در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

نیما نادری : نسل ما از گفتن حقیقت تلخ نمی ترسد .


نیما نادری کارگردان و بازیگر جوان تئاتر ، این روزها مشغول نگارش نمایشنامه ای جدید است . وی در یکی از اجراهای نمایش ” از خط زرد فاصله بگیرید ” به نویسندگی الهه مجلسی و کارگردانی رضا رشادت ، به تماشای این اثر نشست . به این بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با این هنرمند درباره این نمایش ، وضعیت تئاتر و برنامه های وی در حوزه تئاتر انجام داده است که در ادامه می توانید آن را بخوانید .

تئاتر فستیوال

نیما نادری با بیان اینکه مدت ها از تئاتر دور بوده است ، تماشای ” از خط زرد فاصله بگیرید ” به کارگردانی رضا رشادت را یک شروع خوب برای دوباره تئاتر دیدن خودش دانست و در رابطه با کیفیت این اثر گفت :  این نمایش ، متن اجتماعی بسیار جذابی دارد . من مدت زیادی است که به تماشای تئاتر نیامده ام ، البته با خودم قهر بوده ام نه با تئاتر . اما تماشای این نمایش بعد از یک مدت طولانی تئاتر ندیدن ، شروع بسیار خوبی برای من بود .

وی نگارش تئاتر مستند را دشوار عنوان کرد و گفت : به نظر من نمایش ” از خط زرد فاصله بگیرید ” در حیطه تئاترهای مستند جای می گیرد . نگارش این نوع نمایشنامه ها دشوار است . چون در نگارش ، با حقیقت عیان مواجه هستیم و باید آن حقیقت را تبدیل به قصه کرد و بعد به بازیگران ارائه داد . خوبی نسل ما این است که تعارف و ابایی برای گفتن حقیقت تلخ نداریم و از کسی خجالت نمی کشیم و نمی ترسیم و نمونه و نشانه آن ، همین نمایش های مستند است . نمایش هایی که از دل جامعه و شهر آمده و صبح تا شب با آن درگیر هستیم . بسیاری از افرادی که به تماشای این نمایش آمده اند ، از بچه های تئاتر نبوده اند اما خیلی خوب است که همه مردم بیایند و اینگونه نمایش ها را بینند . تعداد این آثار در تئاتر بسیار کم است . به همین خاطر پیشنهاد می کنم تا وقتی که این نمایش بر روی صحنه است ، وقت را ازدست ندهید و به تماشای آن بنشینید .

این کارگردان با بیان اینکه وضعیت تئاتر ترسناک شده است ، در خصوص وضعیت تئاتر اظهار داشت : وضعیت تئاتر کمی ترسناک شده است و این درد و دلی بسیار طولانی و مفصل است که نمی توان اکنون به آن پاسخ داد . ماجرا از جایی شروع شد که بزرگترهای ما احساس کردند ، وقتی تئاتر خصوصی شود ، اوضاع بهتر خواهد شد . ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد . البته کار کردن این گروه های تئاتری ، یک نعمت است . اینکه هنوز افرادی وجود دارند که ناامید نشده اند و می توانند هنوز کار کنند . امیدوارم دانشجویان جدید و بچه های قدیمی همچنان کار کنند و اتفاقات خوبی در تئاتر بیفتد .

نادری از نگارش نمایشنامه ای جدید خبر داد و در این رابطه توضیح داد : امیدوارم که دردها و زخم هایی که در طی این پنج ساله کشیده ام را بتوانم تبدیل به دو ساعت نمایش کنم و آن را به تماشاگر نشان دهم . اکنون نزدیک به دوسال است که مشغول نگارش این نمایشنامه هستم ولی هنوز اسمی برای آن انتخاب نکرده ام . بین اسم هایی چون ” کارخانه به باد رفت بابا! ” و یا ” الف ” و یا … تردید دارم .

وی در پایان در خصوص وضعیت تئاتر افزود : هنوز من گیج هستم و نمی دانم چه وضعیتی برای تئاتر در حال اتفاق افتادن است . همانطور که در جامعه هم گنگ شده ایم ، سینما و ورزش ما نیز دچار چنین وضعیتی است . همه جا هنوز طوفان است و آرام نشده تا ببینیم که کدام قایق ها سالم مانده اند و کدام کشتی ها از بین رفته اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *