هادی مرزبان : جشنواره محل برخورد اندیشه ها است .


نمایش “بازار عاشقان” نوشته محمد ابراهیمیان و به کارگردانی هادی مرزبان که در جدول برنامه های سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر با عنوان تمرینی برای اجرا ذکر شده است ، در دهمین روز جشنواره در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت . آنچه که در جشنواره فجر به روی صحنه رفت در واقع اجرای نهایی از این نمایش نبوده و قرار است نمایش “بازار عاشقان” از هفتم فروردین ماه سال ۱۳۹۵ در تالار وحدت به روی صحنه رود . به بهانه ی اجرای این نمایش در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر ، خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با هادی مرزبان داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

الناز امیرخانی – تئاتر فستیوال : هادی مرزبان در مورد انتخاب متن و تمرینات گروه نمایشی گفت : حدود هشت سال پیش نویسنده ، این متن را در اختیار من قرار داد تا آن را اجرا کنم . آن زمان حتی یک هفته تا ده روز هم تمرین کردیم ولی به دلایلی کار ادامه پیدا نکرد و به روی صحنه نرفت . حدود دو سه ماه پیش دوباره این متن به من داده شد ، با نویسنده کار صحبت کردم و حدود دو ماه است که شروع به تمرین کرده ایم و ان شاالله برای هفتم فروردین در تالار وحدت به روی صحنه خواهیم رفت .

این کارگردان پیشکسوت عرصه ی تئاتر در رابطه با فرم اجرایی نمایش “بازار عاشقان” گفت : به هر حال وقتی نام شمس و مولانا را می شنویم همراه با موسیقی و اشعار مولانا است . یعنی تماشاگری که این اسم را می شنود فورا وارد این فضاها می شود . با توجه به اینکه خوشبختانه امکانات گروه ما در این زمینه خوب است ، به این اجرا رسیدیم .

وی در مورد زنده بودن موسیقی نمایش در زمان اجرای عموم ، گفت : زنده بودن موسیقی بستگی به این دارد که ما در آینده به کجا برسیم . طبعا برای خواننده هایی که به صورت حرفه ای کار می کنند ، اینکه بخواهیم آن ها برای دو ماه به صورت زنده درگیر کنیم ، مشکل است. ما با هر خواننده ای که صحبت کردیم این مشکل را داشت و به الطبع گفتیم که موسیقی را ضبط می کنیم . باز هم نمی دانم . شاید در اجرای عموم به صورت زنده خواننده داشته باشیم . مضافا اینکه من می خواستم خواننده را به صورت راوی در کل کار داشته باشم ، یعنی هم کار را روایت کند ، هم بخواند و تماشاگر با او ارتباط برقرار کند . نمی دانم شاید در این فرصت یکی ، دو ماهه ای که تا اجرا فرصت داریم به آنجا برسیم  .

مرزبان در پاسخ به اینکه “بازار عاشقان” در اجرای عموم چه تعییراتی نسبت به اجرای جشنواره خواهد داشت ، گفت : هنوز مشخص نیست  . دو ماه دیگر می توانم این را بگویم  . من همیشه می گویم که کارگردان در یک ماه آخر خلاقیت هایش گل می کند ، به ایده و اجراهای تازه ای می رسد .

کارگردان نمایش “تانگوی تخم مرغ داغ” در مورد مشکلات اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر با توجه به اینکه تمام طراحی ها بر اساس تالار وحدت انجام شده بود ، گفت : به خاطر تغییر سالن به مشکلات زیادی بر خوردیم . ما از تمام ماشینری تالار وحدت استفاده خواهیم کرد ، از کمترین تا بیشترین امکانی که هست . واگن ها ، بالابرها ، سن گردون ، از همه امکانات استفاده خواهیم کرد . ولی متاسفانه در این سالن نمی توانستیم این کار را انجام دهیم . اجبارا در این سالن اجرا کردیم . واقعیت این است که نمی خواستیم در جشنواره شرکت کنیم ولی دوست بسیار عزیزم آقای دکتر اسدی ، دبیر حشنواره و آقای شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی به من تکلیف کردند و من هم دیدم نمی توانم نه بگویم .

وی در پاسخ به اینکه آیا همه ی آنچه که در ذهنتان برای اجرای جشنواره بود را توانستید اجرا کنید ، گفت : بله ، صد در صد . به حرمت تماشاگرانی که آمدند و کار را دیدند ، همانطور که در اول اجرا گفتم ، سعی کردم کار نزدیک به اجرا باشد و تماشاگرانی که کار را می بینند ، به قول معروف کلاه سرشان نرود . یک تمرینِ اجرای نزدیک به اجرا برایشان گذاشتم .

هادی مرزبان در پایان در مورد کیفیت و نحوه مدیریت سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر توضیح داد : جشنواره محل برخورد اندیشه ها است . همین که ده روز همه جا بحث تئاتر و هیجان تئاتر است ، برای من خیلی مبارک است و این فضا را دوست دارم . تنها چیزی که از بابت آن گله مند هستم ، این است که همه بچه هایی که از شهرستان در جشنواره شرکت می کنند ، از روز اول تا پایان جشنواره بتوانند بمانند ، همه کارها را ببینند ، ما کارهای آنها را ببینیم و برخورد فکری باهم داشته باشیم . با هم صحبت کنیم و جشنواره محلی برای تبادل اندیشه و فکر باشد . متاسفانه هنوز این اتفاق نیافتاده است . من این گله را می کنم و می دانم این نه تقصیر مرکز هنرهای نمایشی است و نه دبیر جشنواره و نه حتی معاونت هنری . مسئله ی مالی است و باید پول تزریق شود .  البته شرایط مملکت مان را همه می دانیم . مشکلاتی داریم که الحمدالله رفع شده است . امیدوارم از این به بعد اگر قرار باشد جشنواره ی فجر برگزار شود در شان جشنواره فجر باشد . چیزی که الان اجرا می شود در حد جشنواره فجر نیست .

۲ نظر ثبت شده است .

  1. مونا منصوری گفت:

    سلام منتظر اجرای عموم نمایش بازار عاشقان هستیم

  2. Shika گفت:

    Salam
    kheili khub bud kar man dshab didam kheieli tahte taasir gharar gereftam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *