در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

محمد جواد صرامی : ” چرخه سودایی ” فضایی سورئال دارد


نمایش “چرخه سودایی ” به نویسندگی و کارگردانی محمد جواد صرامی کاری از اصفهان در چهارمین روز از سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار هنر به روی صحنه رفت . خبرنگار تئاتر فستیوال به بهانه حضور این نمایش در بخش مسابقه تئاتر جوان و نسل نو جشنواره ، گفت و گویی با کارگردان این اثر ترتیب داده است که ماحصل آن را در ادامه می توانید بخوانید :

تئاتر فستیوال

محمد جواد صرامی در رابطه با شیوه نگارش این نمایش و دلیل انتخاب سوژه نمایشنامه گفت : ” دو سال پیش کارگاه هملت نویسی داشتیم که در آن ایده های نو و جدید نسبت به هملت به نمایشنامه‌نویس ها داده می شد . من در این کارگاه حدود پنج اتود زدم که یکی از آن اتودها ” چرخه سودایی” بود . نگارش این نمایشنامه حدود یک سال و نیم زمان برد و در نهایت به شیوه تجربی آن را در اصفهان اجرا کردیم . فضای نمایشنامه فضایی سورئال است  ، اعضای گروه همگی جوان و تحصیلکرده تئاتر و یا دانشجوی تئاتر هستند . قصه نمایش نیز در رابطه با خودکشی اوفلیا در نمایشنامه هملت است . سپس او در چرخه بی‌عدالتی به عشق قرار می گیرد .”

صرامی با اشاره به طراحی گریم و صحنه نمایش ” چرخه سودایی گفت : ” لحظه ای که افلیا خودش را به رودخانه می اندازد برای من خیلی زیبا بود ، در طراحی به این فکر کردم که آیا می شود کنار او در رودخانه یک ماهیگیر باشد و یا با چند تکه چوب بخواهد در آنجا آتشی روشن کند و یا قبری که در گوشه ای قرار گرفته ناگهان کنده شود و در کنار همه این اتفاق ها یک ماهی در آن رودخانه شنا کند . سعی داشتم رودخانه ای را تصویر کنم که از بس عشق ها خود را در آن کشته اند ، عمقش کم شده است . من در این نمایش بستر جدیدی را فراهم کردم که بتوانم در آن بی عدالتی نسبت به عشق یک زن را نشان دهم .”

وی شانس دریافت جایزه در جشنواره را بالا دانست و گفت : “من این نمایش را برای بخش نسل نو فرستادم و چون سنم زیر ۳۵ سال است ، توانستم در آن بخش شرکت کنم . اگر اجرایی که داوران حضور دارند را خوب پیش ببریم ، فکر می کنم سه یا چهار کاندیدا داشته باشیم .”

صرامی در پایان با بیان این که به دلیل مدت زمان کوتاه اسکان فرصت دیدن نمایش های جشنواره برای گروه های شهرستانی فراهم نمی شود ، افزود : ” کیفیت جشنواره تئاتر فجر به دبیری آقای اسدی بهتر شده است ، اما مهمترین چیز برای یک هنرمندی که به جشنواره می آید ، این است که از اولین تا آخرین روز در جشنواره حضور داشته باشد و به تماشای تمامی آثار بنشیند ولی برای گروه های شهرستانی تنها سه روز اسکان در نظر گرفته اند همچنین در این دوره از جشنواره رسیدگی و پذیرایی از گروه ها کم شده است ولی این مشکلات طبیعی است ، مهمترین چیز این است که از یکم تا دوازدهم در جشنواره باشیم تا بتوانیم تفکراتمان را با یکدیگر در میان بگذاریم .”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *