هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

مجتبی حسن بیگی : اگر نقلی برای مخاطب جذاب نباشد ،اساسا نقالی نیست.


مجتبی حسن بیگی از نقالان جوان این عرصه است که در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با بازی در نمایش “بیژن و منیژه” و اجرای یک شبیه خوانی حضور داشت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با او داشته است که ماحصل آن را می توانید در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

مجتبی حسن بیگی با اشاره به شبیه خوانی که در این دوره از جشنواره داشته است ، درباره ی حضور در نمایش “بیژن و منیژه” گفت : در نمایش “بیژن و منیژه” به کارگردانی خانم صدف مهدیان ، به علت مشکلی که برای بازیگر آن پیش آمد ، حدود دو ساعت قبل از اجرا به من اطلاع دادند که چنین مشکلی پیش آمده و از من تقاضای همکاری کردند . چون در این کار هم مشاور بودم و هم اینکه متن از شاهنامه و با موضوع نقالی بود ، توانستیم کار را به خوبی پیش ببریم .

وی با اشاره به بخش قهوه خانه نمایش های ایرانی ، گفت : در سال های قبل در بخش نقالی قهوه خانه نمایش های ایرانی حضور داشتم ، ولی نمی دانم امسال چه شد که در این بخش برای من اجرایی نگذاشتند .

این نقال جوان در ارزیابی این دوره از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی اظهار کرد : به هر حال همه ی هنرمندان زحمت کشیدند . کارهای خوبی اجرا شد . ولی افسوس ، ارج و قربی که برای پیشکسوتان و کسانی که زحمت کشان واقعی هنرهای آیینی هستند ، وجود نداشت .

مجتبی حسن بیگی در پایان در مورد وضعیت نقالی در حال حاضر توضیح داد : در حال حاضر ما جوانانی را داریم که در این زمینه فعالیت می کنند ، البته خیلی از آنها رنگ استاد به خود ندیده اند و اکثرا راه به بیراهه می برند و نقالی اصیل و سنتی ایران را زیر سوال می برند . مردم نقالی هایی را می بینند که چون فرد لباسی به تن کرده و عصایی در دست گرفته ، گمان می کنند ، او نقالی می کند . ولی جذابیتی در کار وجود ندارد . اگر جذابیت ندارد ، قطعا نقالی نیست چون هنر نقالی جذاب است . متاسفانه مردم هم اطلاعی از نقالی ندارند ، هر کسی  که با لباس و عصا باشد را  ، نقال تلقی می کنند که این موضوع لطمه های زیادی به نقالی وارد می کند . در حال حاضر حدود ۱۰ نفر نقال اصیل داریم ، تا ببینیم خدا چه می خواهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *