در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال:

الهام ابنی : تئاتر شهرستان بسیار پررنگ تر و فعال تر از تئاتر تهران است / حمایت از تئاتر شهرستان اندک است


نمایش ” کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین” به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی در بخش غیررقابتی سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار چهارسو به روی صحنه رفت . به بهانه اجرای این نمایش در جشنواره خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با الهام ابنی یکی از کارگردانان این اثر نمایشی انجام داده است که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

در رابطه با حضور نمایش ” نمایش کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین” در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر توضیح دهید .

نمایش “کوچه مختار بود و …” سال گذشته به مدت ۱۵ شب در بوشهر به روی صحنه رفت . پس از آن در جشنواره  مختلفی چون جشنواره لاله های سرخ اندیمشک و جشنواره مهر کاشان نیز با این اثر شرکت کردیم . در جشنواره مهر کاشان این نمایش جوایز بسیاری در بخش هایی چون بازیگری زن ، بازیگری مرد ، کارگردانی ، نویسندگی ، طراحی صحنه ، طراحی لباس و همچنین اثر برگزیده جشنواره مهر کاشان را کسب کرد .  ما با نمایش “کوچه مختار بود و …” در تالار مولوی تهران نیز ۲۰ شب اجرای عموم داشتیم و در این دوره از جشنواره این اثر به عنوان میهمان در بخش غیررقابتی جشنواره انتخاب شد . ابتدا فیلم اثر را برای جشنواره فرستادیم و از طرف دبیرخانه این نمایش میهمان سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر شد .

چرا در بخش رقابتی جشنواره تئاتر فجر شرکت نکردید ؟

این را باید از دبیرخانه جشنواره پرسید . چون برای خود ما نیز سوالِ بی جواب است که چرا این نمایش در بخش غیررقابتی قرار گرفته است .

چه شد که شما و آقای صداقت به سراغ این متن رفتید و آن را برای اجرا انتخاب کردید ؟

این نمایش تولید سال ۹۷ است . ما متن های آقای رضا گشتاسب را بسیار دوست داریم . ایشان از دوستان عزیز ما هستند . وقتی این متن را خواندیم ، به این نتیجه رسیدیم که این متن پتانسیل دراماتیک بالایی دارد . سپس تغییراتی در متن ایجاد کردیم و آن را دراماتورژی کردیم . در ابتدا نمایشنامه پنج پرسوناژ داشت ، ما آن را تبدیل به دو پرسوناژ کردیم و تصمیم گرفتیم نقش تمام پرسوناژ های متن را دو بازیگر اجرا کنند . سپس این نمایش را برای اجرا آماده کردیم .

با توجه اینکه در این نمایش آقای جواد صداقت نیز به عنوان کارگردان در کنار شما حضور دارند ، این همکاری به چه صورت شکل گرفت ؟

کارگردانی مشترک من و آقای صداقت برای نمایش “کوچه مختار بود و …” اولین تجربه ما نبود . ما نزدیک به چهار سال است که ۹۸% از کارهایمان را مشترک با هم کارگردانی می کنیم . ما حرف یکدیگر را خوب درک می کنیم . به راحتی در رابطه با موضوعات مختلف پیرامون اثر با یکدیگر صحبت می کنیم و اتاق فکر تشکیل می دهیم . همچنین تمامی جزئیات و ارکان و عواملی که باید در اثر وجود داشته باشد را با یکدیگر بررسی می کنیم . با توجه به اینکه در کنار کارگردانی ، هر دو به عنوان بازیگر در این نمایش حضور داریم ، ولی به نظر من کار کردن به این شیوه ، کاملا بی دردسر بود . چون انتقال این مفاهیم و شیوه کارگردانی به یک بازیگر دیگر زمان بیشتری را می طلبید . در صورتی که این معضل برای من و آقای صداقت در این اجرا وجود نداشت .

در قسمت هایی از نمایش شاهد صحنه هایی هستیم که مدام تکرار می شود ، در رابطه با این شیوه اجرایی برای مخاطبین توضیح دهید .

این تکرار تکثرها مدام در ذهن این دو پرسوناژ مرور می شود . یعنی تکراری نیست که به عینه دیده شود بلکه این تکرار مدام در ذهن این دو پرسوناژ مرور می شود و مرتبا این تکرارها را در روز مرور می کنند . این چیزی بود که در روح این شخصیت ها جریان داشت .

صحنه این نمایش بر روی سطح شیبدار طراحی شده است . دلیل این انتخاب چه بود ؟

طراحی صحنه این نمایش یک رمپ شیبدار است . تعبیر آن برای ما ؛ زوال انسان ( پرسوناژ عظیم ) را نشان می دهد . همچنین به سقوط هواپیما و سقوط این انسان اشاره دارد . این طراحی تماما بر اساس این معنا شکل گرفت .

تمرینات نمایش “کوچه مختار بود و …” چه مدت زمان برد ؟

ما حدود دو ماه تمرینات فیزیکی داشتیم و چندین ماه در مورد این اثر تحقیق و بحث کردیم .

اوضاع تئاتر در شهر بوشهر به چه صورت است ؟

همه تئاتر را در شهر بوشهر به اسم استاد ایرج صغیری می شناسند . اثر شاهکار ایشان “قلندرخونه” در سال ۱۳۵۴ است که همچنان تاریخ مصرف ندارد . ایشان همچون مروارید درخشان در شهر ما زندگی می کنند و آثارشان همچنان حرف های زیادی برای گفتن دارد . ما به عنوان شاگردان ایشان سعی می کنیم راه ایشان را ادامه دهیم . به نظر من ، تئاتر شهرستان بسیار پررنگ تر و فعال تر از تئاتر تهران است . این حرف را خیلی بی پرده می گویم زیرا من آثار تهران را دنبال می کنم ولی به دلیل آنکه در جشنواره های متعددی شرکت می کنم و مدام آثار شهرستان های مختلف را در این جشنواره ها می بینم ، به نظرم آثار شهرستان بسیار پررنگ تر است ولی متاسفانه حمایتی که باید از تئاتر شهرستان شود ، بسیار اندک است و این موضوع کار را برای همه بسیار سخت می کند .

در بوشهر ما سالن های بسیار خوبی داریم ولی امکانات آن ها محدود است ، نور کم است ، مدیا نیست و صندلی ها هم نامناسب هستند ولی همگی در تلاش هستند که به استانداردهای موجود نزدیک شوند . ما نیز تلاش می کنیم که تئاتر تولید کنیم .

آیا از بازخورد این نمایش در جشنواره رضایت دارید ؟

بله به شدت از اجرای آن راضی هستیم .

آیا تصمیم به اجرای مجدد “کوچه مختار بود و …” پس از جشنواره دارید ؟

بله . این اثر برای جشنواره عسلویه هم انتخاب شده است و در اسفند ماه قرار است اجرا شود . همچنین به دلیل اینکه این نمایش اثر برگزیده جشنواره مهر کاشان شد ، باید از طرف جشنواره یک اجرای عموم در تهران داشته باشیم ، به همین خاطر منتظر خبر زمان بندی این اجرا هستیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *