علی مرادخانی : تئاتر صحنه زندگی است./ از طریق تئاتر می‌توانیم کشورها را به هم نزدیک کنیم.


علی مرادخانی در نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا بیان کرد که می خواهیم از طریق تئاتر جوامعی را که کمتر می‌توانند با یکدیگر دیالوگ برقرار کنند به هم نزدیک کنیم.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستاد خبری نخستین نشست مدیران هنرهای نمایشی کشورهای غرب آسیا ، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران صبح امروز ۱۰ آبان ماه در نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا با هدف آشنایی با تئاتر ایران ضمن عرض خیرمقدم به این مدیران گفت: از مرکز هنرهای نمایشی برای برنامه ریزی این نشست تشکر می‌کنم. با برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌توانیم به شناختی اساسی از تئاتر کشورهای منطقه خودمان دست یابیم و امیدوارم در آینده در این رابطه فعالیت‌های مناسبی داشته باشیم و باز هم اینگونه برنامه‌ها ادامه پیدا کند.

مرادخانی در ادامه به بیان نقش تئاتر در زندگی پرداخت و گفت: حتما استحضار دارید که تئاتر صحنه زندگی است و یکی از بزرگان شرکت‌کننده در این زمینه صحبت زیبایی کرده و گفته‌است سینما اغراق را در هنر بیان می‌کند و تلویزیون این بیان را تحقیر می‌کند اما تئاتر صحنه واقعی زندگی است. به نظر می‌رسد تئاتر یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقای معرفت عمومی جامعه است و از این منظر هنر قابل احترامی است.

وی ادامه داد: به‌ واسطه هنرهای مختلف می‌توان بیشتر به تئاتر پرداخت. در سیاست‌های کلی و زمینه‌های مختلف هنر، تئاتر را در ۲ بخش بررسی می‌کنیم؛ بحث حوزه دیپلماسی فرهنگی و حوزه اقتصاد هنر. بر همین اساس یکی از راهکارهای خیلی مهم ما این است که بتوانیم با گفتگو جوامعی را که ضعیف هستند و کمتر می‌توانند با یکدیگر دیالوگ برقرار کنند از طریق تئاتر به یکدیگر نزدیک کنیم تا به همزیستی برسند، زیرا ما در تجربه‌های متفاوتی همچون جشنواره تئاتر فجر توانسته‌ایم با مهمانان کشورهای مختلف به تجربه‌ای منحصر به فرد برسیم.

تئاتر فستیوال

علی مرادخانی درمورد امکاناتی که این نشست توانسته است برای تئاتر به ارمغان آورد، گفت:طی ملاقاتی که با دوستانم از سوریه و لبنان داشتم، استاد رمضان نکات دیگری را عنوان کردند: جوامع انسانی هر لحظه از منظرهای مختلف مورد تهدید هستند. این تئاتر است که می‌تواند به داد جوامع انسانی برسد. هجوم فرهنگی از سوی کشورهایی که فرهنگ ما را نمی‌شناسند و از طرفی اصرار بر تحمیل فرهنگ خود را بر ما دارند، این رسالت را برای ما ایجاد می‌کند که با اتکا به داشته‌های خودمان و معرفت عمومی جوامع خود حرکت‌هایی را در قالب تئاتر انجام دهیم که می‌تواند زندگی‌ساز باشد.

مرادخانی در پایان صحبت های خود گفت: این نشست، نشست مدیران تئاتر است پس می‌توانیم اتفاق‌هایی خوبی را رقم بزنیم. تئاتر می‌تواند واقعیت زندگی را بیان کند از همین رو همواره به وجهه درمانگری تئاتر پرداخته‌ایم در نتیجه از تئاتر در کارخانه‌ها، مدارس و … استفاده می‌شود و توانسته است حرکات خوبی را رقم بزند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *