در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال؛

سید سوران حسینی: مردم مریوان بسیار خوب، حرفه ای و تکنیکی با نمایش ها برخورد می کنند


نمایش خیابانی “سانتیمتر” به نویسندگی و کارگردانی سید سوران حسینی از مریوان یکی از نمایش هایی است که در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در محوطه تئاتر شهر اجرا شد. به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید:

تئاتر فستیوال

سید سوران حسینی در رابطه با نمایش خیابانی “سانتیمتر” توضیح دهید : نمایش ما در مورد صحبت کردن و خواسته دل آدم ها با هم است . اسم این نمایش سانتیمتر است ، یعنی ممکن است شما که الان با من در حال مصاحبه کردن هستید ، ۱۰ سانتیمتر از مادر خود دور باشید . ولی هیچ وقت این ۱۰ سانتیمتر را کشف نکنید . این فاصله ها را با یک متر ، سانت می کردیم و می گفتیم از این فاصله ها ، وصیت نامه بنویسید . در نمایش مردم وصیت هایشان را می نوشتند و وصیت ها را جمع می کردیم . بعد آنها بر روی تخت که از قبل آماده کرده بودیم ، می خوابیدند و روی آن ها کفن می گذاشتیم و وصیت ها را می خواندیم . فاصله ما با خوشی ، انسانیت ، آزادی و … بسیار زیاد شده است . ما در این نمایش سعی کرده ایم فاصله ها را از لحاظ سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی نشان دهیم .

حسینی که نویسندگی این نمایشنامه را نیز برعهده داشت ، درباره مدت زمان نگارش آن گفت : نگارش این نمایشنامه حدود یکسال زمان برد و من به مدت یک سال روی آن فکر کردم و بر روی یک تز روانشناختی کار کردم .

او درباره این نمایش توضیح داد : ما برای این نمایش از بادکنک هلیوم استفاده کردیم و روی آن نوشتیم “دوستت دارم” یا “آزادی” . وقتی بادکنک به هوا می رفت به این معنا بود که وقتی چیزی برود دیگر بر نمی گردد . یعنی باید قدر داشته هایمان را بدانیم . در این نمایش به بی مهری نسبت به هنرمندان اشاره می شود که با هزینه های بسیار کم کار می کنند و به عشق مردم می آیند و پولی گیرشان نمی آید .

سوران حسینی که پیش از این در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت کرده است ، درباره تاثیر این جشنواره بر تئاتر خیابانی کشور توضیح داد : جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به غیر از شهر مریوان در تئاتر تمامی شهرهای کشور و فراتر از مرزها نیز تاثیر داشته است . به عنوان مثال یکی از چیزهایی که ما در شهر مریوان با آن دست و پنجه نرم می کنیم ، مشکلات اقتصادی است . این آزادی و این انتخاب که در جشنواره مریوان وجود دارد شاید در جشنواره تئاتر فجر وجود نداشته باشد . جشنواره مریوان به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی ایران ، هر ساله پذیرای هنرمندانی است که برخی از آنها فقط برای این جشنواره کار می دهند و در جشنواره های دیگر شرکت نمی کنند .

او همچنین اضافه کرد : سالانه مردم بسیاری از کشور و خارج از کشور برای دیدن نمایش ها می آیند و بزرگترین رویداد تئاتر خیابانی کشور است . سالانه حدود ۴۰ اثر در جشنواره حضور پیدا می کنند و بیشتر از ۱۵۰ اجرای تئاتر خیابانی در مریوان داریم . مردم مریوان بسیار خوب ، حرفه ای و تکنیکی با نمایش ها برخورد می کنند و با آن ارتباط می گیرند . خیلی از مردم مریوان ناخودآگاه بازیگران تئاتر خیابانی شده اند یعنی به مریوان شهری پر از بازیگر می گویند .

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا تئاتر صحنه ای هم به اندازه ی تئاتر خیابانی در مریوان جریان دارد ، گفت : بله . گروه های فعالی دارد که زحمت می کشند و کار می کنند . به تازگی اثری از گروه باران اجرا رفت ولی تئاتر خیابانی در مریوان پررنگ تر است چون مردم بیشتر با این گونه نمایشی انس گرفته اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *