در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال:

مهدی صالحیار : با نمایش خیابانی، راحت تر می توان در جشنواره شرکت کرد


نمایش خیابانی « زینب پاشا » به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار از تبریز یکی از نمایش هایی است که در بخش نمایش های خیابانی سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا شده است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

مهدی صالحیار درباره اجرای نمایش محیطی « زینب پاشا » در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : نمایش « زینب پاشا » در عین حال که فضایی فولکلور دارد ، مربوط به شخصیتی تاریخی در دوره مشروطه است . یکی از خانم هایی که در تبریز ، علیه بازاری هایی که احتکار می‌کردند ، قیام می‌کند و انبار آنها را برای مردم بی بضاعت خالی می‌کند . من این قصه را در قالب یک اثر بدون کلام و با حرکت و فرم اجرا کرده ام .

او در پاسخ به این سوال که آیا این نمایش آیین خاصی را به نمایش می گذارد ، گفت : به شکل کلی نه ، اما همانطور که گفته ام ، یک سری حرکات آیینی را با داستانی که مربوط به شخصیت تاریخی زینب پاشا است ، تلفیق کرده ام .

صالحیار درباره طراحی حرکات موزون این نمایش توضیح داد : حرکات موزونی که در این نمایش می بینید ، با آشنایی و تسلط روی انواع حرکات موزون آذری طراحی شده است . در گروه مان مربی هایی داریم که این نوع حرکات را آموزش می‌دهند و با کمک آنها ، متناسب با حرکات نمایشی ، این فرم را طراحی کردیم .

کارگردان نمایش محیطی « زینب پاشا » که در دوره های مختلف جشنواره تئاتر فجر ، در بخش نمایش های خیابانی حضور داشته است ، در خصوص علاقه به تجربه کارگردانی اجرای صحنه ای گفت : ما در شهر خودمان اجراهای صحنه ای داریم . مثلاً ما « اپرای لیلی و مجنون » را یک ماه پیش در تبریز به روی صحنه بردیم و در حال حاضر نمایش « کور او غلو » در تبریز اجرا می‌شود که بر پایه فرم و حرکت است . ولی آنها نمایش هایی هستند که معمولا به خاطر طولانی بودن پروسه تولید ، فرصت ارائه در جشنواره ها را ندارند ولی در بخش خیابانی راحت تر می‌شود در جشنواره اجرا رفت .

مهدی صالحیار در پایان درخصوص برنامه های آینده ی گروه نمایشی خود گفت : در حال حاضر مشغول آماده سازی نمایشی هستم که تلفیق حرکت و عروسک های سایه ای است و میخواهم در فستیوال های خارج از کشور اجرا کنم . تا به حال ما در چند جشنواره خارج از کشور مثل ارمنستان ، هندوستان ، گرجستان و بلغارستان اجرا کرده ایم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *