در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

فاطمه کاظمی : تئاتر فجر زمینه خوبی را برای دیده شدن فراهم می کند .


نمایش ” زندگی من و موریس ” به کارگردانی محمد جواد سجادی در بخش ” به علاوه فجر ” سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد . به بهانه اجرای این نمایش در جشنواره خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با فاطمه کاظمی نویسنده و بازیگر این نمایش انجام داده است که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

%d9%81%d8%a7%d8%b7%d9%85%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b8%d9%85%db%8c-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d9%85%d9%86-%d9%88-%d9%85%d9%88%d8%b1%db%8c%d8%b3

فاطمه کاظمی در رابطه با ایده شکل گیری متن گفت : ” این متن اقتباسی نیست . ما تنها از یک سری متن ها الهام گرفته ایم . ایده اولیه یک نمایش را محمدجواد سجادی ، کارگردان نمایش دادند و من بر اساس آن ایده اتود زدم و کار به صورت کارگاهی شکل گرفت . به همین خاطر نمی‌توان گفت که نویسنده ۱۰۰ درصدی کار من هستم . بر همین منوال اتود تصویری و دیالوگ گفتن متن نیز شکل گرفت . ما این متن را برای شرکت در جشنواره های مختلف فرستادیم ولی به ما می‌گفتند که اقتباسی است ، در صورتی که اصلاً اینگونه نیست .”

وی در ادامه توضیح داد : ” زندگی من و موریس ” در مورد تبعات جنگ برای دختری است که نامزدش را از دست داده و به خاطر اتفاقاتی که در جنگ می افتد ، دچار روان پریشی شده است . او هر روز خاطرات را با خود مرور می‌کند . شکل‌گیری متن اینگونه پیش رفت که آقای سجادی به من گفتند ، با کفشت حرف بزن و ایده نمایش در ذهنم شکل گرفت و گفتم چرا این کفش روی دریا نباشد . ایده ی اولیه کار خیلی ناپخته بود ، ما از سال ۹۳ روی این متن کار کردیم ،  کم کم متن دارای عمق شد و سپس زمینه ضدجنگ به متن دادیم .”

کاظمی با بیان اینکه ” زندگی من و موریس ” اثری کارگاهی بوده ، در رابطه با نحوه نزدیک شدن به پرسوناژ این نمایش گفت : ” من برای اینکه در این نمایش بازی کنم ، نویسنده متن شدم . و این قضیه برای من برعکس است .  وقتی به صورت کارگاهی کار می‌کنید ، شخصیت را با تمام جزئیاتش درک می کنید ، آن را می سازید و در محور آن شخصیت دیالوگ می گویید و کاملا در شخصیت آن پرسوناژ فرو می روید .”

نویسنده نمایش ” زندگی من و موریس ” با اشاره به اینکه نخستین بار است که در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد ، گفت : “ما در گروه ” زاوش ” به سرپرستی آقای سجادی فعالیت می کنیم . این گروه سال گذشته نمایش ” هفت خوان هملت ” را در جشنواره استانی فجر داشت ، ولی من اولین بار است که وارد جشنواره فجر شده ام . جشنواره فجر رزومه خیلی خوبی است و زمینه خوبی را برای دیده شدن و آشنا شدن با دیگران فراهم می کند . خیلی خوشحال هستم که کار قابلیت حضور در جشنواره را داشته است .”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *