در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال؛

پاول ژو کوتاک: “شهر بد” به انقلاب کارگری لهستان و “سکوت” به جنگ تراژیک سوریه می پردازد


پاول ژو کوتاک از لهستان، با دو نمایش “شهر بد” که در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحته رفت و نمایش خیابانی “سکوت” که در پارکینگ تالار وحدت اجرا شد، در سی و هشمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد. به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال، گفت و گویی با این کارگردان لهستانی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید:

تئاتر فستیوال
در مورد نمایشنامه “شهر بد” برای ما توضیح دهید. جامعه ای که در نمایش مورد بحث است، چه جامعه ای است؟
این نمایش داستانی واقعی را روایت می کند که در سال ۱۹۰۵ در لهستان اتفاق می افتد و نوعی انقلاب کارگری محسوب می شود. در آن زمان در لهستان کارگران شرایط کاری بسیار سختی داشتند، ۱۶ ساعت در روز کار می کردند و هیچ بیمه خدماتی و اجتماعی نداشتند و درآمد خیلی پایینی هم داشتند. به خاطر این شرایط سخت کاری، کارگران نه تنها در لهستان که در کشورهای دیگر، یک اعتراض عمومی بزرگ را علیه صاحبان صنایع ایجاد کردند.
با به روی صحنه آوردن این نمایش، صرفا یک نگاه تاریخی به این ماجرا دارید یا اینکه فکر می کنید این نمایش متناسب با شرایط حال حاضر کشورتان نیز می باشد؟
متاسفانه این روزها هم این داستان در حال اتفاق افتادن است برای مثال وقتی این نمایش را در هندوستان اجرا کردیم، کسانی که نمایش را دیدند، اعتقاد داشتند که این نمایش، تاریخی نیست، در حال حاضر این روند ادامه دارد. امروزه شرایط کاری در لهستان بهتر شده است، کارگران هم خدمات اجتماعی و بیمه اجتماعی دارند و هم درآمد بهتر است ولی باز هم اعتقاد دارند که فاصله ی زیاد بین قشر فقیر و قشر غنی برای جهان خطرناک است.
در چه کشورهایی این نمایش را اجرا کردید و بازخوردها چگونه بود؟
در کشورهای زیادی اجرا داشته ایم ولی بیشترین اجرا را در کشور خودمان داشتیم و مردم اعتقاد داشتند که داستان هنوز می تواند یکی از سوژه های روز برای اجرا باشد.
در مورد کمپانی تان برای ما توضیح دهید. معمولا چه نوع نمایش هایی در لهستان اجرا می کنید؟
کمپانی ما ۳۱ سال قدمت دارد، تقریبا می توان گفت قدیمی هستیم. هم نمایش های خیابانی اجرا می کنیم و هم نمایش های صحنه ای. همه جای دنیا سفر می کنیم و ۵ یا ۶ بار در ایران اجرا داشته ایم. همچنین ورکشاپ برگزار می کنیم.

شما در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، علاوه بر نمایش “شهر بد”، نمایش خیابانی “سکوت” را نیز اجرا کردید. توضیح مختصری در مورد این نمایش بدهید.
نمایش خیابانی “سکوت” راجع به پناهندگان بود که نشئت گرفته از جنگ بسیار تراژیک سوریه است. این موضوع بسیار مهم است و البته در تاریخ هم بارها اتفاق افتاده است. آن چیزی که برای ما اهمیت داشت شهر حمات سوریه و همچنین شهرهای دیگری که در جنگ تخریب شدند، بود.
با توجه به اینکه چندین بار به ایران آمده اید، تئاتر ایران را دنبال می کنید و تئاتری از ایران دیده اید؟
چند سال پیش که به ایران آمده بودم، نمایش “ریچارد دوم” را دیدم که نمایش خیلی خوب و تاثیرگذاری بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *