در دیدار مدیرعامل خانه هنرمندان با عزت‌الله انتظامی : به اوضاع نامساعد هنرمندان رسیدگی نمی‌شود .


مدیرعامل و جمعی از اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران به دیدار استاد عزت‌الله انتظامی رفتند.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، محمد سریر، مجید رجبی معمار، ایرج راد، ابراهیم حقیقی و محمدرضا عبدالملکیان به دیدار استاد عزت‌الله انتظامی رفتند. در این دیدار صمیمانه که در منزل عزت‌الله انتظامی صورت گرفت، میهمانان ضمن آرزوی سلامت کامل برای عزت‌الله انتظامی و مجید انتظامی، به گفتگو در خصوص شرایط کلی عرصه‌های هنری و مشکلات هنرمندان بازنشسته و پیشکسوت پرداختند.

انتظامی ضمن تشکر از حضور این هنرمندان، به عشق جوانان به تئاتر اشاره کرد و گفت: کار تئاتر از نظر اجرا، کار بسیار دشواری است. در زمان بازی در تئاتر علاوه بر تمرینات پیش از شروع اجرا، در فاصله میان اجراها نیز تمرین می‌کردیم که کار طاقت‌فرسایی بود. بازی در فیلم دشواری‌های تئاتر را ندارد و در صورت نیاز می‌توان فیلمبرداری هر صحنه را تکرار کرد. اما تئاتر نیاز به تمرکز بالا و کنترل کامل بر بدن دارد و تماشاگر به‌دقت بازیگر را زیر نظر دارد. همواره در پشت صحنه تئاتر و پیش از حضور بر روی صحنه به خود می‌لرزیدم. اما به خدا توکل می‌کردم و پس از رفتن به‌روی صحنه کنترل را در دست می‌گرفتم.

وی ادامه داد: خدا را شاکر هستم که لطفش همواره شامل حال من بوده است. اما به‌طور کلی به اوضاع نامساعد هنرمندان رسیدگی نمی‌شود. به دلیل مسئولیتی که در حوزه هنرمندان بازنشسته داشته‌ام، شاهد بوده‌ام که چطور افرادی که کار خود را این عرصه انجام داده‌اند، امروز با حقوق بازنشستگی پایین درگیر هزینه‌های زندگی هستند. بودجه و کمک مالی لازم در این زمینه وجود ندارد و به‌رغم کمک‌های داوطلبانه‌ای که به لطف برخی افراد صورت می‌گیرد، مشکلات فراوان است. امیدواریم شاهد تحول و تغییری در این وضعیت باشیم. خانه هنرمندان ایران نیز پتانسیل بالایی در زمینه هنر دارد که باید به‌کار گرفته شود.

محمد سریر نیز با اشاره به جایگاه والای تئاتر در میان دیگر هنرها گفت: نقش هنر تئاتر در ارتقاء شعور جامعه و ایجاد تحول در آن، در میان همه هنرها بی‌مانند است. علاقمندان و استعدادهای فراوانی چه در عرصه تئاتر و چه در دیگر عرصه های هنری وجود دارند که امیدواریم به مسیر درست خود هدایت شوند. خانه هنرمندان ایران با ظرفیت و پشتوان‌ ای که دارد و حضور همه صنوف و نمایندگان هنرمندان ایران در رشته‌های مختلف را در آن شاهد هستیم، می‌تواند نقشی مهم در این زمینه بازی کند. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که شرایط زندگی در حوزه هنر روز به روز دشوارتر می‌شود. چرا که تناسبی میان پرداخت‌ها در این حوزه و معاش روزمره هنرمندان وجود ندارد. به‌خصوص برای هنرمندان بازنشسته قدیمی که در دوره‌ی خود به حق‌شان نرسیده‌اند. هنرمندان نیازمند نیستند و اگر حق خود را بگیرند، نیازمند کمک هیچ‌کس نخواهند بود. در دیگر کشورها هنرمندان با حق تالیف آثار خود تا پایان عمر به‌راحتی زندگی می‌کنند، اما در ایران چنین امکانی وجود ندارد.

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ضمن آرزوی سلامت کامل برای استاد انتظامی گفت: جای استاد انتظامی در جلسات شورای عالی خانه هنرمندان ایران خالی است و امیدواریم هرچه زودتر از حضور مغتنم وی بهره‌مند شویم.

ایرج راد نیز در ادامه صحبت‌های دکتر سریر گفت: من در پشت صحنه برخی اجراها شاهد بوده‌ام که استاد انتظامی بعد از این همه سال تجربه بازیگری، باز هم هنگام رفتن به روی صحنه نگران است که روی صحنه چه پیش می‌آید. اگرچه هر بار با ورود به صحنه، بازی درخشانی از خود به اجرا می‌گذاشت. بدون شک اجرای تئاتر کار بسیار دشواری است و تمام زندگی هنرمند را با خود درگیر می‌کند. هنرمندان قدیمی عرصه تئاتر هنرمندانی کارکشته بودند. اما متاسفانه شکافی بین پیشکسوتان و جوانان تئاتر پدید آمده که باعث می‌شود روحیه هنری و اعتقاد این پیشکسوتان امکان انتقال به جوانان پیدا نکند. رسم خوب استاد و شاگردی که سال‌ها در ایران وجود داشته، امروز از میان رفته و جایگاه‌ها گم شده است. به همین دلیل افرادی مدعی کار را در دست گرفته‌اند و جوانان فوق‌العاده بااستعدادی که در عرصه تئاتر ظهور می‌کنند، در این میان هرز می‌روند.

وی ادامه داد: رسیدگی به این مسائل نیازمند برنامه‌ای مدون است که در حال حاضر در هیچ‌یک از عرصه‌های هنری وجود ندارد. سالانه تعداد بالایی از طریق کنکور در مقاطع مختلف جذب این رشته می‌شوند ولی متاسفانه امکان کار برای بسیاری از آنها فراهم نیست. علاوه آن به نظر می‌رسد سن ۱۸ سالگی برای آغاز کار عملی تئاتر دیر باشد. ما بیش از اینکه نیاز به کار تئوریک و مدارک تحصیلی بالا داشته باشیم، باید تکیه خود را بر هنرستان و مدارس تئاتری بگذاریم که بچه‌ها را از سنین پایین تربیت کرده و نیروهایی کار کشته وارد این عرصه می‌کنند. با این وجود، هم پیشکسوتان و هم جوانان با استعداد ایرانی بار تمامی کمبودها را به دوش کشیده و با کمترین امکانات کار را پیش می‌برند.

«مجید رجبی معمار» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و مشاور فرهنگی و هنری شهردار تهران نیز ضمن توصیف تئاتر به‌عنوان یک هنر زنده است که همه ابعاد وجودی هنرمند را به‌کار می‌گیرد، گفت: خانه هنرمندان ایران خانه اساتیدی هم‌چون عرت‌الله انتظامی است. امیدواریم هرچه زودتر شاهد سلامتی کامل و حضور ایشان در جمع خود باشیم.

در این دیدار هم چنین محمدرضا عبدالملکیان به ویژگی های اخلاقی استاد عزت‌الله انتظامی اشاره کرد و گفت: استاد انتظامی در کنار شخصیت هنری، شخصیت اخلاقی ارزشمندی نیز دارند، منش و ویژگی های ارزشمند اخلاقی ایشان امروز می تواند برای همگان به عنوان الگو مورد توجه قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *