هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

مرتضی نجفی : ما بدون هیچگونه حمایتی به جشنواره آمده ایم .


نمایش “شب بازی ملک دارا” به نویسندگی حامد مکملی و کارگردانی مرتضی نجفی از جمله نمایش های حاضر در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی است که از شهر قزوین در این جشنواره شرکت کرده است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

مرتضی نجفی درباره نمایش “شب بازی ملک دارا ” به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : گروه نمایشی ” نگاه نو ” حدود ده سال است که تشکیل شده و کنار هم کار می کنیم . سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر ، نمایش ” قاقمان ” و امسال در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با نمایش “شب بازی ملک دارا “ به نویسندگی حامد مکملی و کارگردانی خودم حضور داشتیم . نمایش ما یک نمایش ایرانی ، با حال و هوای تاریخی و پادشاهی است که در فضای کمدی روایت می شود .

نجفی که این نمایش را از شهر قزوین در جشنواره اجرا کرده است ، درباره وضعیت تئاتر در این شهر توضیح داد : قزوین هم مثل شهرهای دیگر است . تعدادی از گروه ها ، مثل ما به سختی تئاتر کار می کنند . فضا ، فضای مناسبی از نظر سخت افزاری نیست . متاسفانه در قزوین سالن نداریم . وقتی می گویم نداریم یعنی واقعا هیچ سالنی نداریم ، نه اینکه داشته باشیم و خوب نباشد . سال ها است فریاد می زنیم و کسی به دادمان نمی رسد . ولی با همه ی سختی هایی که وجود دارد ، کار می کنیم .

شاید باورتان نشود ولی ما خودمان به جشنواره آمده ایم . یعنی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرمان تا کنون نه کمکی به ما کرده است و نه اصلا خبر دارد که ما آمده ایم . البته حرف نمایش ما هم همین است .

کارگردان نمایش “شب بازی ملک دارا ” درباره وضعیت اسکان و اقامت گروه ها و استقبال تماشاچیان گفت : جشنواره برای خودش برنامه ای دارد . این که ما روز قبل از اجرای مان بیاییم ، اجرا برویم و برگردیم . همین . گویی فرقی نمی کرد که در شهرمان اجرا می کردیم یا در تهران . برای دیدن نمایش مان هم  ، تماشاچی هایی که آمدند اطرافیان و دوستان مان بودند و تعداد کمی به غیر از این ها بودند . حتی گروه های دیگر نمی توانند بیایند ، کارها را ببینند ، همانطور که ما نمی توانیم برویم ببینیم به این خاطر که تهران نیستیم . ما روزی که هستیم ، فقط کار خودمان را اجرا می کنیم و بعد می رویم . یکی از ضعف های جشنواره همین است که واقعا به نظرم باید اصلاح شود .
وی با بیان اینکه هدف جشنواره نمایش های آیینی و سنتی ترویج فرهنگ نمایش آیینی و سنتی است ، درباره ضعف های جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت : وقتی که چنین جشنواره ای فقط دو سال یک بار برگزار شود ، آن هم با امکانات محدود و نتواند تماشاچی عام را جذب کند ، در صورتی که یکی از شاخصه های نمایش آیینی و سنتی جذب مخاطب عام است که در این جشنواره ، حداقل در بخش تئاتر صحنه ای صورت نگرفته است ، یکی از ضعف های جشنواره به شمار می آید . می توان به نمایش هایی که در این جشنواره اجرا می شوند ، در طول سال اجرای عمومی داد تا در سالن هایی که مختص این نوع نمایش است ، گروه ها کارهای شان را اجرا کنند و تبلیغاتی شود که مردم بیایند و این نمایش ها را ببینند و با فرهنگ گذشته ی ایرانی خودشان و تئاتر ایرانی آشنا شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *