شاهین چگینی : بخش خصوصی نیاز به تعاملی رو در رو و مثبت با مرکز هنرهای نمایشی و بخش دولتی دارد .


۱۰۱۰۱۱اشاره : مصاحبه زیر با شاهین چگینی ، مدیر تماشاخانه استاد مشایخی در ویژه نامه ی تئاتر فستیوال با نام بهاریه تئاتر فستیوال به مناسبت فرا رسیدن بهار ۱۳۹۵ منتشر شده است .

شاهین چگینی تماشاخانه استاد مشایخی

در چند سال اخیر در کنار سالن های دولتی و نیمه خصوصی تئاتر شاهد تاسیس سالن های خصوصی بسیاری در شهر تهران بوده ایم . بقای این سالن ها که با سرمایه شخصی احداث شده اند ، ارتباط مستقیمی با جذب گروه های نمایشی و البته جلب تماشاگر دارد . در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر شاهد آن بودیم که بخش دولتی برای حمایت از سالن های خصوصی بخشی به نام بخش به علاوه تئاتر فجر را به وجود آورد که تماشاخانه های خصوصی می توانستند تعدادی از کارهای خود را در قالب رپرتوار در کنار بخش اصلی جشنواره به نمایش بگذارند . اکنون که سال ۱۳۹۴ به پایان رسیده است با تعدادی از مدیران این تماشاخانه ها به گفت و گو نشستیم و آن ها از وضیعت تئاتر در سال ۹۴ ، وضعیت سالن های خصوصی ، برنامه های خود برای سال ۱۳۹۵و بخش به علاوه تئاتر فجر گفتند .

شاهین چگینی در مورد فعالیت های تماشاخانه استاد مشایخی در سال ۹۴ و همچنین وضعیت سالن‌های خصوصی توضیح داد : طبق آمار از اسفند ۹۳ تا اسفند ۹۴ ، ۳۲ نمایش در تماشاخانه ما اجرا شد و مجموعا ۱۵۶۰۰ نفر تماشاگر داشتیم . این آمار برای سالنی با ظرفیت ۵۱ نفر ، آمار بدی نیست . تنها مسئله ای که وجود دارد این است که ما از لحاظ کمی ضرر می کنیم .  اینکه در یک سال سی و چند اثر نمایشی در سالنی اجرا شود آمار مثبتی است اما از نظر کیفی به ایده آل هایی که مدنظرمان است ، نرسیده ایم . در سال گذشته چند کار خوب در تماشاخانه ما توسط هم پیشکسوتان و هم نسل جوان اجرا شد اما در نهایت اگر بخواهم برآیند کلی را در نظر بگیرم ، چون بحث کیفی مدنظرمان است و این بحث کیفی به واسطه اینکه در بخش خصوصی فعالیت می کنیم و بحث بازگشت سرمایه مطرح است ، برای تامین هزینه هایمان مواقعی مجبور می شویم سمت نمایش هایی برویم که اگر در شرایط نرمال و عادی قرار داشتیم ،  سمت آن اجراها نمی رفتیم . این مسئله ای است که فکر می کنم مقداری به بخش خصوصی آسیب می رساند .  در جاهایی دست ما بسته است و مجبورم هستیم کارهایی را انجام دهیم که به نفع تئاتر نیست .  به نظر من راه حل آن حمایت است . این مسئله اگر در قالب حمایت‌هایی از طرف اسپانسرهایمان و مرکز هنرهای نمایشی که متولی فعالیت های ما هستند  صورت بگیرد ، قابل جبران است ولی با این وضعیت فکر می کنم که سال بعد هم با این مشکل روبرو باشیم .

مدیر تماشاخانه استاد مشایخی در مورد برنامه های این تماشاخانه در سال ۹۵ گفت : ما مشغول بازسازی سالن خودمان هستیم و تعداد ظرفیت سالن مان را از ۵۱ صندلی به ۶۴ صندلی افزایش می دهیم . به اضافه ی اینکه پشت صحنه مان را تغییر دادیم و برگتر کردیم . در حال احداث یک پلاتو اجرا مناسب در کنار پلاتوهایی که در طبقه ی بالا داشتیم ، هستیم . سعی کردیم تماشاخانه برای سال آینده تغییر بکند . طبعا به دنبال این هستیم به واسطه ی این افزایش ظرفیت اجراهای مناسب تر و بهتر و تعداد تماشاگر بیشتری داشته باشیم . امیدوارم این اقدامات در سال آینده مثمر ثمر باشد . ما این کار را شروع کردیم انشالله که نتیجه هم داشته باشد .

چگینی همچنین در مورد بخش به علاوه تئاتر فجر جشنواره سی و چهارم که تماشاخانه مشایخی نیز در آن حضور داشت ، گفت : بخش به علاوه تئاتر فجر اتفاق خیلی خوبی بود . شاید امسال به طور صد در صد به نتایجی که مدنظرشان بود ، نرسیده اند اما اگر در سال آینده به صورت مستمر پیگیری شود و وقفه ای در آن ایجاد نشود ، اتفاق مثبتی رخ می دهد . به این خاطر که بخش خصوصی نیاز به تعاملی رو در رو  و مثبت با مرکز هنرهای نمایشی و بخش دولتی دارد که این اتفاق در بخش به علاوه تئاتر فجر امسال افتاد . ولی مشکلی که داشت این بود که ما فرصتی برای تولید آثار نداشتیم یعنی مجبور شدیم از کارهایی که اجرا شده بود گزینشی داشته باشیم و به صورت یک رپرتوار اجرا رفتیم . ولی در حالت ایده آل بهتر است که فرصت داشته باشیم و از چند ماه مانده به فجر یا حتی از همین الآن بدانیم که قرار است بخش به علاوه فجر را داشته باشیم و برای جشنواره تولید تازه انجام می دهیم . این اتفاق هم ما را به اهدافی که در بخش خصوصی به دنبال آنیم و هم اهدافی که وزارت ارشاد و هنرهای نمایشی از پایه ریزی این بخش به دنبال آنند ، نزدیکتر می کند .

برای دریافت ویژه نامه “بهار فستیوال” اینجا را کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *