هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

محمد مظفری : آیین سهیلی، اعتقادات مردم جنوب کشورمان را در دل خود دارد .


نمایش “سهیلی” به نویسندگی و کارگردانی محمد مظفری از بوشهر از جمله نمایش های خیابانی اجرا شده در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در محوطه تئاتر شهر می باشد . به بهانه ی اجرای این نمایش تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

 نمایش خیابانی «سهیلی» از خطه جنوب کشور، میزبان استقبال پرشور مردم در محوطه تئاتر شهر بود. این اثر در روز سوم اجراهای جشنواره و به نویسندگی و کارگردانی محمد مظفری به نمایش درآمد. اثری که به دلیل موقعیت‌ها و دیالوگ‌هایی که کارکرد دراماتیک داشت، فراتر از یک مراسم آیینی بود. مظفری با تأیید این مطلب به تئاتر فستیوال گفت که همیشه سعی می‌کند یک نمایش آیینی را اجرا کند نه فقط یک آیین.

۸ بازیگر به‌علاوه عروسکی که سهیلی نام داشت، اجرای این اثر را به عهده داشتند و موسیقی که شامل سازهای بادی بود و رقص و آواز مخصوص و نیز وسیله‌هایی نوستالوژیک برای مردمان جنوب کشورمان، مانند تور ماهیگیری و فانوس، از ابتدا تا انتها همراه با نمایش بود.

ناخدا می‌گوید: «آهای آهالی بندر، به هوش باشید و به گوش باشید که ستاره سهیل زده. امروز مراسم داریم، سهیلی‌هایتان را آماده کنید‌، عروسک سهیلی‌تان را از هر چیز که می‌توانید بسازید و به میدان بیاورید». این دیالوگ مدام از زبان وی جاری می‌شود.

در این‌جاست که تماشاگر وارد بازی می‌شود؛ یک نفر از بازیگران به سمت تماشاگران آمده و با دادن گِل به آنها، می‌خواهد که یک عروسک بسازند و به او تحویل دهند.

مراسم با رقص‌های آیینی دیگر و اضافه شدن عروسک سهیلی با لباس و چهره‌ای عجیب و غریب ادامه می‌یابد.

سهیلی آیینی است که نزدیک به فصل پاییز، در جنوب ایران مخصوصاً جنوب استان بوشهر، اجرا می‌شود و باورهای مردم را در دل خود دارد؛ چرا که مردم جنوب ایران اعتقاد دارند، ‌علت سرد شدن و تغییر آب و هوا در نزدیک پاییز که ممکن است برای ماهیگیران، ملوانان، کودکان و سایر مردم خطرناک باشد، طلوع ستاره سهیلی است. بنابراین عروسکی به نام سهیلی می‌سازند تا قضا‌ و‌ قدر به این عروسک اصابت کند و آنان در امان بمانند.

به گفته کارگردان نمایش خیابانی “سهیلی” ، ستاره سهیل و طلوع آن قصه‌ای فراگیر دارد اما نمایش سهیلی و عروسک سهیلی، در مکان جغرافیایی بندر و در استان بوشهر انجام می‌پذیرد.

مظفری اذعان کرد که در حال حاضر این آیین بسیار کمرنگ شده و او و گروهش در تلاش برای زنده نگه داشتن آن هستند. این فعال عرصه نمایش‌ها و مراسم‌های آیینی کشورمان که به جز سهیلی آثار دیگری را نیز در کارنامه خود داشته و به کارهای قهوه‌خانه‌ای و نقالی نیز نگاه دارد، خواستار توجه هر چه بیشتر مسئولین و مردم به جشنواره مهم نمایش‌های آیینی و سنتی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *