در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

نوراله لک : اهمیت دادن به کودک و تئاتر کودک و نوجوان زیر بنای فرهنگی یک نسل را می سازد


نمایش خیابانی “یک چالش نه چندان کوچولو و خونه مادربزرگه” به کارگردانی نوراله لک از خمینی شهر اصفهان یکی از نمایش هایی است که در بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

مینا محمدی پور – تئاتر فستیوال : انتخاب متن بر چه اساسی انجام شد و چه ویژگی هایی داشت ؟

من خود نویسنده ی این تئاتر هستم و احساس کردم آینده کودک و نوجوان امروز  دارد به گونه ای طراحی می شود که شاید مفهوم و جایگاه مادربزرگ در فرهنگ ایرانی محو شود . کودک امروز قادر به برنامه ریزی ریزی است . او باهوش است و می فهمد پس می تواند تصمیم بگیرد . قصه شبیه یک نقشه پیش می رود و کودک نقش بزرگتر و بزرگتر نقش کوچکتر را بازی می کند . او آینه ای روبروی بزرگترش می شود تا بتواند مادر بزرگ را به کانون خانواده برگرداند …

از اجرایتان در جشنواره راضی بودید ؟

رضایت مولف از اثر خود همیشه یک وضعیت نسبی دارد . عوامل زیادی در یک اجرای خیابانی دست به دست هم می دهد تا ویژگی های استاندارد به خود بگیرد .

آیا پیش از این هم در جشنواره حضور داشتید ؟

خیر برای اولین بار است در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان شرکت می کنم .

ارزیابی تان از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در شهرستان همدان بگویید ؟ به نظرتان چه معایب و چه نکات قوتی دارد ؟

همدان قابلیت بسیار زیادی از لحاظ سخت افزاری دارد . قابلیت های تاریخی آن جذابیت و کشش برای حضور در این جشنواره را افزایش می دهد . همدان حالا قطب تئاتر کودک در منطقه است و خوب نیست جشنواره ای با این متر و معیار مکان مناسب برای اجرای تئاتر خیابانی ندارد و پلاتوهای آن ظرفیت کمی برای تماشاچیان دارد .

وضعیت تئاتر کودک و نوجوان را چطور می بینید ؟ آیا در خمینی شهر از اجرای آثار کودک حمایت می شود ؟

باید قبول کنیم اهمیت دادن به کودک و تئاتر کودک و نوجوان زیر بنای فرهنگی یک نسل را می سازد . اگر هر قصوری اتفاق بیفتد در یک نسل تاثیر می گذارد . به نظرم حال تئاتر کودک و در مقیاس بزرگتر حال تئاتر کشور خوب نیست . جشنواره ها مسکن های التیام دردند . هنرمندان امنیت و آینده شغلی مطمئن ندارند .

وضعیت تئاتر خیابانی در خمین شهر به چه شکل است ؟

چندسالی است که سازمان فرهنگی اجتماعی شهرستان خمینی شهر در ایام نوروز و تابستان از تئاترهای خیابانی حمایت می کند . تئاتر خیابانی جای خود را بسیار در دل مردم این شهر باز کرده و استقبال پرشوری از آن به عمل می آید .

اگر صحبت پایانی دارید ، بفرمایید .

بابد به همه زحمت کشان و برگزار کنندگانی که در این چند روز برای هرچه بهتر شدن جشنواره تلاش کردند و می کنند ، خسته نباشید گفت و امیدوارم برنامه ریزی اجراها در سال آینده به گونه ای اتفاق بیفتد که گروه ها بتوانند آثار هنرمندان دیگر را ببینند و همزمانی اجراها مانع این کار نباشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *