هیلاری بلیک فایراستون: هنرمند همه تلاشش را می کند که ثابت کند هنرش امری ارزشمند و قابل توجه است


از بین نمایش های بخش بین الملل حاضر در پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک ، نمایش ” آنتیگونه ” از کشور هلند به روی صحنه رفت که علاوه بر نظر مثبت منتقدین، با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه رو شد. و در واقع بهترین نمایش بخش بین الملل در این دوره از جشنواره بود. از این رو مصاحبه ای خواندنی ترتیب دادیم با  هیلاری بلیک فایر استون ( Hillary Blake Firestone ) بازیگر و عروسک گردان این نمایش که می توانید در زیر مشاهده کنید:

هیلاری بلیک فایر استون ( Hillary blake firestone ) بازیگر و عروسک گردان نمایش آنتیگونه

هیلاری بلیک فایر استون ( Hillary Blake Firestone ) بازیگر و عروسک گردان نمایش آنتیگونه

 علت انتخاب نمایشنامه ” آنتیگونه ” ( Antigone )  توسط گروه چه بود ؟

در مورد هنرمندان تئاتر دیدگاه های مختلفی وجود دارد و عده زیادی معتقدند که هنرمندان تئاتر تنها به دنبال کسب درآمد هستند در حالیکه واقعا کار خاصی انجام نمی دهند . در واقع آنها معتقدند که ، در مقابل زحمتی اندک پولی گزاف از مردم دریافت می کنیم و تنها به فکر خود و شهرتمان هستیم و در مواجه با این دیدگاه است که لحظه ای مهم و حیاتی برای هنرمند پیش می آید . هنرمند به این نوع دیدگاه اعتراض می کند و همه تلاش و نیروی خود را بکار می گیرد تا ثابت کند که هنر او در عرصه تئاتر امروز امری ارزشمند و قابل توجه است .

انتخاب ” آنتیگونه ” به عنوان نمایشنامه نیز درست در چنین لحظه ای اتفاق افتاد ، لحظه ای که سازندگان این اثر و هنرمندان در مقابل دیدگاه فوق از خودشان مقاومت نشان دادند .

 تا چه اندازه در متن اصلی ” آنتیگونه ” تغییر ایجاد کردید ؟

ما تغییراتی در اصل نمایشنامه ایجاد کردیم . به عنوان مثال در اصل اثر ، چنان که داستان را می دانید ، پادشاهی به نام کریون  ( Creon ) وجود دارد ، که دایی آنتیگونه است ، که ما او را در نمایشنامه ای که اجرا کردیم حذف نمودیم . و این بزرگترین تغییر در  اصل است و علت آن ، این بود که ما احساس می کردیم در حال حاضر و زندگی امروز بشر ، تنها یک دشمن ، یک انسان بد و یا امثال آنها وجود ندارد ،بلکه بدی و شرارت ، در همه جا منتشر شده است . پس ما با استفاده از تاریکی و سیاهی در اجرای آنتیگونه این نیروی شرور را ظاهر کردیم . در واقع آنچه یک عروسک ایجاد می کند تنها نیرو و انرژی یک عروسک نیست بلکه در یک نمایش عروسکی هر عروسک و هر شخص که در مقابل عروسک قرار دارد نیروی عظیمی تولید می کند که در فضا پخش می گردد.

Antigone

Antigone

در مورد مونولوگ اسم خوهر آنتیگونه در پرده پایانی نمایش چه طور ؟ این ایده چگونه شکل گرفت ؟

در طول اجرای نمایش ، ایسمن  ( Ismene ) خوهر آنتیگونه هیچ صدا و دیالوگی ندارد . زمانی که ما بر روی نمایشنامه کار می کردیم ، در یافتیم که ایسمن  نیز در مورد قصه نمایشنامه زاویه دیدی دارد ، در واقع او می خواهد که زنده بماند ، می خواهد که خوهرش آنتیگونه نیز زنده بماند و به این معتقد است  . بنابراین در گوشه ای از داستان برای آنچه به آن معتقد است تلاش می کند . بنابراین ما می خواستیم تا به او فرصت و شانسی بدهیم که قصه خود را در گوشه ای از قصه ” آنتیگونه ” برای مخاطب تعریف کند .

 پس در واقع در این روش شما شکل تازه ای از ” آنتیگونه ” را نوشته اید و حرفی نو به آن افزوده اید ؟

بله ، در واقع نویسنده هلندی تلاش کرده است که نوشته اش یک گردآوری از اصل متن و متن خودش باشد .

 قبلا هم این نمایش را اجرا کرده اید ؟

بله . در بین کشورهای اروپایی بیش از ده اجرا داشتیم . و ایران دورترین مقصد ما برای اجرا بوده است .

بازیگر و عروسک گردان نمایش آنتیگونه

هیلاری بلیک فایر استون ( Hillary Blake Firestone ) بازیگر و عروسک گردان نمایش آنتیگونه

چطور با جشنواره تیاتر عروسکی تهران مبارک آشنا شدید و چگونه شد که به آن راه یافتید ؟

اجرای این نمایش در جشنواره عروسکی در پاریس توسط ایرانیان دیده شد و بعد از آن از گروه دعوت کردند که حضور پیدا کنند .

 قبلا هیچ آشنایی از ایران داشتید ؟

اولین بار است که به ایران آمده ام و مدت زمان کوتاهی هم می مانیم و چون بچه کوچک دارم و فردا باید بر گردم . قبل از این هم شنیده بودم که ایرانی ها مهمان نواز هستند. در هلند یک دوست ایرانی داشتم که با هم تمرین می کردیم . که بسیار خوب و دوست داشتنی بود . او تنها دوست ایرانی من بود .

 مخاطب هایی که کارتان را در اجراهای قبلی دیدند راضی بودند ؟

اغلبشان راضی بودند و بعضی هم می گفتند ما کار را نفمیدیم و دوست نداشتند .

Antigone

Antigone

۲ نظر ثبت شده است .

  1. مهسا حجازی گفت:

    کار امریکا هم خوب و متفاوت بود ولی به هرحال اصلا با نمایش آنتیگونه قابل مقایسه نیست. بازی های فوق العاده، عروسک گردانی عالی و فیزیک روفرم بازیگران مواردی نیست که بشه نادیده گرفته بشه. امیدوارم از این گروه برای تاتر فجر هم دعوت بشه!

  2. حامد لو گفت:

    نمایشی بسیار عالی با عروسک گردانی فوق العاده! تاتری های ما یاد بگیرند لطفا !! خانم برومند خسته نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *