در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

زکیه سیف : “سرزمین تهی سران” مخاطب خاص و عام تئاتر را راضی نگه می دارد .


زکیه سیف بازیگر جوان تئاتر این روزها در نمایش “سرزمین تهی سران” به نویسندگی و کارگردانی روزبه اختری که در تماشاخانه دیوار چهارم در حال اجراست ، حضور دارد . وی از سال ۹۱  وارد حوزه تئاتر شد و تاکنون در نمایش هایی چون “تنهایی پرهیاهو” به کارگردانی کاوه آهنین جان ، “مرگ برمرگ” به کارگردانی مهران سلگی ، “عکس تمام رخ شروع یک مرگ” به کارگردانی زیبا باقرشاهی و … ایفای نقش کرده است . به بهانه حضور این بازیگر جوان در نمایش “سرزمین تهی سران” خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با وی انجام داده است که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

تئاتر فستیوال

  • از تجربه همکاری خود با آقای اختری و حضور در نمایش “سرزمین تهی سران” بگویید .

آشنایی من با آقای اختری به اجرای نمایش “تنهایی پرهیاهو” به کارگردانی امیرکاوه آهنین جان برمی گردد . من با ایشان در آن اجرا هم بازی بودیم . پس از حدود ۵ماه پیشنهاد همکاری در نمایش “سرزمین تهی سران” از طرف آقای اختری به من داده شد و از۳خرداد تا ۸تیر این نمایش را در سالن مهرگان اجرا کردیم . پس از آن از اول مرداد ماه این نمایش در تماشاخانه دیوار چهارم مجددا به روی صحنه رفت . بیست شب از اجرای نمایش “سرزمین تهی سران” همزمان بود با بازی من در نمایش “مرگ بر مرگ” به کارگردانی مهران سلگی ، در این مدت آقای اختری همکاری زیادی با بنده داشتند و من سعی کردم باتمام انرژی روی صحنه ظاهر شوم .

  • در رابطه با نقش خود در نمایش “سرزمین تهی سران ” و پذیرفتن آن بگویید .

اولین روز که برای تمرین این نمایش آفیش شده بودم ، با این ذهنیت بر سر تمرین رفتم که “کله پوکها”ی نیل سایمون از جمله  نمایشنامه هایی است که بارها اجرایش را دیده ام . ولی با توجه به اینکه آقای اختری تجربه ۱۷ سال تجربه در این حرفه را دارند و در اجرای قبلی که با هم همکاری داشتیم ، نقشی که بر عهده داشتند را بسیار متفاوت ایفا کرده بودند ، اگر اتفاقی عجیب در اقتباس ایشان ازمتن میدیدم تعجب نمی کردم اما با این وجود باز هم وقتی بر سر تمرینات حاضر شدم ، این سوال برایم ایجاد شد که چطور می توان یک متن تکراری را به اثری تبدیل کرد که انگار تابه حال اجرایی از آن دیده نشده باشد .

نقش من در نمایشنامه “کله پوکها” ، ینچنا ی دستفروش است و کارگردان این فروشنده دختر را کاراکتری با نام “گلروس سگ صورت” با گریم فوق العاده ، شخصیتی لات با خوی مردانه و سبیل در نظرگرفته است ، دختری که با این خصوصیات گفتاری و رفتاری، قصاب دهکده عاشق اوست و برای اهل بازار و مردم هم سطح خود مدام کری می خواند و همگی از او حساب می برند .

در قسمت هایی از نمایش دیالوگ های بهمن مفید در فیلم قیصر را باید بیان می کردم . تجربه این نقش برای من بسیار جذاب بود ، زیرا نقش مردی را برعهده داشتم که لازمه آن تقلید تیپ و صدا بود . من نهایت تلاشم را برای ایفای این نقش کردم و چون مردم ما با فیلم قیصر خاطره دارند ، این نقش را برای من دوست داشتنی تر می کرد . من با این نقش زندگی کردم و با درایت کارگردان سعی کردم به آنچه ایشان از من می خواستند نزدیک شوم .

  • تاکنون اجراهای بسیاری از متن کله پوک ها نیل سایمون به روی صحنه رفته اند . شما به عنوان بازیگر این نمایش ، آیا برای ایفای نقش خود از آن اجراها ایده ای گرفته اید ؟

خیر ، چند اجرا از “کله پوکها” دیده ام اما به هیچ وجه حتی یک ایده از آن اجراها نگرفتم . به این دلیل که اجرای ما به قدری خلاقانه ومتفاوت است که جایی برای این کار باقی نگذاشته و حتی به اجراهایی که از این متن دیده ام ، نزدیک هم نبوده است . در اکثر اجراهایی که از “کله پوکها” می بینیم ، همگی عینا خود متن را روی صحنه می آورند اما کارگردان ما با اقتباس از “کله پوکها” به شکلی کاملا متفاوت این کار را پیش برده است .

  • از بازخورد مخاطبان با این سبک اجرایی بگویید .

بازخورد بسیار خوبی از مخاطبان داشتیم . باتوجه به اینکه اجرای اول ما در ماه مبارک رمضان و همزمان با مسابقات جام جهانی بود ، ولی استقبال خوبی از کار صورت گرفت و اهالی تئاترو سینما و حتی مخاطبان عام هم از نمایش استقبال کردند . با توجه به اینکه در سبک کمدی یک خطر وجود دارد که اگر از مرز کمدی خارج شود و افراط صورت گیرد ، مخاطب خود را ازدست می دهد ، اما این نمایش حرف های زیادی برای گفتن دارد و واقعیت هایی که گاهی با آن مواجهیم راعنوان می کند ، بنابراین قطعا بازخورد خوبی خواهد داشت .
درحال حاضر هم که در تماشاخانه ی دیوار چهارم اجرا داریم ، همچنان بازخورد خوبی داریم . وقتی نمایشی می تواند مخاطب عام و مخاطب خاص را راضی نگه دارد و یا بیشتر از چیزی که انتظار دارد را به مخاطب خود ارائه دهد قطعا نمایش موفقی خواهد بود .

  • آیا از ابتدا همراه گروه بودید ؟ برای رسیدن به نقش خود چه تمریناتی انجام دادید و چه مدت زمان برد ؟

خیر ، یک ماه قبل از اجرا به گروه اضافه شدم و روزی ۴ساعت تمرین داشتیم . بعد از تمرین  نیز علیرغم امتحانات ترم دانشگاه  ، درهر فرصتی استفاده می کردم و تا دیروقت روی کلمه به کلمه ی دیالوگ ها فکر می کردم که چگونه دیالوگ ها را با زبان بدن هماهنگ کنم .

برای رسیدن به نقش ابتدا با کارگردان مشورت کردم و از اساتید بازیگری در دانشگاه راجع به نقش نظرخواهی کردم . همچنین با دیدن فیلم و مشاهده ی افرادی در جامعه با مشخصات رفتاری پرسوناژ “گلروس سگ صورت”  از جزییات میمیک صورت ، بدن و لحن آن ها ایده گرفتم حتی گاها در خیابان پشت سر این افراد راه می رفتم و به جزئیات رفتاری و گفتاری آن ها دقت می کردم . اما در نهایت تصمیم کارگردان و راهنمایی های ایشان تعیین کننده ایفای نقش من بود .

  • حرف پایانی .

از آقای اختری کارگردان بااخلاق وحرفه ای این گروه ممنون هستم که در کنار مدیریت خوب خود ، تجربه ای خوب را برای گروه رقم زدند و گروهی دوستانه و مقید به قوانین را در کنار یکدیگر شکل دادند .
همچنین از آقای احمد نگهبان گریمور بی نظیر و خانم بایه طراح لباس صبور و خلاق و ساریناد عزیز طراح حرکت این نمایش که تاثیر بسزایی درایفای نقش کاراکترهای این اثر داشتند تشکر می کنم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *