ما برگشته ایم تا ” غم بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کنیم* “


تئاتر فستیوال

اسفندماه ۱۳۹۸ بود که حوادث آن سال عجیب و بعد از آن کرونا همچون مهمانی ناخوانده ، بسیاری از مشاغل و حرفه ها را تعطیل کرد . تئاتری ها نیز مثل بسیاری دیگر، خانه نشین شدند . فعالیت ما در تئاترفستیوال نیز به عنوان یک رسانه تئاتری به صورت نیمه تعطیل و معلق درآمد .

بعد از تزریق گسترده واکسن ، تئاتر نیز کم کم جان گرفت . ما اما در تئاترفستیوال به علت موافق نبودن با نحوه باز شدن مجدد سالن های تئاتر و آسیب جانی غیرقابل انکارش بر سلامت گروه های تئاتری و مخاطبین آن، فعالیت خود را به صورت نیمه تعلیق درآوردیم ، به طوری که در چهلمین دوره از جشنواره تئاتر فجر تنها و تنها بخش نمایش های خیابانی را پوشش دادیم و برای اولین بار در ایران به نقد آثار خیابانی پرداختیم .

تئاتر تازه داشت دوبار جان می گرفت و ما داشتیم پس از واکسیناسیون کامل و رفع نسبی خطر کرونا آماده برگشت به صحنه رسانه های تئاتری می شدیم که حوادث ناگوار شهریور و مهرماه ۱۴۰۱ رخ دادند و دوباره همه ما ، اهالی بسیاری از شاخه های هنری و مشاغل مرتبط و حتی غیرمرتبط خانه نشین شدیم و ماندیم در انتظار روزهایی که رسانه و هنرمند و مخاطب هنر در فضایی آرام و آزاد مجددا مشغول به کار شوند .

آنچه در ماه های گذشته اتفاق افتاد برای همه مردم ایران دردناک بود . اما درد تا جایی باید موجب از کارافتادگی شود و از نقطه ای، باید مولد و موجب حرکت گردد تا ناامیدی را به امید بدل کند و این سبک و سیاق بسیاری از دردمندان به ویژه هنرمندان در طول تاریخ بوده است .

*******

۳۱ اُردی بهشت سالگرد درگذشت مصطفی عبدالهی ، کارگردان و بازیگر بزرگ تئاتر ایران بود . او که ۱۴ سال از بیماری منحوس سرطان رنج کشید ، اما در همان سالهای طولانی درد و رنج و با همه کمبود حمایت های مادی و معنوی ، کار کرد و کار کرد و کار . او غم بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کرد .

در سالروز درگذشت او ، ما ، اعضای تحریریه وبسایت تئاترفستیوال ، بر مزار ایشان حاضر شدیم و ضمن همراهی تلفنی همسر ارجمند ایشان ، سرکار خانم ناهید روزبهانی و میکاییل شهرستانی عزیز ، دوست و همکار ایشان ، یاد و راه او را گرامی داشتیم .

و چه بهانه ای بهتر از نام و یاد مصطفی عبدالهی عزیز ، که ما نیز در روزگار درد و رنج ، بار دیگر کنار اهالی تئاتر قرار گیریم و رسالت خویش را در این حوزه از سرگیریم و ما نیز تلاش کنیم چون او ، غم بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کنیم و بار دیگر در عرصه رسانه تئاتر مشغول به فعالیت شویم .

*******

دلتنگ همه شما عزیزان بودیم .

امیدواریم در این آغاز دوباره ، بالندگی دوباره تئاتر را کنار هم ، سبب شویم . شما اهالی تئاتر با فعالیت مداوم و هنرمندانه و متعهدانه ، و ما اهالی رسانه با صداقت و صراحت در نشر اخبار و نقد آثار .

به اُمید فردایی روشن برای تئاتر ایران زمین .

 

* اشاره به جمله ای از سرکار خانم توران میرهادی

۱۵ نظر ثبت شده است .

  1. تهرانی گفت:

    درود بر شما بزرگواران
    پاینده باشید

  2. ناشناس گفت:

    تئاتر نابود شده ، هیچ چیزی از هنرمند نمونده بدبخت شدیم همه ، فقط چهارتا نمایش تو تهرانه که الکیه ‌… واقعا متاسفم برای جایگاه هنر

  3. سپید گفت:

    بسیار هم عالی 👍

  4. ناشناس گفت:

    چه حس و حالی برای مردم هست که بخواهند تئاتر و سینما را دنبال کنند . هنر در این کشور مرده

  5. حکیمی گفت:

    روحی تازه بر تئاتر بدمید

  6. بهزادی گفت:

    سپاس از شما دوستان گرامی 🙏 متاسفانه در دوران بدی زندگی میکنیم و شرایط برای همه هنرمندان بسیار سخت شده است ….

  7. s.s گفت:

    به امید فردایی بهتر 🙏🙏

  8. تئاتری گفت:

    کاش اعلام می‌کردید ما هم میامدیم سر مزار استاد عبدالهی
    به هر حال دمتون گرم 🌼

  9. I'm tina گفت:

    Welcome back ❤️❤️❤️

  10. رضا اسدی گفت:

    به امید فردای روشن برای تئاتر ایران زمین 👍👍

  11. سینا هستم گفت:

    چه جمله ای گفته این خانم میرهادی
    خیلی به درد حال امروز ما میخوره
    خوش برگشتید

  12. Yousefi گفت:

    Salam Salam be bachehaye ba hale teatrfestival

  13. علیرضا میم گفت:

    روح مصطفی عبدالهی شاد
    دم شما گرمممممممم

  14. صبا گفت:

    جاتون خیلی خالی بود

  15. مخاطب خاص گفت:

    خوش برگشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *