در جشنواره استانی و بندرعباس جایزه اول بازیگر زن را مشترکا گرفتیم و در موسیقی و کارگردانی و نویسندگی نیز مقام اول را آوردیم و اکنون نیز در جشنواره فجر هستیم .

این کار امسال در چه بخشی از جشنواره شرکت کرده است ؟

ما از جشنواره ی مناطق به فجر معرفی شدیم .  الان در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران هستیم .

نحوه ی شکل گیری گروه و انتخاب بازیگر ها به چه صورت بود ؟

ما در تبریز یک گروه نمایش به اسم “آیلا” داریم که از سال ۸۰ یا ۸۱ سابقه ی کاری دارد . اکثرا اعضای گروه فارغ التحصیل رشته ی تئاتر هستند و مدت زیادی است که با اکثریت گروه کار می کنیم . چون بازیگرانمان مشترک است با شناخت قبلی این کار را کردیم و متن آقای “فریدون ولایی” را کار کردیم که از نویسندگان خوب آذربایجان شرقی و مراغه ای هستند . نمایشنامه را قبلا خوانده بودیم و با او صحبت کردیم و با تصمیم گروه قرار شد این متن را کار کنیم .

سال های پیش هم در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده بودید ؟

بله . من در چهار دوره در تئاتر فجر شرکت کردم . دو دوره به عنوان کارگردان و دو دوره به عنوان بازیگر و سال گذشته هم به عنوان سرپرست و مدیر اجرایی گروه در جشنواره شرکت داشتم که نمایش “روبینسون کرزو” کار آقای “کوشک جلالی” در تبریز کار کرده بود . که در آن دوره هم به عنوان سرپرست و مدیر اجرایی گروه بودم .

امسال شانس برنده شدن این نمایش را چقدر می دانید ؟

واقعیتش این است که قصد ما برنده شدن نیست ، از روزی که این کار را شروع کردیم هدفمان یک تئاتر خوب مردمی بود ، که مردم بپسندند و تلاش کنیم مردمی که وارد سالن می شوند راضی از سالن بیرون برود . ذاتا اگر بخواهیم مقایسه ای نگاه کنیم ،اصطلاحا هیچ ماست فروشی نمی گوید که ماست من ترش است ، ما هم می گوییم که ماست ما خیلی شیرین است .

پیش بینی و نظر شما چیست ؟

من خودم همان جوایز را برای این کار پیش بینی می کنم . به این دلیل من با بچه های گروه خیلی برای این کار تلاش کردیم  و این نمایش ماحصل ۸ ماه تلاش ماست و امیدوارم اجراهای ما ادامه پیدا کند . از مشهد و شیراز از این کار دعوت کردند چون این دوستان کار را دیده اند و ما تمام تلاشمان را می کنیم که اجراهای برون مرزی  داشته باشیم و برای کار برنامه ریزی کنیم .

کیفیت جشنواره امسال را چطور ارزیابی می کنید  ؟

همانطور که آقای دکتر صالح پور فرمودند، وضع تئاتر ایران خیلی بد است ، ولی با تمام این اوصاف ، خوبی آن این است که تئاتر زنده است و تکاپو دارد ولی کم و کاستی در آن خیلی زیاد است و جا دارد که مسئولین امر به این نواقص رسیدگی کنند . سی و سه دوره گذشته و کار ما هر سال تکرار همان نواقص است و هیچ وقت از دوره های گذشته عبرت نمی گیریم ، به این دلیل که برنامه ریزی نداریم ، من باز  تاکید می کنم که جشنواره تئاتر فجر پایان تئاتر ایران نیست .

متاسفانه اکنون جشنواره تئاتر فجر پایان تئاتر ایران شده است ولی باید این اتفاق آغاز تئاتر ایران باشد . به این دلیل که همه برگزیدگان کشور در این جشنواره هستند و دست چین شدند ، به این جشنواره آمدند و باید برای این ها برنامه ریزی شود . همچنین باید برای اشاعه فرهنگ مان و اشاعه تمام فعالیت ها برنامه ریزی شود .

امیدوارم روزی به این مرحله برسیم که جشنواره تئاتر فجر سرآغاز باشد و تا جشنواره فجر سال دیگر برگزیدگان و یا آثاری که شاخص هستند، بتوانند در کشور اجرا ذاشته باشند ، به کشورهای برون مرزی بروند تا خودنمایی کنیم و بگوییم ما فرهنگمان این است و این بخش نقص جشنواره ماست .

حرف پایانی ؟

ممنون . من تشکر می کنم از گروه اجرایی ، بچه های موسیقی ، پشت صحنه که واقعا خیلی تلاش کردند و امیدوارم که سال بعد هم با یک کار خوب در جشنواره حضور داشته باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *