هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

مصطفی آذری : تکم، عروسکی است که شادی را به مردمان هدیه می‌دهد .


نمایش “عروسک شادی” به نویسندگی و کارگردانی آیسان خلیل زاده از مرند از جمله نمایش های خیابانی اجرا شده در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی است . به بهانه ی اجرای این نمایش تئاتر فستیوال گفت و گویی با مصطفی آذری ، دستیار کارگردان این نمایش داشته است که می توانید ماحصل آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

محوطه تئاتر شهر در روز سوم اجراهای جشنواره ، شاهد نمایش «عروسک شادی»، رهاورد مردمان شهر مرند از آذربایجان شرقی بود. چند دقیقه قبل از شروع و هنگامی ‌که موسیقی آذری به‌صورت زنده و توسط نی و دف نواخته می‌شد ، دور تا دور محل نمایش از جمعیت مشتاق پُر گردید و سپس عروسک‌گردان که در واقع تکم‌چی بود به محل اجرا آمد و همراه با گروه خود به خواندن آوازهای مخصوص این آیین و رقص مرتبط با آن مشغول شد. در همین حین به زبان آذری و همچنین به زبان فارسی، به توضیح آیین تکم‌گردانی پرداخت؛ از عروسکی که در دست داشت به‌عنوان یک بز نر نام برد که مردمان آذری زبان به آن «تکم» می‌گویند. این بز در ایام قبل از عید نوروز مردم را در اطراف خود گرد می‌آورد و با خواندن آواز و رقصیدن و شادی کردن، فرا رسیدن عید را به مردم تبریک می‌گوید و سپس آرزوهایی خوب برای آنها می‌کند و مردم نیز به تکم انعامی داده و تکم را رهسپار مکانی دیگر می‌کنند.

نمایش خیابانی عروسک شادی، با خواندن آوازهایی مربوط به تبریک عید نوروز و همچنین رقص آذری ادامه یافت و با آرزوی خیر و برکت برای همه ملت ایران به پایان رسید.

نویسندگی و کارگردانی این اثر را آیسان خلیل‌زاده به عهده داشت . دستیار وی، مصطفی آذری در گفتگویی که با تئاتر فستیوال داشت، آیین تکم‌گردانی را مختص شهر مرند دانست؛ آیینی که در حال منسوخ شدن بوده اما به‌طور جد توسط گروه آنان در حال احیاء شدن است، به‌طوری‌که این دوره، چهارمین بار حضور گروه تکم‌گردان در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تهران است. به گفته آذری این نمایش به جشنواره‌های بین‌المللی داخل کشور نیز راه یافته و به تماشای مردم رسیده است. وی اضافه کرد که نه تنها آیین تکم‌گردانی بلکه چندین آیین دیگر استان آذربایجان را در سطح کشور به اجرا رسانده و خواهند رساند؛ به مانند «چومچه خاتون» که آیین باران‌خواهی و مختص بعد از عید نوروز است.

مرند به دلیل نداشتن تئاتر خیابانی، متأسفانه خود از اجرای این آیین محروم است! آذری از مسئولین تئاتر کشور خواست که به تئاتر خیابانی مرند و پتانسیل بالای این شهر تاریخی اهمیت بیشتری بدهند؛ به‌طوری‌که حداقل یک جشنواره کوچک در این شهر برای آشنایی مردمان مرند با آیین‌های اصیل آذربایجان برپا شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *