در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

سیامک احصایی : متن ” خانه ابری ” بر اساس روزمرگی نوشته شده است .


نمایش ” خانه ابری ” نوشته نشمینه نوروزی و زمان وفاجویی و به  سیامک احصایی و حمیدپورآذری در بخش مسابقه بین الملل سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر دارد . به بهانه اجرای این نمایش خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با سیامک احصایی داشته که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

تئاتر فستیوال

سیامک احصایی کارگردان نمایش ” خانه ابری ” در ابتدا درباره روند نگارش متن گفت : ” این کار به شکل کارگاهی در بخش های بازیگری ، نویسندگی و کارگردانی از چند ماه پیش آغاز شد . در ابتدا همه چیز از صفر و از چند کلمه ساده شروع شد . سپس تمرین کردیم  و در حین تمرین ، متن نوشته شد تا کم کم روند آن پیش رفت و در نهایت به این نمایشی که دیدید ، تبدیل شد .”

احصایی با بیان اینکه هیچ ایده ی اولیه ای برای این نمایش وجود نداشت ، توضیح داد : ” من و حمید پورآذری از قبل می‌دانستیم که دوست داریم با هم کار کنیم ، سپس تصمیم گرفتیم و گروه نمایش را جمع کردیم . ما در ابتدا فقط می دانستیم که می خواهیم بر اساس روزمرگی کار بسازیم ، طبق معمولِ همیشه از یک سری اتود ، کلام و جمله شروع کردیم و هر اتود را به جایی رساندیم و کم کم تبدیل به تصویر شد و در آخر برای آن تصویر متن نوشتیم .”

وی نمایش ” خانه ابری ” را به آینه ای تشبیه کرد که مقابل آدم ها گرفته می شود و در اینباره گفت : ” شاید در آینه ای که ساخته ایم ، ما آدم ها بتوانیم آن چیزی را که هستیم ، ببینیم . ولی این که آن فرد می خواهد چه کند ، به خودش مربوط است و ما در آن دخالتی نمی کنیم . چون به نظر من آگاهی از این که چه هستیم ، کجا هستیم و به چه شکل هستیم ، خود یک خط مشی و شرایطی را تعیین می کند که بدانیم باید چه عملکردی داشته باشیم . این نمایش به نظر من فقط آن آینه است .”

احصایی با رضایت از واکنش مخاطبان نسبت به این نمایش گفت : ” تماشاچی تئاتر ، نه تماشاچی عام  با این نمایش ارتباط برقرار می کند ، آن را می فهمد و راجع به آن حرف می زند .  جالب است که نوع برداشت های افراد متفاوت است . ولی پایه همه آن ها یکی است . همه می‌دانیم که دچار تکرار روزمرگی و ماندن در یک دوره هستیم .”

این کارگردان و‌ طراح صحنه در پاسخ به این که برای نشان دادن روزمرگی بیشتر از چه المان هایی استفاده کردید ، گفت : ” تکرار کارهای بیهوده ، چرخشی که هیچ گاه انجام نمی شود و نتیجه خاصی ندارد ، فقط مدام حرکت می کند .”

وی در رابطه با دلیل نام نهادن ” خانه ابری ” بر این نمایش گفت : ” ما به نوعی احساس کردیم که ” خانه ابری ” اسم خوبی است  . وقت انتخاب کردن اسم به این فکر نکردیم که حتما باید مفهوم خاصی داشته باشد . ما این اسم را دوست داشتیم . در هر حال به شرایط بارانی و چکه کردن سقف این خانه ؛ سقفی که هر لحظه ممکن است فرو بریزد ، ارتباط داشت .”

سیامک احصایی در ادامه در خصوص جشنواره بین المللی تئاتر فجر به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : ” در جشنواره تئاتر فجر آنچه مهم است ، این است که که جشنواره خوب و بی دردسر برگزار شود . درآن کارهای قابل دیدنی حضور داشته باشد و همه چیز نظم خوبی داشته باشد تا مخاطب بتواند آن کارها را انتخاب کند و بدانند که چه چیزی و به چه دلیلی می‌خواهد ببیند .”

کارگردان ” خانه ابری ” در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره تئاتر فجر در طول سال هم بر تئاتر ما تأثیر می گذارد توضیح داد : ”  بله ، ۱۰۰% تاثیر دارد . خیلی از گروه ها به این دلیل کار می کنند که در جشنواره دیده شوند ، برخی دیگر فکر می کنند جشنواره برای آن ها یک سکو است . ما همیشه آدم هایی از نقاط مختلف دنیا نداریم که بیایند کار ببینند . هیچ وقت فیلم کار شبیه خود کار نمی شود  و جشنواره تئاتر فجر تنها اتفاقی است که آدم‌های مختلف از گوشه و کنار دنیا می‌توانند ببینند که در تئاتر ایران چه می گذرد و بدانند که هنر در این مملکت چه جایگاهی دارد . ما نیز به واسطه جشنواره تئاتر فجر می توانیم کارهایی را که در شرایط دیگر باید با سفر به ۲۰ کشور دنیا ببینیم را در همین جا بینیم .  نه به این دلیل که بگویم اجراهای خارجی اتفاقات خارق العاده ای هستند . به دلیل اینکه می توانیم ببینیم که آن طرف چه خبر است و چه اتفاقاتی دارد می افتد و چه چیزهایی از آن به درد ما می‌خورد و می توان چه استفاده ای از آن کرد .”

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *