در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال؛

زیریار داداسیان: “گل های دست ساز” یک نمایش ملی و دارای نشانه هایی از فرهنگ ملی ارمنستان است


نمایش “گل های دست ساز” به نویسندگی درنیک دمیرچیان و کارگردانی زیریار داداسیان از ارمنستان یکی از نمایش هایی است که در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت. به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید:

تئاتر فستیوال
در رابطه با اجرای این نمایش و سابقه حضورتان در ایران برای ما توضیح دهید.

ما در ارمنستان این اجرا را به خاطر ارزش های تربیتی که دارد بیشتر برای بچه ها اجرا می کنیم چون در آن نقاشی و نشانه های زیادی از فرهنگ کشورمان وجود دارد.

سال ۲۰۱۴ نیز ما با نمایش “آردالیون” به ایران آمدیم، نمایشی بود که بیشتر دراماتیک بود و اجرای سفت و سختی داشت. “آردالیون” بیشتر تم مذهبی داشت و “گل های دست ساز” بیشتر تم ملی دارد. تاکنون اجراهای متفاوت دیگری هم داشته ایم.
در مورد کمپانی تان در ارمنستان برای ما توضیح دهید. فقط نمایش های صحنه ای اجرا می کنید یا اینکه گونه های دیگری نیز اجرا می کنید؟
نمایش هایی که اجرا می کنیم نباید کلام داشته باشد، پانتومیم است ولی نه پانتومیم کلاسیکی که در ذهن تان است مثل مارسل مارسو یا بازیگرانی که با صورت سفید اجرا می کنند. تقریبا بی کلام است ولی داستان دارد، در خودش درام دارد.
در چه کشورهایی این نمایش را به روی صحنه برده اید و بازخورد مخاطبان چگونه بود؟
عالی بود، خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم. این نمایش در خیلی از کشورها اجرا شده ولی یکی از جالب ترین و متفاوت ترین اجراهایی که داشتیم در کتابخانه عمومی لس آنجلس بود. تماشاچیانی که داشتیم از ملیت ها و رنگ های مختلف بودند. اینکه ملیت های مختلف یک جا بنشینند و چگونه از نمایش استقبال کنند، برایم جالب بود. تقریبا همین استقبالی که در ایران از نمایش ما شد، آنجا نیز همین استقبال را داشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *