هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

مرتضی شیخ احمد خمسه ای : تماشای خیمه شب بازی تنها به جشنواره محدود شده است .


 مرتضی شیخ احمد خمسه ای از از پیشکسوتان خیمه شب بازی که تا امروز در تمامی دوره های جشنواره نمایش آیینی و سنتی حضور داشته است به بهانه اجرای نمایش “خیمه شب بازی” در بخش خیابانی جشنواره ، خبرنگار تئاتر فستیوال در رابطه با عروسک  مبارک گفتگویی داشته است که ماحصل آن را می توانید بخوانید :

تئاتر فستیوال

مرتضی شیخ احمد خمسه ای در ابتدا عروسک مبارک را معرفی کرد و گفت :  مبارک از زمان قدیم فرزند حبشه و زنگبار بوده که با خانواده اش به ایران مى آیند و با فردى آشنا مى شوند و او جایى را براى نوکرى به مبارک معرفى مى کند تا به آنجا رود و نوکرى کند . ارباب از مبارک خوشش مى آید و او را نزد خود نگه می دارد . مبارک تا امروز آنجا مى ماند و ما او را هنوز مى بینیم .

وی در خصوص محبوبیت عروسک مبارک گفت : چون مبارک بچه خوبى است و هر جا که مى رود شیرین کارى مى کند ، همه او را دوست دارند و با او صحبت مى کنند و دیدن مبارک برایشان لذت بخش است . چون مبارک بانمک است و حرف هاى قشنگى میزند .

خمسه ای کیفیت جشنواره نمایش آیینی و سنتی امسال را خوب ارزیابی کرد و گفت :  من از ابتدا تا اکنون که هجدهمین دوره از جشنواره نمایش آیینی و سنتی است ، در تمامی دوره های این جشنواره حضور داشتم  انشالله این بهترین جشنواره باشد .

این پیشکسوت نمایش خیمه شب بازی با اشاره به اینکه نمایش خیمه شب بازی تنها محدود به جشنواره شده است ، گفت : در قدیم ما به خانه هاى مردم می رفتیم و برایشان اجرا می کردیم . به عنوان مثال اگر جشن تولد بچه شان بود ما را برای اجرا به تولد بچه هایشان دعوت می کردند ولى الان به این صورت نیست . مردم تنها در صورتی که به جشنواره بیایند ، مى توانند خیمه شب بازى را ببینند و حتی اگر تا آخر سال ما به جایی نرویم ، بچه ها نمى توانند چنین اجرایی را در طول سال تماشا کنند .

وی در پایان افزود : این اتفاق بسیار غم انگیز است در حالی که ما حاضر هستیم ، در طول سال هر شب یا حتى هفته اى یک شب یا دو شب . در این مکان براى بچه ها اجرا کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *