هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

محمدعلی دانشگر : تعداد تماشاگر در کیفیت اجرا موثر است .


نمایش”مجلس‌نامه” نوشته محمد رحمانیان و به کارگردانی محمدعلی دانشگر ، کاری از شهر سمنان در اولین روز از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در تالار هنر به روی صحنه رفت . به بهانه اجرای این نمایش در جشنواره خبرنگار تئاتر فستیوال با کارگردان این اثر در رابطه با به گفتگو نشست که ماحصل آن را در ادامه می توانید بخوانید :

تئاتر فستیوال

محمدعلی دانشگر با اشاره به تغییراتی که در متن “مجلس نامه” اثر محمد رحمانیان بوجود آورده است ، گفت :  ما در بعضی از صحنه های این نمایش تغییراتی انجام دادیم و سعی کردیم تکنیک ها و آیین های نمایش های آیینی و سنتی را در کار پیاده کنیم . همچنین ما توانستیم صحنه و میزانسن ها و حرکات بازیگران را به گونه ای طراحی کنیم که تاثیر درستی بر تماشاچی بگذارد و مخاطب نمایش های ایرانی را بیشتر به سوی نمایش های آیینی و سنتی جذب کند .

وی با بیان اینکه این نمایش در سمنان اجرای عموم خود را پشت سر گذاشته است ، گفت : ما در این کار سعی کردیم از تعزیه ، تخت حوضی ، بازی های زنانه و حتی بخشی از دیگ به سر بازی و یا غربال به سر بازی که آیین شصت سال پیش در کاشان است ، استفاده کنیم البته من دوست داشتم این متن را کامل تر  اجرا کنم ولی زمان و فرصت به ما این اجازه را نمی داد که کاملا صحنه ی دیگ به سر بازی داشته باشیم . این آیین نمایش بسیار زیبایی است و داستان بسیار زیبایی هم دارد . ما بعد از اجرای عموم در سمنانتوانستیم ، در بخش مرور سال در هجدهمین جشنواره نمایش آیینی و سنتی شرکت پیدا کنیم و در تالار هنر اجرا داشته باشیم .
کارگردان نمایش “مجلس نامه”در رابطه با استقبال مردم از جشنواره آیینی و سنتی گفت : ما دوست داریم که مخاطب ما مخاطب بیشتری باشد ، استقبال از جشنواره آنطور که تعدادی از ما تصور می کردیم ، نبود . حال یا به دلیل اینکه کار ما جزو اولین اجراها بود و یا به هر دلیلی چون سالن و … زیرا هرچه تعداد تماشاگر نمایش های آیینی و سنتی بیشتر باشد ، کیفیت اجرا هم بالا می شود .
دانشگر در خصوص استقبال و علاقه ی مردم نسبت به نمایش های ایرانی گفت : تمامی ما ایرانی ها ، نمایش و موسیقی که اجرا و رنگ و بوی ایرانی بودن و سنت ما را داشته باشد علاقه داریم و این نمایش ها صد در صد مخاطب ما را جذب می کند . حتی کسی که کارهای کلاسیک دوست داشته باشد ، پای این کار می نشیند و مخصوصا اگر بتوانیم تکنیک های تئاتری را در نمایش های آیینی و سنتی پیاده کنیم ، مخاطب بیشتری را جذب خواهیم کرد .
وی در پایان تئاتر با بیان اینکه بابد ار هنرمندان شهرهای مختلف حمایت شود ، گفت :  تئاتر شهرستان مظلوم است و در حال به فراموشی سپرده شدن است زیرا هیچ حمایت جدی از آن صورت نمی گیرد . حتی در شهرستان اجرای عموم نمایش ها ، هیچ درآمدی برای کارگردان و بازیگر ندارد و فقط بعضی وقت ها موفق می شویم مخارج را تامین کنیم . همه ی بچه ها با عشق می آیند . امیدوارم که از هنرمندانی که در شهرهای مختلف هستند ، حمایت شود تعداد آن ها واقعا انگشت شمار است و در برابر مخارجی که ادارات و ارگان های مختلف هزینه می کنند ، نا. اگر اندکی به هنرمندان کمک کنند مطمئنا هنر این کشور تکانی می خورد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *