هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

مرشد محسن میرزاعلی : حضور بانوان و خردسالان در بخش نقالی رشد چشمگیری داشته است.


مرشد محسن میرزاعلی که از افراد باسابقه در حوزه نقالی و پرده خوانی می باشد ، در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور پررنگی دارد و علاوه بر نقالی ، بخش ترنای قهوه خانه نمایش های ایرانی را نیز بر عهده دارد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با وی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

مرشد میرزاعلی در ابتدا با خواندن یک بیت شعر در مورد اجراهای خود در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت : “نخستین سخن چون گشایش کنم / زبان آفرین را ستایش کنم” ، در افتتاحیه جشنواره به عنوان مجری نقال حضور داشتم و نقل داستان حضرت ابراهیم را برای حضار گفتم . همچنین یک بخش منقبت خانی به اتفاق گروه موسیقی داشتیم که با استقبال تماشاچی ها روبه رو شد . بخش ترنای قهوه خانه نمایش های ایرانی نیز با من است .

وی در ادامه در مورد استقبال از این دوره جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت : خدا را شکر امسال جشنواره خیلی پربارتر از سال های گذشته در حال برگزاری است و امیدوارم جوان هایی که در این زمینه فعال هستند ، بیایند و ادامه بدهند و جشنواره اینگونه تاثیرگزار باشد . جشنواره اممسال در زمینه نقالی و تعزیه رشد چشمگیری داشته است . در بخش نقالی جوان ها و بانوان می درخشند . بانوان را به وفور می بینیم ، خردسالان از شهرهای مختلف شرکت کرده اند . امسال خیلی استقبال خوب بوده و حضور شهرستانی ها نسبت به تهرانی ها بسیار چشم گیرتر بوده است . دبیر جشنواره ، جناب آقای دکتر فتحعلی بیگی واقعا زحمت کشیده اند و جا دارد بابت زحمات شبانه روزیش دستش را ببوسم  .
مرشد میرزاعلی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان نسل جوانی که از آیین ها و سنت ها فاصله گرفته است را به سمت نمایش های آیینی و سنتی جذب کرد ، توضیح داد : من همیشه گفته ام ، مهم ترین کاری که می توان کرد ، از طرف مدیران فرهنگی است . ما این مدیران را هم در وزارت ارشاد ، هم در میراث فرهنگی و هم در شهرداری داریم . می توانم حداقل بالغ بر پانصد مکان فرهنگی را نام ببرم که کار فرهنگ سازی انجام می دهند ، بخش هایی را می توانند آن ها متقبل شوند . مدیران ما می توانند بخش نامه کنند که اینگونه نمایش ها آموزش داده شود . کارهایی را هم خود ما به صورت خودجوش انجام می دهیم مثلا  دوستانی هستند که آمده اند و آموزش نقالی می بینند و ما با آن ها بداهه گویی و پرده خوانی آموزش می دهیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *