در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

مایا زبیب : “دو سر و یک دست ” رابطه بین قدرت و خشونت است


نمایش “دو سر و یک دست” کاری گروهی از لبنان در ششمین روز از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت . لامیا آبی آزار، جونید ساریالدین، مایا زبیب از بازیگران این اجرا بودند . این سه هنرمند به همراه عمر آبی آزار کارگردانی این نمایش را نیز بر عهده دارند . به بهانه اجرا و حضور این گروه در جشنواره تئاتر فجر خبرنگار تئاتر فستیوال با مایا زبیب ، یکی از کارگردانان این نمایش به گفتگو پرداخت که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

در رابطه با نمایش “دو سر و یک دست” توضیح دهید ؟

من یکی از اعضای گروه زوکاک لبنان هستم . این تئاتر بر مبنای نمایش تیتوس شکسپیر شکل گرفت و به رابطه بین قدرت و خشونت می پردازد . “دو سر و یک دست ” به این موضوع اشاره دارد که چطور می توان خشونت را در زندگی روزمره خود ببینیم و آن را در صحنه تئاتر به نمایش بگذاریم .

چه شد که تصمیم گرفتید به صورت گروهی این نمایش را کارگردانی کنید ؟

ما در کارگردانی چهار نفر هستیم . همیشه یک نفر از ما بیرون از کار بود و کارگردانی می کرد ولی برای این اجرا تصمیم گرفتیم که از قبل متن ننویسیم و نمایش را بر روی صحنه بوجود بیاوریم و آن را خلق کنیم . به همین دلیل بر روی صحنه با مخاطبان گفتگو می کردیم .

آیا تمامی نمایش های این گروه ، گفتگو محور است ؟

نمایش ها با یکدیگر شباهت دارد . ولی در این نمایش مجادله و مباحثه بیشتری بر سر اجرا اتفاق می افتد و تمامی گفتگوها زنده بیان می شود . در دیگر آثار این گروه نیز همیشه اول بازیگر و بعد یک شخصیت بالا می آید و قصه شکل می گیرد .

دغدغه و هدف شما از این فرم اجرایی چه بود ؟

ما می خواستیم مخاطب در جریان باشد و مانند مایعات که سیال است ، مخاطب نیز در نمایش سیال باشد و به او نشان دهیم که چگونه ما هر روز دور و اطرافمان خشونت می بینیم و چقدر این خشونت برای ما عادی شده است .

اوضاع تئاتر در لبنان چگونه است ؟

تئاتر در لبنان وجود دارد . ولی هیچ حمایتی از سمت دولت برای گروه های تئاتری در لبنان وجود ندارد . خیلی از مردم در کنار اینکه تئاتر کار می کنند به شغل دیگری هم مشغول هستند . ولی ما گروهی هستیم که از خیلی وقت پیش به همدیگر قول داده ایم و تصمیم گرفتیم هیچ کار دیگری غیر از تئاتر انجام ندهیم .

در لبنان بازخورد مردم چطور است آیا از نمایش هایی که به روی صحنه می روند استقبال می شود ؟

مخاطب در لبنان هنر را خیلی دوست دارد ولی مخاطب تئاتر خیلی زیاد نیست ولی تعداد مخاطبان روز به روز در حال بیشتر شدن است .

آیا از حضور در جشنواره تئاتر فجر رضایت دارید ؟

استقبال بسیار خوبی از ما داشتند و ما اصلا فکر نمی کردیم که به ایران بیاییم و در اینجا اجرا داشته باشیم . تنوع زیادی در جشنواره وجود دارد و کشورهای مختلف به این جشنواره آمده اند .

حرف پایانی .

تئاتر در ایران مخاطب زیادی دارد و این اتفاق بسیار خوبی است . همه نمایش ها شلوغ است و این خیلی قشنگ است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *