در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

محسن اکرمی : نمایش عروسکی ، نمایش پرخرجی است و نیاز به حمایت دارد .


نمایش “رویای پرومته” به نویسندگی و کارگردانی محسن اکرمی یکی از نمایش هایی است که در بخش تجربه هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی اجرا شد . اکرمی که اولین دوره ای است در جشنواره نمایش عروسکی شرکت کرده ، این نمایش را با گروهی از نوجوانان کانون پرورش فکری یزد به روی صحنه برده است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با وی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

محسن اکرمی با بیان اینکه نمایش “رویای پرومته” نگاهی به داستان پرومته ، از اساطیر یونان ، دارد ، گفت : این نمایش در سه بخش آفرینش ، آتش یا دانایی و جهان امروز ، نگاهی به دنیای امروز دارد . نمایش با سوال هایی که برای مخاطب ایجاد می کند ، ذهن او را درگیر می کند که برداشت های متفاوتی اتفاق بیفتد . نمایش ، جلوه های بصری خوبی دارد مانند ساخت عروسک ها با روزنامه که حتی برای مخاطبان کودک که مفهوم را نتوانستند درک کنند ، هم جالب بود .

وی با بیان اینکه “رویای پرومته” یک نمایش کارگاهی است ، در این رابطه توضیح داد : “رویای پرومته” یک نمایش کارگاهی است که در کارگاه نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد تولید شده است . عروسک گردانان نمایش ، اعضای نوجوان کانون هستند و این کار کارگاهی از تابستان گذشته شروع شد .

وقتی بچه ها کتاب “پرومته” را در کانون خواندند ، بسیار برایشان جالب بود و قصه نمایشی که ما اجرا کردیم ، به شکل کارگاهی و با مشارکت اعضای این کارگاه اتفاق افتاد . از تنظیم متن و طرح نمایشنامه تا ساخت عروسک و شیوه اجرای خلاقانه با روزنامه ، همگی در کارگاه نمایش اتفاق افتاد . من هم ، مربی بچه ها بودم و همراهی شان می کردم و تکنیک ها را آموزش دادم . خوشبحتانه نمایش در بخش تجربه که به نظرم بخش خوبی در جشنواره نمایش عروسکی است و نمایش های خلاقانه و کسانی که در عروسک سازی و عروسک گردانی نوآوری دارند ، اجرا می شود .

کارگردان نمایش “رویای پرومته” با اشاره به اینکه بیشتر فعالیتش در زمینه تئاتر کودک است ، گفت : چهارده سال است که در کانون پرورش فکری کار تئاتر انجام می دهم ، بیشتر هم عروسکی کار می کنم و به همین دلیل مجالی دست نداد که کار بزرگسال و غیر عروسکی  انجام دهم .

وی همچنین در مورد اجرای تئاتر کودک و عروسکی در یزد گفت : متاسفانه در یزد تئاتر کودک خیلی ضعیف است . مخصوصا نمایش عروسکی که اصلا انجام نمی شود . دو سال است که در تلاشیم با تربیت عروسک گردان ها ، از سنین نوجوانی ، در نگاه مردم نسبت به نمایش عروسکی تغییری ایجاد شود  و بتوانیم به نمایش عروسکی رسمیت دهیم.

محسن اکرمی در پایان گفت : نمایش عروسکی ، نمایش پرخرجی است . ای کاش حمایت هایی از این کار صورت گیرد ، خصوصا در شهرستان ها . بخش آموزش  و مسیر انجام کارهای عروسکی هموارتر باشد و امیدوارم در شهر یزد گروه های زیادی تشکیل شوند و نمایش عروسکی اجرا کنند و بزرگسالان و کودکان نمایش های زیادی را در این بخش ببینند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *