در مصاحبه اختصاصی با تئاترفستیوال؛

مرتضی اسدی مرام : بزرگترین لطمه را از کرونا خورده ایم / با عشق به تئاتر ، خطرات را به جان خریده ایم


مرتضی اسدی مرام  ، طراح ، نویسنده و سرپرست گروه نمایش خیابانی ” یک شهر زیبا ” است . این نمایش به کارگردانی بهاره سعیدی پناه در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا شده است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفتگویی با نویسنده ی این نمایش انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

نسترن داوودی – تئاتر فستیوال : در رابطه با حضورتان در جشنواره و نمایش صحبت کنید.

نمایش ” یک شهر زیبا ” به عدم مناسب سازی شهر برای استفاده ی معلولین و جانبازان نگاه انتقادی دارد . سعی کرده ایم اجرای پر نشاطی داشته باشیم و در عین حال زخم هایی که وجود دارد را هم یادآوری کنیم . از کرمانشاه آمده ایم و این نمایش دستاورد گروه نقال های کرمانشاه است . آقایان مصطفی کولیوندی و حسن همتی و خانم الهام غلامی بازیگران این نمایش هستند.

با توجه به کرونا تمرینات به چه صورت پیش رفت و با چه سختی هایی رو به رو بودید ؟

چون این کار قبلا تولید شده و به اجرای عموم رفته بود ، بخشی از مراحل کار در فرصت های مختلف انجام شد ولی دو چالش داشتیم ؛ یک اینکه ، همه بازیگران از یک شهر نبودند و به خاطر کرونا و شرایط قرمز و آبی شدن شهرها ، کار را برایمان سخت می کرد و واقعا مشکل داشتیم . ولی چون عشق به تئاتر وجود داشت تمام خطرات را به جان خریدیم ، تمرین کردیم ، اجرای عمومی رفتیم  و امروز هم در جمع این مردم و به عشق این مردم اجرا کرده ایم .

فرمودید اجرای عمومی داشتید ، کجا ؟

این نمایش اردیبهشت ماه به مدت پنج شب در کرمانشاه به روی صحنه رفت و چون برگزیده تئاتر خیابانی مریوان بود ، به همت دبیرخانه ی آن جشنواره ، به مدت پنج شب هم در برنامه خیابانی تئاتر ایران اجرا شد .

شما در دوره های مختلف جشنواره حضور داشته اید . با توجه به  شرایط جدیدی که کرونا ایجاد کرده است ، نظرتان در مورد جشنواره امسال چیست ؟

کرونا به همه حوزه ها آسیب زده است به خصوص به هنر و کسانی که ارتزاقشان از طریق هنر بود و به خصوص تئاتر که نفس به نفس تماشاچی است و به ویژه تئاتر خیابانی که عملا مدیریت آن بسیار سخت است . ما بزرگترین لطمه را از کرونا خورده ایم ، اجراهایمان لغو شد ، بسیاری از جشنواره های تئاتر خیابانی که پیش از کرونا در شهرهای کوچک و بزرگ رونق زیادی داشتند و مورد استقبال مردم قرار می گرفتند با وقفه مواجه شدند . به خصوص این که پیش از این ، هنرمندان جوان تحصیل کرده و حتی هنرمندان حرفه ای به تئاتر خیابانی روی آورده بودند . تئاتر خیابانی داشت یک جریان پویا و بسیار موفقی در کشور می شد که کرونا این ضربه را زد ولی خوشبختانه جریان تئاتر دوباره در حال رونق است و مثل بقیه بخش های مملکت آرام آرام باید شاهد شکوفایی مجدد آن باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *