هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

غنچه شکوهیان : نمایش های خیابانی به حمایت ارگان های دولتی نیاز دارد .


نمایش آیینی “تیرماه سیزده شو” به نویسندگی و کارگردانی غنچه شکوهیان یکی از نمایش هایی بود که در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در محوطه تئاتر شهر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی که تاکنون در جشنواره نمایش خیابانی مریوان و جشنواره بومی تیرنگ شرکت کرده ، داشته است که ماحصل آن را می توانید در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

غنچه شکوهیان در توضیح نمایش آیینی “تیر ماه سیزده شو” گفت : آیین “تیر ماه سیزده شو” آیینی است که در مازندران ، گیلان و گلستان به شکل های مختلف اجرا می شود ولی در مازندران در روستای نوا به شکل ویژه ای اجرا می شود و همچنان زنده است . اجرای این آیین در روستای نوا مازندران شامل آتش بازی ، جشن و پایکوبی است .

وی با بیان اینکه روایت های مختلفی از این آیین وجود دارد ، درباره داستان مربوط به این آیین توضیح داد : برخی می گویند قصه پیروزی فریدون بر ضحاک است و برخی دیگر آن را به خاطر تولد حضرت علی می دانند. داستان دیگری که وجود دارد نیز مربوط به قصه ” لالِ مار” است که قصه شخص لالی است که در آن روز در آب رودخانه غسل می کند . دور دهان و کمر او ، کاه و بقایای محصول کشاورزی شان را به عنوان سمبل برکت می بندند و چوبی را به عنوان سمبل پاکی در دستش می گیرد و به داخل روستا می رود و برای همه دعای خیر می کند . اگر کسی بیمار داشته باشد ، با آن چوب به آن بیمار می زند که درمان شود و یا اگر درختی دیگر برگ نمی دهد ، به درخت می زند تا بار دهد و به قول معروف دعای خیر می کند .

شکوهیان دربازه وضعیت تئاتر در آمل اذعان داشت : من و همسرم مدتی است که بر روی نمایش های آیینی کار می کنیم ولی در شهر خودمان آن طور که باید و شاید از اجراها حمایت نمی شود . به نظر من اجرای خیابانی به حمایت ارگان های دولتی نیاز بسیاری دارد ولی متاسفانه آن طور که باید حمایت نمی شود .

يک نظر ثبت شده است .

  1. نودی گفت:

    بسیار عالی حرف نداره واقعا لذت میبرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *