امیر غفارمنش : دوست دارم در قالب طنز کار بامحتوا ارائه دهم .


امیرغفارمنش بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون که در سال های اخیر او را بیشتر در عرصه ی تصویر فعال دیده ایم ، این روزها اولین کارگردانی تئاتر خود را تجربه می کند . او نمایش “پری” نوشته خیرالله تقیانی پور را در سالن حافظ به روی صحنه برده است و به گفته ی خودش دوست دارد در قالب طنز مفاهیم مورد نظرش را ارائه دهد . به بهانه ی اجرای این نمایش خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با او داشته است که می توانید در ادامه آن را بخوانید .

تئاتر فستیوال

امیر غفارمنش در ابتدا در مورد دلایل انتخاب نمایشنامه “پری” و چگونگی شکل گیری این گروه نمایشی توضیح داد : پیش از این از خیرالله تقیانی پور کار دیده بودم و فضای کارهای او خیلی به روحیات من نزدیک است ، کلا آدم طنازی هستم و دوست دارم در قالب طنز کار بامحتوا ارائه دهم . ۲۵ روز قبل از شروع اجرای مان ، به طور ناگهانی متوجه شدیم در سالن حافظ ، گروهی انصراف داده است . آقای علی نژاد تهیه کننده کار به من گفتند : ” سالن را بگیر تا کار کنیم . اگر حالت خوب می شود ، من پشتت هستم .” او دوست صمیمی من است .

غفارمنش در ادامه اضافه کرد : اینگونه شد که سالن را گرفتیم  و شروع به کار کردیم . متاسفانه یک سری اتفاقات افتاد که می توانست کار خیلی بهتر از این باشد ، پدر امیر کربلایی زاده فوت کرد . سامان دارابی اردبیل بود . می خواستم خانم آزاده زارعی در کار باشد که متاسفانه پیدایش نمی کردم  چون برای نقشی که بازیگر دختر بتواند نقش پسر بازی کند ، هیچ دختری مناسب نبود . در نهایت بازیگران جمع شد و با حدود ۱۶ جلسه تمرین کار بسته شد و اجرا رفتیم .

این بازیگر سینما در پاسخ به اینکه آیا تغییری در متن اصلی ایجاد شده است یا نه ، گفت : طنازی هایی را به آن اضافه کردم چون نمایشنامه پایان تلخی دارد ، خواستم تلفیقی شود از طنزها و واژه هایی که امروزی باشد و بچه ها خیلی دوست داشتند از آن ها در کار استفاده کنند . آن شهد اول را به مخاطب می دهم تا زهر آخر را بخورند . متن حدود ۲۰ درصد با متن اصلی تفاوت دارد .

او همچنین در مورد کارگردانی نمایش “پری” به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : از نظر کارگردانی ، این کار را برای خودم ایده آل نمی دانم چون زمانی که برای تمرین داشتیم ، مناسب نبود . در اینگونه کارها به بازیگر اجازه می دهند که اتود بزند تا لحظات طنز به وجود بیاید . سامان دارابی و امیر کربلایی زاده خیلی کلافه شده بودند چون جایشان بازی می کردم و به آن ها می گفتم این را بگو و این را اینگونه اجرا کن . مجبور بودم جای تک تک بازیگران به صورت بداهه اجرا کنم تا نمایش در مسیر فکریم باشد . اینکه به جای بازیگر بازی کنی ، اهانت به بازیگر است اما من مجبور شدم این کار را انجام دهم .

این بازیگر سریال های طنز تلویزیون با بیان اینکه نمایش “پری” یک نمایش ایرانی است که فضای کهن و تاریخی دارد و مربوط به دوران ناصرالدین شاه می شود ، در مورد استقبال مخاطب از نمایش های ایرانی گفت : من فکر می کنم اگر نمایش هایی از این دست اجرا شود ، ذائقه ایرانی ها با آن خیلی هماهنگ است چون سال ها است اینگونه کارها کم اجرا می شود . نمایشنامه های ایرانی خیلی مخاطب دارد منتهی تبلیغات ما ، تبلیغات گسترده ای نیست . فکر می کنم باید از طرف شهرداری ، تلویزیون و … حمایت هایی صورت بگیرد .

امیر غارمنش در پایان گفت : از تمام کسانی که از سالن بیرون آمدند ، بپرسید حالتان چطور است . این نمایش تئاتر آزاد نیست ولی من معتقدم هرکس حالش بد است ، بیاید این تئاتر را ببیند و مطمئن باشد حالش خوب می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *