در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال؛

میکائیل شهرستانی: آرزو می کنم با رعایت دستور العمل ها ، مردم به دیدن تئاتر بیایند


طبق اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیه ی فعالیت های هنری از جمله سینما ، تئاتر و موسیقی ، با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا ، ازاول تیرماه طبق آیین نامه منتشرشده ( کلیک کنید ) مجاز به فعالیت می باشند و بازگشایی خواهند شد .

بعد از انتشار این خبر با تعدادی از هنرمندان تئاتر تماس گرفتیم و نظر آنها را به عنوان عضوی از خانواده تئاتر که مشمول این اطلاعیه می شوند ، جویا شدیم که آیا اساسا با بازگشایی تئاتر در این شرایط و با توجه به پروتکل منتشر شده ، موافق هستند و یا خیر .

میکائیل شهرستانی ، کارگردان و بازیگر تئاترپیش از تعطیلی تئاتر، نمایش “آگوست در اوسیج کانتی” را در تماشاخانه مهرگان به روی صحنه داشت و قرار است با بازگشایی سالن ها، این نمایش را مجددا به روی صحنه ببرد. در ادامه می توانید مصاحبه ی او در رابطه با بازگشایی تئاتر با خبرنگار تئاتر فستیوال بخوانید :

تئاتر فستیوال

با توجه به اینکه در چند روز اخیر شاهد افزایش مبتلایان به کرونا در کشور بودیم، نظرتان در مورد بازگشایی سالن های تئاتر چیست؟

واقعیت اینست که ما چندین دهه است که هر سال‌ در معرض بیماریهای ناشناخته یا شناخته شده ای قرار میگیریم. که معمولاً هم از آنسوی مرزهاست. از آنفولانزای مرغی و خوکی بگیر تا انواع بیماریهای صعب العلاج دیگر. شما کی اینهمه دور و اطرافیانتان دچار سرطان میشدند یا بیماریهای عصبی و بیماری روز m.s میگرفتند؟ واقعاً کی اینهمه مردم رنجور بودن که در این روزگار هستند و هستیم. بهر صورت این تاوانی است که باید بپردازیم. مگر غیر این راه بخواهیم. که البته این آخِرین اش هم که دیگر نور الا نور ست و دست ساز و جهش یافته، و شنیده ام‌ تغییر ماهیت هم‌ میدهد. مثل خیلی از آدمهای این روزگار….ولی باید مراقبت کرد تا جای ممکن. میتواند دردسر ساز باشد و میتواند هم با رعایت پروتکلهای لازم و ضروری این دوره را هم از سر گذراند. که قلباً آرزو میکنم بگذرانیم.

به نظر شما مردم در این شرایط از تئاتر استقبال می کنند؟
چهار ماه هست که خیلی از مردم در اینگونه مجامع و گردهمایی ها حضور نداشته اند. آرزو میکنم که باز عرض میکنم با رعایت دستور العمل های صادر شده و ضروری به تاتر بیایند و از آن لذت ببرند.

به نظر شما با توجه به آیین نامه تنظیم شده ، از لحاظ اقتصادی شرایط بازگشایی تئاتر برای هنرمندان چگونه است ؟ آیا این بازگشایی راهگشای مشکلات هنرمندان خواهد بود ؟
بهیچ وجه. ساده ترینش اینکه باید برای حفظ سلامتی مخاطبین( این وسط جان ما و بازیگرانمان هیچ، به حساب نمیآید) نیم ظرفیت سالن باید بلیط فروخته شود. نیم دیگرش را چه کسی تقبّل میکند ؟ وزارت ارشاد ؟ دولت؟ که بارها قول حمایت دادند و ما هیچ ندیدیم. ما “طایفه ی هنر” گویی شهروندان درجه ی سه محسوب میشویم… حتی بقدر مالیاتی که میدهیم هم امنیت شغلی نداریم. در همه ی زمینه ها این مردم اند که محکوم به داوطلب شدن ‌و در صف اول سختی ها ایستادن‌ و‌مقاوت کردن باید باشند.

پیش از تعطیلی تئاتر شما نمایش آگوست در اوسیج کانتی را روی صحنه داشتید و حال با بازگشایی تئاتر، قصد دارید این نمایش را مجددا به روی صحنه ببرید. درباره ی این شروع دوباره و تمهیداتی که با توجه به شرایط موجود برای این کار در نظر گرفته اید، برای ما بگویید.
گروه بشدت در رعایت اصول ایمنی تلاش کرده و‌ میکند؛ ولی امیدوارم مسئولین نیز به فراهم ساختن و در اختیار سالن ها قرار دادن آن امکاناتِ لازم ‌و ضروری اعم از وسایل ضد عفونی و شستشو و ماسک و دستکش و تب سنج هایی که در زمان ورود تماشاگران دمای بدنشان سنجیده میشود عمل کنند و زودتر در اختیار سالن دار ها قرار دهند‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *