در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

محمدرضا ثابت نیا : تئاتر یک ضرورت اجتماعی است


نمایش « پرده در پرده » به کارگردانی رویا اسدی و با همراهی و همکاری میکائیل شهرستانی در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می رود . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با محمدرضا ثابت نیا ، بازیگر این نمایش انچام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

محمدرضا ثابت نیا درباره ی نقش های خود در نمایش «پرده در پرده » به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : من در نمایش «پرده در پرده » در تابلو دوم: «منجی در صبح نمناک» ، نقش یک نویسنده به نام محمود شایگان و درتابلوی ششم: «از پشت شیشه ها» ، نیز در نقش نویسنده ای به نام بامداد جلیلی را بازی می کنم. محمود شایگان یک نمایشنامه نویس میانسال۴۰ ساله است که روح سرکشی دارد و در حیطه کاری خود، بسیار معروف و مشهور است و طرفداران خاص خودش را دارد البته در زندگی شخصی اش اصلا موفق نبوده و همسرش از او جدا شده است و تنها زندگی می کند . نویسنده ای که در دام شهرت و فروش آثارش به انتشاراتی ها و ارتباط با چهره های ادبی و سیاسی و کسب درآمد و به هم زدن یک زندگی مرفه اسیر شده و سرانجام هم خودکشی می کند. و بامداد جلیلی هم نویسنده ای است که هرگز آنطورکه باید به خواسته و آرزوهایش نرسیده و پیشرفتی در زندگی ، کار و شخصیتش نداشته و پایش نیز می لنگد که این مسئله شاید استعاره ای برای دربند بودن افکار و عقایدش در حصاری از سانسور و اختناق دوره و زمانه خودش است.

او همچنین در خصوص مدت زمان تمرین برای اجرای این نمایش بر روی صحنه تماشاخانه سنگلج و همکاری با آقای میکائیل شهرستانی توضیح داد : ما از آبان ماه پارسال دورخوانی نمایش را شروع کردیم و همزمان اتود زدیم و به موازات آن میزانسن هم طراحی شد و بعد بازیگران هر نقش انتخاب شدند و در این مدت استاد میکائیل شهرستانی زحمت و رنج فراوانی را متحمل شدند . خب طبیعی هم بود اعضا گروه هنرجویانی کم تجربه و یا بی تجربه در امر نمایش بودند و اجرایی را که ملاحظه می فرمایید حاصل چندین ماه مرارت و تمرین و تلاش جناب شهرستانی برای رسیدن به بهترین فرم نمایشی واجرایی بوده است. ایشان تاکید بسیار داشتند که در مورد این هفت تابلو برگرفته از آثار اکبر رادی حق مطلب ادا شود و سرکارخانم مرجان رزم آزما نیز به عنوان دراماتورژ اثر ، سهم بسزایی دراین مورد داشتند. هرثانیه و دقیقه برای ما هنرجویان بسیارحائز اهمیت بود. بنده شخصأ و قلبأ ارادت بسیار زیادی به ایشان دارم و درمحضرشان بسیار آموختم. بودن درکنار ایشان برایم لذت بخش بود.

ثابت نیا همچنین درباره حس خود برای اجرا در تماشاخانه سنگلج که قدیمی ترین تماشاخانه ایران است گفت : تماشاخانه سنگلج یکی از قدیمی ترین سالن های تئاتر تهران محسوب می شود و چه می توان گفت وقتی که تاریخچه آن را مرور می کنی و می بینی که بسیاری از بازیگران و کارگردانان حرفه ای و صاحب نام و صاحب سبک همچون استاد عزت الله انتظامی، علی نصیریان، جعفر والی، داوود رشیدی، اکبر زنجان پور، اسماعیل شنگله، محمدعلی کشاورز، رکن الدین خسروی، حمید سمندریان، هادی مرزبان، عباس جوانمرد و….. در این سالن اجرا داشتند. چندین اثر معروف استاد اکبر رادی در همین سالن اجرا شد. اجرا در این سالن برای من حس بسیار خوبی دارد . همه ی روزهای تمرین و اجرا ، حال خوبی دارم و وجب به وجب این تماشاخانه برای من مکان مقدسی است. راستش هنوز باورم نمی شود که روی استیج این تماشاخانه ، مقابل تماشاگران بازی می کنم . شاید هنوز روی ابرها دارم پروازمی کنم!

محمدرضا ثابت نیا در پایان با بیان اینکه امیدوار است از دیدن نمایش تئاتر استقبال شود ، اضافه کرد : امیدوارم از دیدن نمایش و هنر تئاتر استقبال شود به خصوص حمایت از گروه های جوان و پویا و فعالی که اجراهای کارگاهی و تجربی دارند. در مورد اجرای این نمایش ، هم هنرجویان و هم استاد شهرستانی و گروه کارگردانی زحمت زیادی را متقبل شده و هزینه کردند و امیدوارم که سالن لبریز از جمعیت شود و تبلیغات خوبی صورت بگیرد . همه ما باید در کنار هم باشیم و برای بالا بردن شعور ، درک و فهم خویش کتاب بخوانیم سینما برویم ، تئاتر ببینیم ، موسیقی گوش دهیم و همیشه برای سبد فرهنگی خویش هزینه کنیم. ما مردم باید حامی هم باشیم تا ایران را بسازیم. تئاتر یک ضرورت اجتماعی است که همگان بر تاثیر شگرفش بر اجتماع در ادوار مختلف اذعان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *