حمیدرضا نعیمی : “هملت یک کمدی مدرن یا تراژدی مدرن با سبک برشت است”


نمایش “هملت” اثر ویلیام شکسپیر به کارگردانی توماس اوسترمایر کاری از کشور آلمان است که در بخش مسابقه بین الملل سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد . یکی از میهمانان این نمایش در دومین شب اجرا حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان تئاتر بود . خبرنگار تئاتر فستیوال به این بهانه پس از پایان نمایش در گفت و گویی کوتاه نظر این کارگردان را جویا شد .  در ادامه می توانید نظر این کارگردان پیشکسوت را درباره ی این نمایش بخوانید :

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان تئاتر که در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر با نمایش “ترور” در بخش مسابقه تئاتر ایران حضور دارد در رابطه با اجرای نمایش “هملت” کاری از کشور آلمان گفت : “این نمایش بهترین نمایشی بود که من در جشنواره دیدم  و به جرات می توانم گفت که این کار با تمام تئاترهایی که دیدم فاصله زیادی داشت .”

نعیمی ضمن خسته نباشید به گروه نمایش “هملت” گفت : “این نمایش مورد توجه و استقبال بی نظیر تماشاگران ایرانی و خارجی قرار گرفت و من بسیار از اجرای باشکوه این گروه در ایران خوشحال هستم “

این کارگردان تئاتر ، نمایش “هملت” را نگاه بسیار تازه ای به یک تراژدی بزرگ از شکسپیر معرفی کرد و گفت : “همان طور که دورنمات می گوید :” تراژدی مدرن کمدی است ” . به درستی می توان بیان کرد این نمایش مصداق این جمله از دورنمات است . زیرا آن ها به زیبایی یک کمدی مدرن یا تراژدی مدرن را از نمایش”هملت” آن هم به شیوه برشت ارائه دادند .

حمیدرضا نعیمی در ادامه افزود : “به نظر من این اجرا آنقدر زیبا بود که دیگر از آن تعاریف گذشته در این اثر خبری نبود و ما از لحظه اول بودن و نبودن را جدی نگرفتیم ، یعنی بازیگران باعث شدند هیچ چیز را جدی نگیریم در حالی که همه چیز از جمله بازی ها و طراحی صحنه ای خارق العاده بسیار جدی بودند  و در مدت دو ساعت و چهل دقیقه نمایش ما گذر زمان را احساس نکردیم .”

نعیمی طراحی صحنه و لباس را از مهمترین المان بازیگر نقش هملت دانست و گفت : “بازیگر نقش هملت در این اجرا دیگر آن بازیگر نارسیس ، خوش اندام و بسیار شیک نبود بلکه بازیگری بود که کاملا اضافه وزنش احساس می شد ولی با این حال در اوج انعطاف بدنی ، بیانی و حسی قرار داشت و تمام این ها نشان دهنده این است که نمایش هملت اثری فکر شده با تمرین فراوان است و کاملا برای آن هزینه شده است .حال تامین این هزینه یا از طرف دولت بوده و یا تهیه کننده ای خصوصی داشته است ، در هر حال هملت کاری بود که اگر برای آن هزینه نمی شد هرگز به این قدرت در اجرا نمی رسید.

این کارگردان فعال تئاتر ، زیبایی دیگر هملت را تلفیق سینما و تئاتردانست و گفت : “اجرای اکپرسیونیستی کار در نورپردازی در بعضی از تصاویر کاملا اجرا را زیباتر کرده بود که البته راجع به آن می توان ساعت ها حرف زد . اما این نمایش یک کار آموزشی بود و باعث خوشحالی من است که توانستم این کار را ببینم .”

کارگردان نمایش “ترور” در رابطه با آثاری که در جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر جضور دارند گفت : “هیچ کدام از کارهای جشنواره امسال چه نمایش های ایرانی و چه خارجی ، هیچکدام به هیچ وجه حتی چند درصد از توقع من را هم برآورده نکرد ولی نمایش “هملت” شاهکار بود و می توانم بگویم تنها کاری بود که در جشنواره امسال دیدم و خوب بود .”

وی در پایان در پاسخ به چگونگی ارزیابی کیفیت جشنواره امسال نسیت به سال گذشته گفت : ” من امسال همه کارها را ندیدیم فقط چند کار دیدم لذا نمی توانم راجع به جشنواره ای که ۵۰ تا ۱۰۰ کار در آن اجرا می شود حرفی بزنم من شاید در جشنواره ده کار بیشتر ندیده باشم پس نمی توانم نظری راجع به جشنواره بدهم .”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *